BEN ASHAARI

Friday, March 30, 2012

AYAM LAKSAMANA.....BUKAN DERHAKA.

rsz_dsc_1148
Tadi nasi hujan panas dan mesti ada yang tanya, ayam laksamana dia mana? Ok ni mat share resipi ayam laksamana, alah resipi biasa2 je, main cempak2..oter sana sikit, sini sikit. Tambah ini, tambah itu, jadi lah ayam laksamana. Kalau tanya mat, mana dapat nama tu?..Mat pun tak pasti, bila makan tadi, rasanya agak klasik dan bila klasik ni, terus idea2 klasik keluar, maklumlah orang kolek barang antik. Dari gaya nampak macam masak merah, tapi ada rempah ratus. Mat guna juga sedikit gula melaka. Tidak gunakan santan. Jika anda suka berkuah, boleh tambah sedikit air, kalau suka kering boleh masak hingga pekat. Ayam tu mat goreng dulu embal2. Selain makan dengan nasi, sedap juga dimakan bersama roti atau lempeng...Resipi seperti dibawah....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam, saiz sederhana, potong ikut suka
Sedikit serbuk kunyit
Sedikit garam
1 camca besar gula melaka
1/2 cawan sos tomato
3 camca besar sos cili
1 senduk nasi cili kisar
1 cawan air
Garam secukup rasa
1 helai daun pandan, disimpul
1 genggam kismis
1 camca besar bawang goreng
1 pokok daun ketumbar, potong kasar2
Sedikit gajus dan kacang pis untuk hiasan

BAHAN KISAR HALUS :-)
2 biji bawang besar saiz sederhana
4 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
2 batang serai, hiris halus
3 biji buah keras
1 camca besar ketumbar
1 camca teh jintan kasar
1 camca teh jintan halus
1/2 biji pala, diparut (nutmeg)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dibuang kulit, cuci bersih dan kelar2 sedikit. Gaul dengan serbuk kunyit dan sedikit garam. Perap 10 minit. Goreng ayam tadi, tapi jangan sampai garing, biar lembap2 saja. Angkat dan tos, ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar halus dan daun pandan hingga harum, masukkan cili kisar, kacau dan masak hingga cili garing, tambah sos tomato dan sos cili, kacau rata dan masak hingga terbit minyak.
  3. Masukkan ayam dan kismis, gaul rata2 dan tuang air. Kacau dan biar pekat, tambah garam secukup rasa dan gula melaka. Masukkan daun ketumbar dan bawang goreng, gaul dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur gajus dan kacang pis sebelum dihidangkan...

6 comments:

Mas said...

masukk list..
nanti nak try resepi ayam nie..
sedappnya tengokkk...

Qasey Honey said...

asslm CMG...nmpk sedap n myelerakan la...bleh cuba ni..kot2 la lepas mkn nti leh jd laksamana...hehehe

Sis-Lin said...

Woooo ni bkn masuk list lagi, masuk perut kenyang terus, pastu tido x sedar diri..tau2 penuh air liur kat bbibir do ji9lat bibir jeee...hehehhe mmg sedap!

aku suka kering jgk.. :)

Syuhada said...

aduuu...sedap sedap....
tp asal suka kacang pis tu lagi???aiyarkk....!

Yatie said...

waduhhhhhh terliur tngk..mesti cuba resepi ni...

Diana @ Melley Mey said...

Yg nie sah nak cuba nanti nie.... Mmg nampak menyelerakan ayam tu...