BEN ASHAARI

Saturday, April 9, 2011

ANDA TEKA, BENDA APA YANG MAT GORENG NI?...

P1270220
Salam petang semuaa...Bosan lah hari ni, tapi bosan2 pun tetap up N3 juga..yelah saja nak share dengan anda2 semua. Tapi tak delah benda2 canggih, cuma resipi2 biasa jeee. Jomm minum petang pulak...haha, psstt tau tak apa yang mat goreng tu...bukan pisang tanduk...keladi pun salah....haa, sukun..huhu tak berapa tepat lah...Dia kan satu jenis buah yang mendapat perhatian sekarang ni atas sebab2 kesihatan dan melawan kanser. Masa muda boleh digoreng macam kita goreng pisang tu, rasa dia manis2 dan halus isinya, biji kena lah buang dulu lepas kita hiris sederhana tebal....hmm apa tu eks....hehe..

P1270231
Lagi sekali kalau tengok, memang mati2 orang ingat sukun...kann.. Bila dah goreng paling sedap cicah cili kicap macam dalam gambar tu, biasa lah orang Johor kan, wajib cili kicap kalau makan benda2 macam tu. Haaa...ehem ehem jadi tanda tanya lagi kan..ishh apa ek..hmm...Ok lahhh...mat bagi tau yeaa...Benda yang mat goreng tu sebenarnya "buah durian belanda" mengkal yang belum masak ranum...Huhh..habiss sudahhh rahsia bocor..tak de apa nak tulis lagi..Jom semak resipi jelahh...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji durian belanda mengkal saiz sederhana (mat guna 3 biji), kupas dan hiris sederhana tebal, buang biji.
2 1/2 cawan tepung beras (agak2)
1 camca teh air kapur
1 biji telur
Garam secukup rasa
Air secukupnya
20 biji cili padi merah thai*
2 ulas bawang putih*
2 camca besar gula*(*ditumbuk lumat)
1/2 cawan kicap lemak (mat guna jenama JALEN)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan tepung beras, telur, air kapur dan garam. Gaul rata dan tuang air sedikit demi sedikit sambil dikacau dengan whisk hingga sebati dan mendapat bancuhan yang sederhana pekat (anda cuba celupkan sepotong pisang tanduk, jika pisang tadi tersalut elok tanpa menampakkan warna pisang...tu kira dah OK.).
  2. Panaskan minyak untuk goreng terendam. Letak durian belanda muda hiris tadi dalam bancuhan tepung, salutkan elok2 dan masukkan dalam kuali, banyak mana ikut saiz kuali anda guna. Goreng hingga kuning keemasan, angkat dan toskan. Letak atas paper towel.
  3. Hidangkan bersama cili kicap... (gaul bahan tumbuk lumat dengan kicap, sesuaikan rasa, boleh hidangkan).

22 comments:

Fara said...

ni mkn time minum petang mmg best!

AdyBudika said...

laparrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

ladyzamea said...

tak th pulak boleh goreng
durian belanda ni..mesti sedap!!
teringat masa ngandung anak sulung
dulu,mngidam nak mkn durian belanda umah jiran...
jiran tu pulak punyalah kemut..
akhirnya beli kat pasaraya jer..huhu

~Norul Mas Hana ~ said...

kreatif nya!!

Kak Rose said...

mat... ingatkan sukun td... mesti sedapkan... kak rose suka sangat buat juice buah ni... kalau makan kat luar ni la jus yg sllu ode. x tau lak leh goreng cam ni....

macam ady budika jugak. laparrrrrrr n ngencessssss!

MAMA MIRZA said...

tak pernah terpk leh goreng.. dari sei kocik sampai bosar.. berguguran bilo x amik utk makan pon x ponah tau leh goreng.. salute ler bro..

Bella Bell said...

saya lapar....saya xmakan lagi sebab dok buat keje dr tdi...

nak p umah uncle mat...T__Tv

alexa yussida said...

bole goreng ek...wahh leh try balik msia nti..slalu sy makan yg dah masak ranum je..tu pon x mkn bnyk sbb buah tu melekat kesat2 rasa kat gg..hehe :)

mati2 ingt sukun td :)

Intan Haryati said...

best! a truly Johorean.

MY LiFe,MY SToRY said...

kudapan ni sinonim dgn Johorean...tapi la ni mn ada lagi durian belanda.. belanda tak nak eksport ke Malaysia lagi.. yg ada durian siam.. hu.. hu.. ada kena mengena ke... kita bako..kita bako..dr riena

cik cek said...

menarik resepi ni...boleh try nanti...tapi mana pulak nak cari durian belanda muda eek....

アヌム ちゃん~~ said...

ngatkan sukun td..tibe2 teringin pulak nk mkn sukun..mane la nak cari kan.huhu

miszlullaby said...

durian belanda boleh goreng~wahhhh~ saye suke air durian belanda ^__^letak isi durian belanda tu banyak2..=)

mynameismy said...

durian belanda goreng???
eh ade eh PCM??? xpnh buat pun? my org jhr gak. takpe blk ni nak try la.. blkg umah abah ade tanam durian belanda...hikhik

Ummi said...

Waaaaaaaaaaaaaaaa....lain dr yang lain...x penah tau boleh goreng gak durian belanda eh...tu durian biasa2 tu boleh goreng x Mat...hehehhehe, jgn fening dgn soklan akak ni eh..

Kalamhati said...

durina belanda ye che mat?whaa inovasi ni..kena cuba..=)

✿❤ IzanCraft ❤✿ said...

baru nak jwb teka-teki che mat...rupanya dah ada jawapan..apadaaa...^__^ 1st time nih tau durian belanda pun boleh digoreng...tapi xberair yek? musykil ni...

Miss Ran said...

mmg nmpk cam sukun..sedapnye

Why Farouk said...

wah,da agak dah ni durian belanda!
hehehe

anis said...

memang orang johor sebab guna kicap jalen.. hahahaa..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

akak pun pernah goreng durian belanda ni time sekolah2 dulu... tp kena cari yg mengkal baru sedap.. hehe.. rindu pulak nak mkn durian belanda goreng.. tp pokoknya dah takde kat kg sebab dah kena tebang masa ayah besarkan dapur rumah.. huhu..

Mat Gebu said...

Haha..orang johor sangat kan sebab guna kicap Jalen...

@ ratna - ni pun saya ada pokok sebatang belakang rumah, buah boleh tahan juga..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.