BEN ASHAARI

Wednesday, November 16, 2011

KESILAPAN TANPA KITA SEDAR....

Aku mengeluh....walaupun kecil, walaupun ia bukan satu pekara besar, aku tetap mengeluh dan rasa "kesal"...hmmm, itu lah manusia bernama mat gebu, ada kala aku berlagak biasa walaupun masalah dan bebanan tertanam dalam lubuk hati aku.. Ada masa aku kalah walaupun ia hanya satu peristiwa kecil ibarat nyamuk tersangkut di kelambu koyak.. Ini entri luahan perasaan?..Bukan, ini hanya entri omongan dari apa yang aku rasa hari ini...takpe lah, setiap detik kita cuba perbaiki diri...Aku tak reti nak menulis panjang. Yea aku tau ada segelintir rasa jengkel dengan entri ini, takpe..aku tak paksa, apa2 pun tanggapan orang, aku masih ada di sini selagi roh dan jasad ku bersatu...Insya Allah..

"Kita manusia ni ada kala melakukan "KESILAPAN" tanpa kita sedari....rasa ok pada kita, tapi mungkin tidak pada orang lain....hmmmm.....itu lah yang aku lakukan hari ni....minta maaf"

24 comments:

AdyBudika said...

apa pun kita cuma jadi diri sendiri..walaupun kadang2 ada yg tak boleh terima dgn cara kita.. tapi kita tetap kita.. berubah itu sudah.. dan menerima kekurangan iotu juga susah.. namun kita kena sseiring.. untuk belajar menerima

Syafiq Ahadin said...

Abang Ady Budika banyak typo! Hehe! Tu pun salah satu kesilapan manusia yang tidak dapat dielakkan. Huhu!

Allah Maha Adil. Akhirat keadilan yang mutlak. Yeah!

Mat Gebu said...

@ ady budika - terima kasih ady. Aku memang selalu menerima kekurangan pada diri dan juga pada orang lain, cuma ada masa aku rasa tindakkan aku betul, tapi rupanya salah..huhu, takpelah aku mengaku, aku memang sering lalai dan kurang peka dengan apa yang orang lain suka atau tidak, terutama pasal perasaan..mmmm..

AdyBudika said...

ko cuba bandingkan ko dgn aku mat.. sape lebih peka pasal perasaan org lain??? jenis aku jenis yg tak ambik port sangat pasal perasaan org..ko perasan kan.. cuma bila aku dah close dgn seseorg tu.. aku jadi syg kat die... walaupun aku tak pandai nak pamerkan

kkida @ 1001resepi said...

ngapa mat? kkida ni lambat tangkaplah...blurrr betul...cer ceritakan sikit....:)

Mat Gebu said...

@ kak ida - takde apa sangat kak, cuma hari ni saya dah melakukan kesilapan pada sahabat saya...ntah lah saya rasa bersalah sangat, walaupun ia hanya satu pekara kecil..

@ ady budika - yang itu keunikan seseorang manusia yang telah Allah swt tetapkan sejak azali lagi...

kkida @ 1001resepi said...

dah tersilap nak buat macam mana...kita ni manusia biasa...jalan terbaik adalah minta maaf banyak2 kat kawan mat tu...

teratai said...

Yang penting, kita sedari kesilapan kita dan cuba perbaikinya...

..mengakui kesilapan juga perbuatan mulia sebab utk akur itu memerlukan kekuatan jiwa!

PCL said...

salam singgah..cuba mengenali mat gebu lebih dekat lg....day by day.

HasrulHassan [HH] said...

Orang lain takkan faham, yang benar tahu dan faham adalah Maha Esa. Kesilapan yang disedari, lebih baik dari kesalahan yang tak ngaku. Itu namanya muhasabah, bila sempat lagi bibir untuk beristifar.

www.hasrulhassan.com

Tira Pengemis Maganda said...

semua org buat silap....minta maaf senang tp susah nak maafkn....hurmmmm...

Zulfikar Hazri said...

silap tu kan relatif.. mungkin silap pada mata dia, tapi betul pada mata kita.

JIJI YU said...

jgn jadikan alasan kita manusia yang selalu alpa

Sis-Lin said...

SETUJU dgn Ady...
Kita jd diri kita sendiri aje, tolak tepi apa owang nak kata dn pandang kita, yg penting kita tau apa yg kita bgt dn berikan yg terbaik bt semua....

*kdg2 aku fikir nak berhenti berblog gak....tapiiiiii :(

~~zAnAfAhMi~~ said...

Sedangkan nabi pun terasa bersalah, apa lagi kita manusia biasa....setelah mohon maaf, terpulang pd individu itu nak memaafkan atau tidak. Tugas kita dah selesai Mat....

Junie Octovian said...

Kesilapan itu membuatkan kita lebih berhati2 pd masa yg akan datang.

azian said...

addehhhhh....
sy kan, tak suka kl cik mat tak happy...tak tau laaa knp....sy pun jadik tak best....

happy2 ye cik mat....

eh, bila nak buat waffle nih????
hehehehhe...

p/s cik mat, BM brand apa yg OK ek...kenwood cantikkkkkk...(tak mampu acikkkk!!!!huhuhu)

Ummi said...

Mat, lumrah hidup mmg begini, mana ada manusia yang tidak melakukkan kesalahan, tambahan kebanyakannya tanpa kita sedari..Namun kita akan rasa lebih dihargai jika kita dimaafkan dan masih disayangi....kaaannn. So, tak perlu kata apa2...senyuuuummmm ^__^ peace no war k!

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam encik mat gebu, setiap manusia mmg tak lari dari melakukan kesilapan.kadang2 kita rasa kita dipihak yg benar, betul apa yg kita buat tapi ternyata salah pada pendangan orang lain. Akhirnya byk hati yang hampa dan terluka akibat perbuatan kita.saya pernah laluinya.maka beertenang dan tabahkan hati dulu. mohon kemaafan jika benar itu silap kita dan cuba membaiki diri. jangan salah kan diri selamanya,jgn menghukum diri .tu tak baik sebenarnya.

Iffah Afeefah said...

erm betul

sentiasa muhasabah diri adlh terbaik pcm

Citarasa Rinduan said...

suka dengaN PERsahabatan kita semua..
moga pihak berkenaan maafkan........

untuk ingatan diri ini juga...

maafkan ayu

Faz Abas said...

lamanya tak masuk blog cmg ni...kerana kesibukan extreme :(

kadang2 mengeluh juga tapi ustaz pesan jangan mengeluh tetapi berdoalah...

Mama said...

mama pon nak take part gak!!! alahai en mat...really sad with ur words n feeling..kite memang patut ade perasaan begini kerana kite hanya manusia biasa dan tak penah nak berniat buruk ngan orang...so, bende bende macam ni selalunya akan menjadi tauladan pada kite..dan kite kene lebih berjaga jaga dalam berkata.."MAAF" adalah jalan terakhir yang pastinye kite kene ikut..so en mat...agak agak nyer apelah type of resepi yang en mat bleh pikir disaat saat ni ye?? ha ha hah a...jangan lah mare ye...semoga en mat happy selalu...senyum sokmo selalu...dan tambah tambahkan lah lagi resepi resepi yang belum dicungkil lagi!!!.....

aimie amalina said...

pakcik mat,
manusia itu memang zahir dgn kesilapannya, kesilapan tu membuat kan kita sedar yang kita perlu DIa, sebab tu, kita dijadikan selemah2 iman.. =]

tamo sedih2 ye pakcik mat!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.