BEN ASHAARI

Monday, July 16, 2012

UBI REBUS, SAMBAL TUMIS, KOPI PANAS..

rsz_dsc_5174 (1)
Mendung, hujan, redup, berangin dan nyaman. Pagi tadi keluar kejap, dalam perjalanan balik, kami singgah di kebun, lepas tu cabut lah ubi. Biasalah kalau hujan2 ni, ubi rebus kudapan paling enak. Kalau ada ubi rebus kena ada sambal tumis ikan bilis. Tak lupa kopi panas. Kena dengan hujan renyai2, cuaca sejuk...hmmm, gosip artis lagi...perghhh....tak sedau sepiuk ubi habis!...haha, gurau jee lah baca boleh caya jangan, tapi tang seperiuk tu lahh, kalau kopi panas dan sambal tumis ikan bilis, harus dipercayai. Ubi rebus ni kalau tak habis, boleh juga digoreng, atau ditumbuk dengan kelapa parut putih, tambah sedikit gula (garam tak payah sebab masa rebus dah letak garam), kemudian dibulat2kan, celup tepung dan goreng....dahh jadi ubi getuk goreng. Makan dengan sambal kicap...nangess anak beranak jawapnya, sebab terlebih makan. haha. Untuk entri ni takde resipi yang khusus, cuma mat letak resipi sambal tumis tu saja....Entri pilihan DTS hari ini di sini... Terima kasih..

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 cawan ikan bilis yang telah dibersihkan, rendam
3 senduk nasi penuh cili kisar
1/2 cawan jus asam jawa
1 biji bawang besar hiris berangkai
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci belacan
1/2 inci halia
3 biji buah keras

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing dan terbit minyak. Masukkan jus asam jawa, kacau dan masak hingga pekat. Guna api sederhana dan kacau selalu.
  2. Masukkan ikan bilis dan hirisan bawang besar. Gaul rata dan tambah garam secukup rasa dan sedikit gula (kalau nak guna serbuk perasa pun boleh). Masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama ubi rebus.


14 comments:

misshannajr said...

sodap sgt la ni..nmpk empuk la ubi tu..kdg2 terbeli kat pasar tak cantik ponggg!!

#ciksuzlin said...

ubi rebus~ favourite!

Nina Mirza said...

adoii ~~~ gulp gulp...!!
telan air liur kita~~~ ;p

Encik Zaharin said...

wajib ada kopi o kalo makan ubi rebus ni, bumi johor kebanyakannya mendung dan hujan di kala ini......Ohhhh tak menyawet lagi aku petang ini..best nya kalo ada ubi rebus mcm gini..heaven!

Zurina Hj.Zainal said...

adoiii....kt ofis ni tgh hujan plak...tgk CMG nyer blog...syahdu jer.....lapaarrrrrrrrrrrr............

rohayamohdisa said...

nostalgia ubi kayu rebus ni..zaman bebudak dulu kalau time mendung/hujan memang mak suka rebus ubi kayu.. ayah suka cicah dgn gula, kami adik beradik pulak suka cicah dgn sambal bilis...teringin plak kan..ubi kayu ada dlm esbok tu... esok kalau hujan nak reus jugak la..

noradzlina.kamdani said...

che mat, xde sambal tumis dgn sambal kicap pun jd la...lin dh 2 minggu berturut every sunday srp ubi rebus...yum yum.

LOVE EVERYTHING THE GIFT THAT ALLAH GRANT US.. said...

sedap nyer.. kat opis ni tgh ujan lebat lak tuu.. mmg sodap klu dpt ubi rebus + sambal tumis ni..

Yatie said...

jelesnya bila Mat tayang ubi rebus ngan sambal tumis bilis ni...terliur abesssss...huhuhuhu....mana nak cabut ubi ni..adoyaiiii..

hana said...

tetiba aku nak cabut ubi blkg rumah aku tuh... kene kira umur dia dulu... ada kalkulator mat?

hana said...

aku nak tulis kalender kuor kalkulator... gasak situ..

Mat Gebu said...

@ Hana - haha, takpe aku faham...

Shahriah Abdullah Novelis said...

As'kum Tan Sri waduhh ini menu zaman perang... paling termantop dan memang evergreen... ngencess dah ni..:)

NorMala Bahar said...

sedapnya.. sedapnya.. sedapnya... naaaakkkkk sikiiittt... hihihi.. terliur kite..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.