BEN ASHAARI

Saturday, September 22, 2012

PUCUK PAKU MERAH YANG KLASIK.

rsz_dsc_9101
Salam semua, entri kali ini, mat nak berkongsi satu menu yang memang ringkas dan paling penting ianya 'percuma'..erkk macam mana pulak tu, ceritanya begini, sayur pucuk paku merah ini tumbuh meliar ditepi2 jalan terutama berhampiran kawasan bertanah gambut. Dan buat masa sekarang ni, ia tengah galak mengeluarkan pucuk yang lembut, tu yang boleh dipetik secara percuma. Pucuk paku merah sedap digoreng belacan dan kasi pedas sikit, baru terangkat. Kalau masak lemak putih pun sedap tapi nanti tidak lah putih jadinya, ia akan bertukar kemerahan. Pada mat bila memasak pucuk paku merah, ia satu hidangan klasik dan penuh kenangan. Teringat zaman arwah tok masa hidup dulu, dia pun suka pucuk paku merah. Tapi ada juga yang berpantang makan atas sebab2 kesihatan. Bagi anda yang mendiami bandar, boleh dapatkan dipasar2 basah atau pasar tani yang menjual sayur2 kampung. Ok resipi mudah seperti dibawah..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cekak pucuk paku merah
1/2 camca besar sos tiram
1 biji bawang besar hiris halus
Garam secukup rasa
Sedikit air

BAHAN TUMBUK HANCUR :-)
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih
1 biji cili merah
10 biji cili padi
1/2 inci belacan
1/2 genggam ikan bilis, rendam sekejap dan toskan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pucuk paku merah diasingkan daun dari tangkainya. Cuci dan toskan. Dalam kuali, panaskan sedikit minyak. Tumis bahan2 tumbuk hancur hingga harum, masukkan sos tiram dan kacau rata. Tuang sedikit air dan biar mendidih.
  2. Masukkan bawang besar hiris dan pucuk paku merah. Gaul rata dan tambah garam secukup rasa. Masak sekejap dengan api besar, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain....

7 comments:

QASEEH HATIKU QASEEH said...

d sabah yg tu nm nya...sayur lemiding...sgt byk d cni..sdp tumis dgn blcn. ..nak pds ckit ltk cili padi

IBU GEBU said...

pucuk ni memang senang dapat che mat, sama lebih kurang dgn pucuk ubi atau pucuk manis

senang dapat percuma sebab spesis mcm ni senang tumbuh & hidup subur

adda syuhada said...

kt kg adda pun ada gk ni tp kitaorg pggil pucuk paku midin..hehehe..blakang umh byk sgt bercmpur2 ngn pucuk paku...

Scarlett O'Hara said...

Ala... kenapa kat pasir Gudang tak de?Dah bertahun tak jumpa pucuk paku ni.

Sya Kiffli said...

salam CMG....saya panggil pokok ni pokok miding...atau kalo di sabah midin kan...

aima said...

pucuk miding, ore ganu wat bubur lambuk la...khee

asma laily zaini abidin said...

alahai sedapnyer pucuk psku nih.depan rumah saya ada...w/pun rumah dalam bandar kota damansara.orang kelantan panggil pucuk niding

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.