BEN ASHAARI

Sunday, May 29, 2011

ANDA DEMAM?...JOMM MAKAN YANG INI....

P1280609
Ada yang kurang sihat?..Demam atau tiba2 tak lalu nak makan nasi. Hmm, mat masak bubur saja. Jom lah makan sekali..Bubur nasi biasa. Ada cerita nak share. 2 hari lepas mat masak bubur, sekali kan nyaris2 hangus, sebab terlupa nak kacau, dah berkerah bahagian bawahnya. Bubur pun jadi tak lawa, jadi kaler perang. Walaupun ada bau2 hangit, tapi licin jugaaa...haha legaa ceQ, hari ni mat buat lagi, tapi tak hangus dah, putih melepak lagi ada lahh. Bpleh makan dengan apa2 saja lauk yang anda gemari, tapi kan paling ngam, kalau ada telur asin atau ikan masin...memang ngam lahh. Cuma yang ada darah tinggi tu hati2 lah yeaa..Ok kita lihat resipi senang ni...sambil tu jangan lupa undi DTS di sini dan juga jiran mat BA di sini....Terima kasih...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan beras super tempatan
8-9 cawan air
1 helai daun pandan, disimpul
1/2 camca teh garam

BAHAN SAMPINGAN :-)
Ikan masin bulu ayam yang telah digoreng dengan tepung beras
Isi kupang
Telur mata lembu
Sedikit sayur2 pilihan
Lada hitam berperisa "Aji-shio"
Kicap cair secukupnya
Hirisan daun sup atau kuchai

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Beras dicuci bersih, masukkan ke dalam periuk bersama2 air, daun pandan dan garam, kacau rata dan jerang hingga mendidih, kecil kan api dan biar masak hingga beras kembang menjadi moi. Kacau sekali sekala.
  2. Hidangkan dengan bahan sampingan...Selamat menjamu selera..



15 comments:

Gayahspears said...

uit..sedapnyer kupang :9 lame tak makan... tak pernah lak makan bubur camni.. nak try ah.. demam oh demam... harap akan baik selepas makan bubur ni..hehehe

aDisH.sHidA said...

nyum nyum nyum...makan ngan ikan bilis pun sodaaaaaaaaaaap nie

Mat Gebu said...

@ gayahsperas - waaa welcome2..terima kasih sudi komen...yeah ni memang sesuai dengan tekak demam..

@ shida - betul2...bubur ni pendek kata dengan apa je ngam, telur asin kaa, ikan sepat masin pun sedap.

ShashaCatering said...

Saya suka bubur ni. Rasa nak makan jer.
T.kasih sudi kongsi resipi Cik Mat;)

Cik Asma BLuppy said...

orang sakit pom terliur tgk, pe ag orang xsakit.. hehehhe

Scarlett O'Hara said...

Kebetulan saya tengah demam ni.Tekak perit, kepala sakit.

sukahati kening la pintal2 kening~ said...

sedapnye=)mcm ni x demam pon teringin nak makan=)))

Bayu Kenangan said...

tetiba berselera tengok bubur dengan kupang tu

dilazfamily said...

sedap yer bubur tu, lagi2 ada isi kupang. suka yer

yangbaik said...

huhu... bubur nasik jer ... memang ada orang demam kat rumah ni, tapi tak makan bubur la pulak... huk3

Citarasa Rinduan said...

cik mat..., kupang itu sangat2 mengoda,.
bubur mmg sesuai kan, utk orang demam............

Mat Gebu said...

@ shasha - kalau demam2 mmh sesuai sangat..tak demam pun sesuai juga.

@ cik asma - hahaha, ramai yg kata mcm tu..sesuai utk yg tak sakit..

@ scarlett - laa demam ke, kesiannya, jgn lupa makan ubat yea.

@ sukahati - hahaha, tak demam lagi lah selera.

@ bayu kenangan - tulah hari2 makan nasi pun ada kala jemu, walaupun bubur ia tetap beza.

@ dilazfamily - Isi kupang tu manis, sesuai sangat dengan bubur.

@ yangbaik - tapi mak sedara mat pun tak makan bubur walaupun demam..

@ ayu - haha kann menggoda's..ayu jgn lupa 4 hb ni eks..

Aku Ibu Muda said...

gulp...telan air liur nengok bubur cik mat... yummy!

Rahmah Ram Ram said...

Sedapnya Cik Mat..ini orang demam terus jadi baik kalau menu camgini...

telan air liur saya ..huhuhu

Love 4 ever said...

Klu Sy x dEmam pun nak mkn jGk bUbur nieh..sEdp jErrr..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.