BEN ASHAARI

Tuesday, August 16, 2011

KESAH SI TELUR AYAM..

(Gambar Ehsan Google)

Telur antara bahan utama dalam membuat kek, biskut dan pelbagai jenis kueh-mueh orang Melayu dan Peranakan Baba Nyonya. Telur ayam satu sumber protein yang mudah dan murah didapati. Kuning telur mengandungi zat folin di mana zat ini membantu perkembangan daya ingatan dan memori kita. Satu lagi keistimewaan protein dari telur ayam ialah, ianya diserap sebanyak 93% oleh tubuh badan manusia. Telur juga mempunyai hampir semua sumber garam galian yang diperlukan oleh tubuh badan manusia.

Telur juga mempunyai jangka hayat, jika dibiarkan pada suhu bilik, ianya bertahan selama 21 hari dan jangak hayatnya akan bertambah tiga kali ganda kalau disimpan dalam peti sejuk. Untuk menguji telur yang elok atau rosak, boleh gunakan kaedah merendam dalam bekas berisi air, jika telur itu terapung, ada kemungkinan telur tadi rosak, kerana ianya telah masuk angin dan membentuk ruang udara dalam bahagian telur tadi. Ok di sini mat share gred2 telur dan beratnya beserta kulit :-)

GRED AA = 70 GRAM
GRED A = 64 GRAM
GRED B = 57 GRAM
GRED C = 50 GRAM
GRED D = 42 GRAM
GRED E = BAWAH 42 GRAM..

SUMBER DARI SINI....


8 comments:

diana said...

teringat kata2 orang tua2 dulu,
kalau mengandung jangan makan telur..
nanti anak besar susah nak besalin..
heheheh....

tapi saya bedal je..
lagi2 kuning telur..
sedap..

aimie amalina said...

weee
emm3..
telur2..
telur dan chef x dpt dpisah kan =)

ainie syeema said...

thanks DTS sudi share info nie.
yang lebih penting dari khasiat telur dan nutrisi nya, ramai yang masih tak membasuh telur sebelum digunakan. Najis ayam yang melekat pada kulit telur itu , perlu dibersihkan supaya makanan yang dihasilkan bersih dan suci. Bukan sekadar sedap ditekak sahaja. ~ Sharing is Caring~

p/s : sebelum ni mmg suke singgah blog DTS nie senyap2, hehe..
so..this is my 1st comment :)

JIJI YU said...

dah lama sgt berpantang tak makan telor

Zulfikar Hazri said...

jangka hayat telur manusia pada suhu bilik lak bape hari mat?

hehehehehehehhehehehe.. :P

Isteri Encek Bard said...

terima kasih cmg sudi kongsi info ni

Sis-Lin said...

Haaaa lpeas ni cite plk 'kesah si bapak ayam' hahahahahahahha

Oh Oeya said...

Baru tau :)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.