BEN ASHAARI

Tuesday, February 21, 2012

LEMAK PUCUK UBI DENGAN KUPANG...

rsz_dsc_7498
Salam, ok menu kali ni dah kerap juga letak, tapi takpe, kasi share lagi dan lagi dan lagi. Pucuk ubi masak lemak dengan kupang satu masakan kampung yang kerap mat masak. Abah mat nak makan sebenarnya dan ini mat masak semalam. Kebetulan abang mat balik, jadi kira ini menu untuk mereka juga. Pucuk ubi petik kat belakang rumah saja. Mengikut petua orang2 tua, kalau petik pucuk ubi, cuma petik 3 tangaki teratas dan ada juga yang buang bahagian pucuk paling atas yang kecik tu, kata mereka untuk mengelakkan pening kepala, wallahualam. Kalau tanya mat, pucuk yang kecik tu semua aku sapu. Bila masak menu ni, terkenang mat dulu, ada satu peristiwa pahit...hmm, kalau ingat2kan geram juga, tapi takpelah...benda lepas jangan dikenang, cuma peristiwa tu beri pengajaran pada mat,supaya lebih berhati2 dan waspada waima dengan saudara sendiri..Ok lah kita semak resipi ulang tayang ni.....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekak pucuk ubi
1 1/2 cawan isi kupang (banyak lagi sedap ^__*)
3 batang serai, dititik
1 keping asam gelugor
1 liter santan cair
400 ml pati santan
Air jika perlu
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 camca besar udang kering, rendam sekejap dan toskan
3 biji cili merah
10 biji cili padi
3/4 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pucuk ubi diasingkan dari tangkainya, cuci dan toskan. Kemudian rebus hingga lembut, tos, cuci dan perah. Hiris kasar dan masukkan ke dalam periuk, bersama2 serai titik dan bahan kisar halus, kacau rata.
  2. Tuang santan cair dan tambah isi kupang. Masak hingga mendidih. Jika nak lebih kuah, tambah sedikit air. Masukkan asam gelugor. Kacau dan tuang santan cair, kacau perlahan dan biar mendidih dengan api kecil.
  3. Tambah garam, secukup rasa dan sedikit gula. Masak sekejap lagi dan rasa. Jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat, sambal belacan dan ikan masin/ikan goreng.

4 comments:

aziah muhammad said...

sedapnya...nanti nak try la resepi ni..dulu mak saya suka masak lemak pucuk ubi & urap...slurppp...terliur laks...:)

la dolce amira said...

wahhh!! enak bangat sih!! hehe
jemputla singgah blog budak bru blaja msak http://amirah-hassan.blogspot.com/

JIJI YU said...

papa tak nak jual ke dslr papa tu..ahaha

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

musim kupang ke cik mat?jeles arr tgk kupang cik mat.selalu je ada menu kupang.nak jugakkkk