BEN ASHAARI

Tuesday, October 30, 2012

IKAN PARI MASAK ASAM..

rsz_asam_ikan_pari
Salam Selasa semua, hari ni entri pertama menu ikan pari masak asam. Alaa, nama je macam lain tapi sebenarnya asam pedas..hahhaa...boring kan...tu lah, mat pun segan nak masukkan dalam entri, tapi sebab dah masak tu, jadi masukkan saja lah. Kalau mana2 yang sudi baca, terima kasih, yang tak sudi pun terima kasih juga sebab singgah ke DTS...muahh!!, sayang anda semua. Ikan pari antara ikan kegemaran mat, tapi ada masa ikan pari juga mendatangkan masalah. Ikan keras, atau ikan berbau amonia (dalam bahasa kasar, bau hancing). Kalau Bak, dia lagi suka makan ikan pari kecil atau tuka. Tapi mat lebih suka ikan pari yang besar sedikit. Selalunya pari daun jenis ikan pari yang lembut, satu lagi kan, mat akan cium bau daging ikan pari tadi, kalau bau dia hancing dan menyengat, mat tak beli. Selain asam pedas ikan pari juga sedap dibuat pecal, kari, dipanggang dan masak lemak cili padi. Ok, kita lihat resipi dia pulak...

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 gram ketulan daging ikan pari
1 biji terung biru
10 biji tomato ceri 
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap 1
1 1/2 senduk makan cili kisar
3/4 camca besar pes asam jawa (mat guna pes Adabi)
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN TUMBUK HALUS :-)
5 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1/2 inci halia, hiris
3 biji buah keras, hiris
1 inci kunyit hidup, hiris
1/2 inci belacan
1 camca teh lada hitam biji

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan pari dikerat pada saiz sederhana, cuci dan perap dengan jus limau nipis selama 10 minit, cuci bersih dan toskan. Terung dikerat 2 kemdian belah 4 untuk setiap keratan, rendam. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan tumbuk halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing, guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan pes asam jawa dan gaul rata. Tuang air secukupnya (anggaran 2 cawan). Kacau dan biar mendidih.
  3. Masukkan ikan pari, kacau dan biar masak sekejap. Tambah terung dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kalau kurang kuah, anda boleh tambah sedikit lagi air. Masak hingga ikan masak. Akhir sekali masukkan tomato ceri, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat..

8 comments:

MamaFaMi said...

Assalamualaikum Ai Chu...

Sihat? Mestilah sihat.. kalau tak, takkan siap masak asam PEDAS! Semalam mama baru masak asam pedas ikan parang boh bebanyak daun kesom. Sket baik tak lupa diri masa makan! Hahaha...

p/s : Mat, tq ye sudi upkan entry mama kat group ILUS. Jasamu ku kenang.

Kesuma Angsana said...

aduhai ni my fevert ni CMG

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Cik Mat... kalau dapat yg bau macam Cik Mat sebut tu, errrrr... pengsan!!

Norhafizah (Lina) said...

nampak gambar dah terasa2 asam pedas dalam mulut. terbaik.

gadisBunga™ said...

domam domam ni, kalau asam lebih, memang kene sangatlah dengan tekak!

Cik Nor said...

lama dah tak masak ni. nak kena cari ni

hairulafiz said...

makanan faveretku......

noorcahaya said...

ingat lagi husband cerita.. mkn kat restoran.. amek ikn pari asam pedas.. pastu dia kata.. bau hancing 1 macam.. tgk keliling .. bkn dok dekat dgn toilet.. sekali dia cium ikan... perggg.. . hancing kemain... terus stop mkn.. dia takut2 kalo sy msk bau jugak... org ckp.. kalau nak pilih pari.. jgn pilih yg isi merah.. .. org ingat yg merah2 ni fresh...padahal tak.. kalo nak pilih yg isi dia putih2.. tp sush ati jekan.. ingat cam ikan dh lama...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.