BEN ASHAARI

Monday, May 23, 2011

LEMAK CILI PADI BABAT DENGAN REBUNG..

P1280448
Salam tengah hari semua, dah siap masak ke?..Hari ni mat masak lauk berprofile tinggi, mewah lagi kaya lemak, kolestrol dan sebagainya. Campur pulak dengan rebung, mana yang lenguh2 sendi tu minta maaf lah kalau tak boleh makan rebung, kan rebung ni sayur jenis sejuk dan angin. Mereka2 yang ada lelah atau semput pun tak digalakkan makan banyak sangat. Mat masak dalam 500 gram perut lembut dan rebung pulak dalam 3 cawan macam tu. Mat guna rebung madu. Cili padi pulak guna jenis cili padi kampung kaler hijau tu.. Tahap pedas tu terpulang pada keinginan masing2.. Ok jomm semak resipi...Layannnnn.............Opssss...sebelum tu jangan lupa undi DTS kat sini...Terima kasihh semuaaa...

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram babat, hiris dan rebus hingga lembut bersama 3 ulas bawang putih dan 1 inci halia.
3 cawan rebung madu, atau rebung biasa, cuci dan celur, toskan.
5 batang serai, dititik
1 keping asam gelugor
700 ml santan cair
300 ml santan pekat
Garam dan gula secukup rasa
1/3 cawan cili padi hijau, jenis kampung*
4 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1/2 inci halia*
1/2 inci kunyit hidup*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan babat, rebung, serai titik bersama bahan kisar halus, gaul rata dan masak sekejap. Tuang santan cair, kacau dan masak hingga rebung lembut.
  2. Masukkan asam gelugor, dan juga pati santan. Kacau perlahan dan biar mendidih dengan api sederhana. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan...

13 comments:

nOer said...

Numpang promo ya gan…… D
LOWONGAN KERJA SAMPINGAN GAJI 3 JUTA/MINGGU
Kerja management dari program kerja online ( Online Based Data Assigment Program / O.D.A.P ) Membutuhkan 200 karyawan diseluruh Indonesia yang mau kerja sampingan online dengan potensi penghasilan 3 JUTA/Minggu + GAJI POKOK 2 JUTA/Bulan. Tugasnya hanya ENTRY data, per entry @10rb. Misal hari ini anda kirimkan 200 data dari O.D.A.P yang harus di entry berarti kita dapat hari ini @ 10rb x 200 = 2 JUTA. Lebih jelasnya kirimkan NAMA Lengkap & EMAIL anda
Buka http://www.penasaran.net/?ref=92vcnd

bersama kak Es said...

kak Es pun ada tanam rebung madu. sedap dan rangup.
tapi biasanya rebus je. tak celur sabab kelat..kenapa ek kelat tu?

Mama Hanim II said...

nampak sedap tu CMG. seb baik bru lps lunch..hehe..

Ketua Hakim Negara, Tun Zaki Kritikal

cik cek said...

Sedapnya...lapo ...lapo perut kak cek ni...memang belum lunch lagi...he he...pandang2 jelah ya...:)

Yayang Nasir * said...

waa sedapnye cik mat... babat tu, orang jawa je panggil... ehehhehe okla tu... terliur sehhh

tumpang : jom semak blog sy; http://mrsaireelscuisine.blogspot.com/2011/05/unit-amanah-public-mutual.html

kakchik@ella said...

Fullamak .. sedapnya cik mat. Tergoda kakchik tau.

Sari Yusa Ibrahim said...

yg ni dpt ikan masin pun dah awrite, smbl belacan tamaw, nt hilang rasa lemak cili padi tu... adush! kecurnya..

Sis-Lin said...

alhamdulilahhh...kenyang sudah..
aku makan bubur..huhuhuhu

Nini D.. said...

sedap ni abg Mat...
saya selalu masak...kecur air liur!!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

akak pun sama masak lemak... tp lemak cili padi pucuk ubi dengan TELUR TEBU.. pernah makan tak TELUR TEBU?

akuanakpahang said...

Salam CMG, mmg best nampaknya tak penah rasa lagi :(
New Entry "Trend kahwin lewat membimbangkan"

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

wahh sedapnyer.kat sini pun selalu cr babat sbb nak msk ngan rebung.rebung apa pun saya tak tau sbb main ambik jek sebatang Cik Mat..hehe

Jaja said...

babat? 1st time dengaq... setelah diamati betui2 gambaq tu baru tau babat tu perut lembu... hahaha

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.