BEN ASHAARI

Thursday, December 22, 2011

MI GORENG "DOBO-DOBO"....PENING EKS?

rsz_dsc_0577
Salam senja, pada yang berpuasa, selamat berbuka puasa yea, pada yang menonton drama DHIA, selamat menonton juga. Malam ni nak share resipi sarapan pagi tadi...erkk, huhu baru sempat nak letak. Pagi tadi mat goreng mi "dobo-dobo"...wahh ada yang pening pala eks, apa kejadah si mat tu mi "dobo-dobo"...hahaha, jangan tatau aku ni pala otak dah kering idea, jadi sambil goreng gasak mikir apa benda lah nak letak nama bagi nampak pelik, sebab mi goreng gaya ringkas dan kata orang goreng bodoh2 je. Terus terfikir kita kasi terbalikkan jadi "dobo2". Alah jangan marah, releks, gurau2 jee....Ok lah kita semak resipi, tapi insya Allah kalau makan anda masih ok dan tak dobo2...

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram mi kuning, cuci dan toskan
2 gengga, taugeh, buang ekor, cuci dan toskan
2 keping tauhu keras, dadu, goreng sekejap dan toskan
1 keping fish cake, hiris
1 kiub ikan bilis, hancurkan (optional)
1/3 cawan isi kerang (atau ikut suka nak banyak mana)
2 biji telur, dipukul sedikit
1 camca besar kicap pekat
3 camca besar kicap manis
Sos ikan secukup rasa
1 1/2 camca besar cili kisar
1 camca besar sos tiram
4 biji bawang merah, hiris
3 ulas bawang putih, cincang halus
Hirisan daun sup, untuk hiasan
Hirisan cili merah/hijau, untuk hiasan
Sedikit air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis hirisan bawang merah dan bawang putih hingga harum. Masuk cili kisar dan sos tiram, kacau dan tumis hingga cili garing. Tambah fishcake dan kerang, kacau rata dan tolak ke tepi kuali. Masukkan telur dan biar hingga sedikit mengeras, kacau hancur.
  2. Masukkan kicap manis dan kicap pekat. Gaul dan masukkan tauhu, kiub ikan bilis (jika guna) dan mi tadi, sederhanakan api dan gaul rata. Rasa sedikit, jika perlu tambah sos ikan secukup rasa dan jika suka mi basah, tambah sedikit air. Akhir sekali masukkan taugeh dan gaul rata. Matikan api.
  3. Tabur hirisan daun sup, cili merah dan hijau sebelum dihidangkan. Boleh dimakan bersama hirisan timun dan cili hijau jeruk serta sos kegemaran anda..

9 comments:

aimie amalina said...

dobo2 ye?
hehehe comeeeii cm katun damboo
hehehehe
lame beno dh x mkn mee goreng ni
hehehee

laskar pelangi said...

aduhai....kasi lapar jer ni ha..walau baru je lepas makan tau =D

Sunah Sakura said...

nampak sedap..da la tak makan lagi malam ni...T_T

ridzuan sujari said...

sodap tu.. boleh toray... hehe

mas saari said...

dobo2 tu yang sedap...heheheee

PemikirpolitikJerantut said...

mohon link,
http://pemikirpolitikjerantut.blogspot.com/

JIJI YU said...

benda ni sekali mkan mau berpinggan jgk ni..

JIJI YU said...

benda ni sekali mkan mau berpinggan jgk ni..

minsal said...

Nama sempoi... rasa pun sempoi jugak tu...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.