BEN ASHAARI

Thursday, March 24, 2011

LEMAK PEDAS KULIT LEMBU.....PENGGSANN (>_<)

P1260613
Salammm...waaaaa, lauk kulit lembu lagi laaa..pakcik mat kurang suka lahh, makan 1 kepingg jee, mereka2 kata sedap, tapi kan...huhu, mungkin tak biasa lagi agaknya, ke sebab aku tak reti masak...errkk..Ni hari mat masak kurang lebih 500 gram macam tu, mat guna serai banyak dalam 6 batang, daun kunyit dan letak isi cekur sebagai penambah perisa. Mat guna santan dari 1 biji kelapa..perghhh melambung kolestrol korang...huhu, nasib baik aku tak makan, cuma jamah sekeping je kulit si lembu tu..Mat rasa tak boleh masuk lah kulit lembu ni dalam tekak aku, ntah, tatau pesal, rela makan ulam bawang + kicap + ikan bilis + cabai...huhu.. Takpe lah mat letak juga resipi dia..nanti nak try buat sambal tahun orang jawa pulak....hehe..

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram kulit lembu, rebus hingga lembut dan hiris
300 ml pati santan
800 ml santan cair
Air secukupnya
6 batang serai, dititik
3 helai daun kunyit, disiat2
2 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa
5 biji bawang merah*
2 ulas bawang puith*
1/2 cawan cili padi kampung*
3/4 inci kunyit hidup*
2 inci ubi cekur*
1 inci halia*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan kulit lembu, serai, bahan kisar hakus dan santan cair serta air secukupnya. Didihkan hingga kulit lembut (biasanya ia akan kenyal2). Masukkan asam gelugor, dan pati santan. Kacau rata dan biar mendidih perlahan.
  2. Tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Masukkan daun kunyit dan masak sekejap lagi sambil dikacau sekali sekala. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan ulam-ulaman.....

19 comments:

y u y u Z u l a i k h a said...

OOOOOOO.. KULIT LEMBUT SEPERTI JELLY RUPE NYEEE...

PINATBATE said...

sambal taun kulit lembu..sedap!!

kathy said...

kulit lembu ni sdp jugak kalau masuk kan dalam masak lemak buah nangka..kalau kat sarawak kita org masukkan dalam masak lemak keladi or bauh cempedak muda..heee~

KakAsma said...

walaaa pirst time dengor kulit lembu dimasak,sedap errr...tapi kalau mat yg masak pasti sedap..boleh tak jilat jari...:))

makdara TERdiva said...

wah! ni mesti CMG simpan byk stok kulit lembu.. :D

Watie Rose said...

teringin jugak tuh tp dimana nak carik kulit lembu tu..payah nak jumpa kann...sy mintak izin copy resepi cik mat, sambal tumis nyonya yg menjadi pujaan anak sy...hehe

Sunah Mohammad said...

saya mencarik kunyit hidung.....:p

Mama Hanim said...

perhh.. tgk pn dh sedap..
(Gambar)Suami Erra Fazira, Engku Emran Kahwin Lain???

Shopping Dgn Duit Cek Nuffnang, I Like It

[n a j e e b] said...

pehh..jap2..sori..nk ckp;
"ewww.." sori2...fobia benda2 berjelly nk meluncur ke tekak ni.
tapi......bila Encik Mat yg mask... tiba2 je rasa nk makan jugak... tatau nape... <--muka blur.

risa said...

jahatlah cik mat neh...uwaaaaaaaa
bagilah saye sikit...saye suke sangat menda tu:(

akuanakpahang said...

Assalam CMG, mmg gulai lemak kegemaran saya nie besttt jgn citer :)
New Entry "Lain kali jangan panggil "paria""

Ummi said...

Waaaahhh Mat, sejak 2 menjak ni asyik makan kulit jek....awet muda la ko eh...mst tegang muka...ekekekee...pasni jgn kulit rebit kena carik dah la...uwaaa...

Areef Ibn Naim said...

salam cik mat,

ooo cik mat tk suka yer... sy suka, hehehe... biasany wat suplah... bukan sng nak dpt kulit lembu ni, kena kikis, kena bakar...

simpanlah tuk sy... nnti wat gathering lg, cik mat masak tuk sy yer, hahaha...

Citarasa Rinduan said...

kulit lembu again???

tunggu......
ayu terjah sedenak..nak rasa sangat2

Yatie said...

Kulit lembu kalau masak mcm ni mmng suami akak cukup suka tau...tapi akak mcm Mat, tak berapa layan kat tekak ni..rasa kuah jek..biasanya tunggu mak akak masak kulit lembu ni, barulah suami akak dpt makan....ciankan....hehehehe..

Kak Rose said...

x tau lak kulit lembu leh wat gulai cenggini? x penah tengok apa lagi makan? nak rasa leh g sedenak ni...

iManAzRaf said...

hehe... kalau time korban, salu tlg abah bersihkan perut n tlg jemur kulit lembu... kulit lembu wat keropok sdp jgk.. =)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

kalau kat kg suami akak.. panggil belulang... hehe.. biasanya disalai sampai hangus semu bulu2 lembu tu.. boleh simpan lama.. tak busuk.. bila nak masak rebus sampai lembut & potong kecik2. selalunya dibuat gulai asamrong yg pedas2 tuh.. mula2 tak biasa gak mkn.. tp lama2 mcm best gak kenyal2.. hehehe...

Liana said...

SEDAP KE KULIT LEMBU? X UNHEALTHY KE? BUKAN KULIT BIASANYA MERUPAKAN LEMAK JE KE?

HIHI