BEN ASHAARI

Friday, August 5, 2011

JUA ASAM BOI LIMAU KASTURI....MELELEHH.....

P1300331
Aduhh....meleleh tak tengok....meleleh kann..kann..kann..memang sedap nih, lepas minum air suam, dan beberapa ketika, sia teguk jus asam boi limau kasturi ini yea..aduh mak bisa penggsan okeh >_< , petang semalam, buat dia senang je, mat rebus asam boi atau asam kecut kaler merah tu dengan 2 liter air, sampai kembang..tambah gula secukup rasa. Bila nak minum baru perah limau kasturi..letak ais kiub..hmmmm...malas dah nak kata apa, meleleh terus air liur..sabar je lah kan si mat nihh... Ok mat tulis serba ringkas yea...

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 - 15 biji asam boi @ asam kecut kaler merah
2 liter air atau secukupnya
Gula ikut kemanisan yang anda suka
3 biji limau kasturi
Air jika perlu
Ais kiub secukupnya

CARA MEBUATNYA :-)
  1. Rebus asam boi dengan air hingga asam boi kembang. Masukkan gula secukup rasa. Biar sejuk. Tuang dalam jug dan perah jus limau kasturi, letak ais kiun secukupnya, biar sejuk dan boleh hidangkan. Kalau manis boleh tambah sedikit lagi air...

24 comments:

hafizah alias said...

teruja imankuu!
hehee.
so refreshing aaaa~
thankss for sharing :))

QiuT Mummy said...

peerrhhh mmg besst lh...sejuk jer tekak ni klu dpt minum...hahahha....tggu buka ti nk try bust..tq mat :)

Yatie said...

waduh terguda aiii di buatnya tawwww...tapi arini aiii batuklah...mampu tngk jek...kih3..

cik violet said...

ohhhh tidakkkkk...memg meleleh...

Nurul said...

aduss, yg ni buat tergoda ni... :) mmg best tuk berbuka nanti..

Nur68 said...

Alahai CMG, terusik nya tekak melihat jus asam boi ni...tensen!!!.

y u y u Z u l a i k h a said...

hahahhahhahah.. pok cik mat tak berapa gebu!

ingat tak ape yang " melelehhhh" tu ??? ^^

Mas said...

terus rasa kecur mulut ni bila nengok air tu....
sedappppnyaa...

Isteri Encek Bard said...

tu dia terliuq sudah

ADfeez said...

aduii.... meleleh air liuq....~ ;P

kakcik said...

Minuman kesukaan kakcik ni. :)

Myra Jay said...

Alahai sedanyaaaaaa :)
Minuman ni salah 1 peberet myra tau cik mat..
Bukak posa nie nak buat lah.. :)

Sweet N Pretty said...

mmg lejeh ayo lior=D

Yin Syahida Zawawi said...

kalo saya tengok saya tau air tu memang sedap, tapi gambar tu tak cukup menarik, air tu kalo banyak ais baru sedap.

JIJI YU said...

eheh.camne ni..jiwaku berdebar2

khairul abdullah said...

Salam,

Saya baru mencuba resepi Che Mat 2 hari lepas. Alhamdulillah menjadi. Hilang kempunan saya nak makan roti jala.
Sila tengok tulisan saya pasa roti jala http://khairulabdullah.com/2011/08/roti-jala-made-in-germany/.

Terima kasih Che Mat.

kakchik@ella said...

waduhhh cik matttt ... sumpah tergoda.

JaMiLa said...

tlg buat utk kite 1..terliur gluppp gluppp kemain ni..huhu

teratai said...

dugaan,dugaan....bulan2 pose nih!

Amie said...

siapa tak mau....bagi segelas kat Amie, Amie nak 2 gelas sekali minum!....hik hik hik...temahak!

nanazack said...

sdpnye....kalo kat sabah, diorg pgl air ni kicai peng cuma kaler putih je... (^_^)...

Iffah Afeefah said...

tgk air mmbayangkan sdg minum skng

MamaFaMi said...

Pengsan!!!!

MAT NOR said...

wife saya ada buat jus jeruk limau kasturi asam boi. memang sedap...

http://travellogdin.blogspot.com/2013/11/air-limau-jeruk-asam-boi.html

Boleh visit my blog

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.