BEN ASHAARI

Wednesday, February 1, 2012

MAKAN BUBUR LAGI SEDAP........

rsz_dsc_6075
Assalammualaikum, salam malam semua. Dah santap malam?..Hari ni makan bubur dengan ayam halia, tekak payau je lah. Ayam halia tu masak untuk anak2 buah, tapi mat gebu rembat sama, patut lah bom meletup saja dari tadi, terlebih halia. Bubur nasi mat masak untuk big boss, tapi tekak tak lalu nak makan, hmm, terpaksa lah anakanda yang menelannya..nasib baik masak sikit. Tapi sedap lah, bila makan dengan ayam halia, letak telur dadar, dan tabur dengan serbuk lada hitam, laju je masuk dalam tekak, tapi mengunyah jugalah kan ada bahan2 lain juga atas tu, mau tercekik kang kalau telan je. Pada mat, kalau bubur nasi, ada telur asin, lagi ngam. Selalunya untuk bubur nasi kita guna beras yang agak tinggi kandungan kanjinya kerana ini akan membuatkan bubur nasi kita lagi sedap. Dengan menambah daun pandan, rasanya lebih enak dan baunya juga sungguh harum. Ok lah kita semak resipi, tapi bubur nasi sapa lah yang tak reti buat kan....

AYAM MASAK HALIA....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/2 ekor ayam, potong pada saiz sederhana, cuci dan toskan*
1 inci halia, tumbuk halus*
3 ulas bawang putih, tumbuk halus*
1/2 camca teh garam*(*disatukan dan perap 1 jam)
2 biji bawang besar
1 inci halia, hiris halus
2 ulas bawang putih, hiris halus
1 camca besar sos tiram
3 camca besar kicap manis
Garam secukup rasa
Secubit gula
Air secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang putih dan halia hingga harum, masukkan ayam yang diperap tadi dan goreng sekejap hingga 1/2 masak. Masukkan sos tiram dan kicap manis, tuang air dan kacau rata.
  2. Perlahankan api dan renih hingga kuah pekat. Masukkan secubit gula, hirisan bawang besar dan garam jika perlu. Kacau rata, rasa dan jika ok boleh matikan api. Jika ingin kuah, boleh tambah air. Hidangkan bersama bubur nasi atau nasi putih...

BAHAN BUBUR NASI :-)
1 1/2 cawan beras wangi
1 helai daun pandan, disimpul
Sedikit garam
Air secukupnya (1500ml kurang lebih atau secukupnya)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cuci beras, kemudian masukkan kedalam periuk, tuang air dan masukkan sedikit garam serta daun pandan. Jerang atas api hingga mendidih, perlahan kan api dan biar merenah hingga beras kembang, jika pekat bolah tambah air lagi. Kacau sekali sekala bila beras kembang untuk mengelakkan dasarnya hangus.
  2. Atau anda boleh guna slow cooker untuk memasak bubur nasi. Hidangkan bersama masakan kegemaran anda atau ayam masak halia, telur asin, ikan masin atau apa yang anda fikir sesuai.

16 comments:

zaMir said...

Hadoiiii.... tetiba lapar balik tgk nih...huhuhu...

Puteri Biru said...

ok, next week cuti nak masak bubur nasik gak. kecur plak tgk bubur kat atas tu

Misz Jazzy said...

sedapnyaaaa...harus cuba cepat2 nih...

Cekgu Maz said...

sedap bubur nie...saya buat utk diet...hehehe ade idea nak pelbagaikan bubur..kalau x mau tercabot tekak makan bubur yg sama je ari-ari... :)

liemaopurut a.k.a ana said...

salam cmg,
feveret ni...kecur air liur nengok bubur. sesungguhnya memang dah lama beno x wat bubur nasi...arrrrghh tergoda ni...

Suhaili Sarif said...

pagi td buat bubur resepi sendiri...
x sangka pcm buat resepi bubur
waaaa...kalau ikut resepi pcm,mesti baik demam.sob sob sob

ilovekampungku said...

nampak sdap tu.....terima kasih berkongsi resepi

Isteri Encek Bard said...

sejak pregnant ni 2,3 kali mesti nak bukak blog cmg.. cari stok ngidam... wahahahha bubur ni memang nampak sangat sedap cmg....

Telor Power said...

sedap ....minat gilermakam moi sup ni

haniaiman said...

lapo.lapo. tgk bubur ni sedap laaa..terasa nak buat la sok.

CekWa said...

salam pagi Jumaat DTS

Adzrien Shoppe said...

bubur MG sangat menggoda..

imie fatiema © said...

terbaekk lah..sekeluarga sdg menderita batu n demam ni..sesuai sgt lah bubur ni..

kirat kush0wt said...

nakkkkkkkkkkkk .

ayuharlina said...

saya adalah pengemar bubur no 1 dalam dunia....... ye ke... boleh makan tiap2 hari tanpa jemu... sampai orang kanteen kata kak tak jemuku menu sama je.....

Ummi_R❀salici❀us said...

suka bubur nasi !
dan bubur ni nmpak menyelerakan sgt3... nice !