BEN ASHAARI

Monday, February 6, 2012

SAMBAL TELUR IKAN BILIS

rsz_dsc_6356(1)
Salam Isnin semua, diam tak diam hampir seminggu dah bulan Februari menghabiskan usianya. Hari ni mat masak yang mudah2. Antaranya menu yang mat akan tulis resipi dia sekejap lagi. Selain tu ada juga masak tumis air pucuk manis campur keledek dan putih jagung. Yang tu mudah sangat dan dah biasa di DTS, jadi mat tak payah lah letak. Sambal telur ikan bilis ni senang sangat, yang ni mat buat versi mudah, ia seakan2 sambal telur pecah. Cuma yang ni telur tu mat goreng mata kerbau dulu, lepas tu curah sambal tumis togel, kemudian tabur ikan bilis goreng dan sedikit hirisan daun bawang. Sekarang ni apa2 pun kena jimat cermat, sayur pun mahal dah sekarang ni, jadi kena beli dan guna hingga habis, tak boleh tinggalkan saki baki, tu pasal mat alas sambal tu dengan salad "butterhead", baki buat roti john tempoh hari, boleh juga dimakan sebagai ulam. Ok semak resipi sekarang..

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 biji telur, digoreng mata kerbau
1 genggam ikan bilis yang telah dibersihkan, rendam sekejap dan toskan
1 pokok daun bawang, hiris halus
Daun salad secukupnya untuk hiasan

BAHAN SAMBAL TUMIS :-)
2 senduk nasi cili kisar
1/2 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
1 biji bawang besar*
2 ulas bawang putih*
3/4 inci belacan*
1/2 inci halia*(*ditumbuk halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK SAMBAL :- Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing, tambah jus asam jawa dan masak hingga pekat. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api.
  2. UNTUK SAMBAL TELUR IKAN BILIS :- Susun daun salad dalam bekas sesuai, kemudian susun pula telur mata kerbau tadi. Ratakan sambal dan tabur dengan ikan bilis goreng dan hirisan daun bawang. Hidangkan bersama nasi hangat dan lauk2 lain.

13 comments:

Aine Ainun said...

telur pun sedap...lagi kuning separuh masak=)

mommynana said...

Sedap neh.. Bole wat lauk jugakkan... Yummy! ;)

laskar pelangi said...

terliurrrr!

Sam Banjamin said...

tak lunch lg ni... ko buat aku laporrr... tq.. nice iinfo...

Cekgu Maz said...

salam...wah idea nie...sedap2 n yg penting simple..

JIJI YU said...

tak taruk sos tiram ke papa

H.J said...

pedas ke tak bang mat..?heee

Diana @ Melley Mey said...

Sedaaapnya .... Terliur tgk....

Cik Kasut said...

peh kena dengan telur kunig 2 cair2 makan dengan nasi panas tambah kicap peh terbaek

imie fatiema © said...

best lah,my mom pernah masak lebey kurang camni.tapi telur dia hancur sket n xde salad..terbaekk..

Mas said...

perhhhhh..menggoda habisssss...
terliur mas nengoknya....

mas saari said...

sedapnya, boleh cuba ni!

Ain Dzaya said...

waa..sedapnyerr.walaupun simple...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.