BEN ASHAARI

Saturday, February 25, 2012

SUP AYAM LENGKUAS @ ทอมไข่ไก่

rsz_dsc_8047
Salam petang semua, dah makan?.. Mat hari ni tak makan nasi, tapi melantak sup ayam lengkuas. Kalau nampak macam tomyan je kurang lebih, ada letak santan dan lengkuas pun agak lebih penggunaanya. Sup ni sedap, rasa dia mat suka, ada masam2 dan hangat serta pedas. Mat guna santan dalam 1 cawan macam tu, cuma sambal dia agak kurang sikit, kalau lebih, kuah dia lagi kemerahan. Tapi dah macam kari pulak nanti kalau merah. Paling sedap dihirup masa sup masih hangat, bau aroma serai, daun limau purut, ketumbar dan juga rasa lemak2 manisnya dan sedikit masam buat anda ketagih. Anda boleh letak sayuran ikut kesukaan, tapi jangan lah banyak sangat. Kalau anda nak makan dengan nasi pun takde masalah. Untuk kali ini, mat guna cendawan lain, kalau kebiasaan kita guna cendawan butang. Cendawan ni nak guna jenis dalam tin atau segar, terpulang pada anda. Kalau suka boleh juga taburkan sedikit serbuk lada hitam sebelum dihidangkan

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam sederhana besar, potong ikut suka
1.5 liter air
500 ml santan (boleh guna 3/4 tin susu sejat)
1 biji bawang besar, belah 4
5 helai daun limau purut
3 batang serai, dititik
60 g lengkuas, dihiris nipis
7 biji cili padi siam, diketuk
2 camca besar sos ikan "nampla"
10 biji cendawan butang, belah dua
100 g cendawan telinga kera @ black fungus jenis segar
1/4 biji kobis
1/2 camca besar gula
4 biji limau nipis, perah jusnya
1 genggam daun hirisan daun ketumbar
3 camca besar sambal "khas" (resipi dibawah)
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Belahan cili padi untuk hiasan

BAHAN SAMBAL "KHAS" :-)
1 cawan cili kisar
1 camca besar gula pasir
6 camca besar sos ikan
3/4 cawan minyak untuk menumis

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dicuci bersih, lumur dengan sedikit garam dan jus limau nipis dan perap 20 minit, cuci kembali dan toskan. Kobis dipotong kasar2, cuci dan toskan.
  2. Dalam periuk, satukan serai, lengkuas, daun limau purut, cili padi ketuk, belahan bawang besar dan jerang hingga mendidih. Masukkan ayam tadi bersama2 sambal khas, cendawan butang dan black fungus. Biar mendidih selama 25 minit atau hingga ayam masak.
  3. Tambah daun ketumbar, sos ikan, gula dan kobis, biar mendidih sekejap dan masukkan santan, biar mendidih perlahan.
  4. Akhir sekali tuang jus limau nipis tadi. Kacau rata dan biar masak sebentar, rasa dan jika perlu tambah sedikit lagi garam atau sos ikan. Jika suka masam, perah jus limau nipis lagi.
  5. Hidangkan panas dengan taburan daun bawang dan cili padi hiris....Boleh dimakan begitu sahaja atau dengan nasi dan mee...Jika menggunakan susu cair, jgn didihkan lama sangat, cukup sekadar mendidih sahaja....
  6. UNTUK SAMBAL KHAS :- Panaskan minyak dalam kuali, tumis cili tadi, masukkan gula dan terus menumis hingga cili garing. Matikan api dan masukkan sos ikan, kacau rata. Boleh digunakan untuk sup ayam lengkuas tadi..

11 comments:

Rozuan Ismail said...

amboi,sedapnya.. memang dalam bahasa siam tulis cm tuh ke

fRaMe+LenSeS said...

Sedap nya. Tingin nk rasa. Hihihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Mat.Mintak izin copy resepi masak lemak rebung ya.Halalkn,terima kasih :D

lieynanilaz said...

saya suka makan sup..tak kiralah sup bodo@simple atau yg banyak rempah..semua saya bedal!!

JIJI YU said...

warghhh...cicah roti bes

Tudung Duang said...

wahhhh... koleStrOl maRi~~~ hikhikkk...

KiD said...

waaahhh.. sedapnya nampak.. sup ayam lengkuas. wow!!

AmalinaRahim said...

pehh meleleh tengok. tapi org tak suka pedas :(

mrs Gee :) said...

aduuuuh.. sedapnyer..

faa.rosli said...

mcm sup siam..sedap!

Amna Faqiha said...

sedapnya..nak share resipi yea..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.