BEN ASHAARI

Saturday, March 5, 2011

BUKAN N3 MASAK-MASAK......TAPI...........


Salam semua, wahh mat gebu makin menjauhkan diri dari dunia masak2..haha, boleh caya ke, yelah kalau jiran aku budak bandar tu pi Red Glow..aku orang kampung pi melawat ladang kelapa sawit jeee, jadi lah kan, kita ni nature guy gitu..haha loya kan dari dok guling2 kat dapur, tiba2 si mat pi ladang kelapa sawit..apa kes?...Tadi mat ikut lah bonda dan abang beli barang sikit dan masa perjalanan balik tu singgah dibeberapa lokasi kebun kelapa sawit milik kami. Pokok ni kira baru, sebab kebun yang anda lihat di dulunya asal dusun buah2an tapi kami telah ganti dengan pokok kelapa sawit, sebabnya, dusun kami ni macam hak orang ramai, depa masuk hangkut apa nak, durian, duku, manggis, cempedak..semua main sapu dia...yang aku heran mereka tu tak de kesedaran ke, pasal dosa dan pahala..

Bak (panggilan "ayah" untuk orang2 Johor) mengambil langkah drastik, dia terus oter dusun tu jadi kebun kelapa sawit, maka bertambah lah lokasi pemilikan kebun kelapa sawit kami...tuu diaa, ramai yang geleng2 pala..kata sayang lah, rugi laa, ..erkk pesal yea nak bz body, kebun kita punya, jadi sapa mereka untuk bersuara, betul tak, ke sebab sayang dan rugi depa tak dapat lagi nak menghangkut buah2an tu bila tiba musimnya?..hmmm sendiri fikir lahh dol!!. Disamping tu, kebun tu juga telah disewa satu syarikat telekomunikasi untuk menempatkan pencawang mereka, itu pun jadi kontroversi juga, ada yang tak puas hati, dan kata kami ni "tamak", dasar orang kita...Habis tu dah Allah tentukan itu rezeki kami, jadi koo tak suka ke, suka ke, kenalah terima...ini kenyataan okey...sapa kata orang kampung takde yang "keji"..anda silapp..


Yang tu kebun sapa pulak...apa cer..Sebenarnya ini kebun milik estet, dan gambar yang mat ambik tu sebenarnya nak menunjukkan pada anda "batu hidup" yang menjadi misteri sejak puluhan tahun dulu...kalau anda perasan belakang pohon sawit tu ada benda seakan2 bentuk akar pokok kan, tapi tu ialah bahagian bawah batu, kalau pi dekat batu tu agak tinggi kalau tak silap macam rumah 1 1/2 tingkat dan situ agak "keras"....erkk nak cerita pun segan..hehe..hmm ok dulu N3 selingan...kalau sempat malam nanti mat letak satu N3 masak2 yeaa...ni saya sambil tunggu produk tu selesai, aku selitkan lah sedikit N3 tah hapa2...salam sayang dari DTS-MAT GEBU...gambar agak kurang memuaskan sebab mat ambik guna kamera HP jee..

12 comments:

y u y u Z u l a i k h a said...

err.. tak leh tidooo kangg!

AdyBudika said...

alhamdulillah...kalau nak pakai pekerja kang...contact2 la k :)

HaSue said...

chess..buat mcm dusun sendiri lak diorg ek..ada tak diorg supply baja n racun rumput lepas tuai buah tuh cikmat?huuhuu..lg elok laa tnm kelapa sawit tuh..
lagi bertuah tu kena sewa tanah utk tiang tu..x pasal2 leh dpt rm4k sebulan begitu saje..err,org ckp laa..kite x tau pung betul ke idak..hihi

dtg nak ngendap resepi swiss roll ni td hah..ingat nak wat esok..leh caye ke x..

CuteOven said...

siape pengurus ladang... CMG ke...
kat estet tu boleh panggil uncleseeker pasti dia suke....

Citarasa Rinduan said...

cik mat...kebun ayah pun ada misteri...wawawawa.....sungai johor lah katakan....

sungai sayong dulu2 johor lama...ada makam 7 .....agak misteri dan menakutkan..siap jumpa harta mereka...mcm pinggan mangkuk antik..

tak, apalah..kita tak ganggu...jgn menurun udah..ajer terus jadi biol....hehehe

yna fazlyna said...

haha abah yan ade kebun sawit 10 hekar... yna dah pasang impian nak buat rumah kat tengah2 kebun.. ok tak??? haha

http://ceritacintayna.blogspot.com/2011/03/mood-cinta.html

HATYCIKNUURUL said...

salam,.cik mat,..cik mat ade kebun kt mane ni?,..huhu,..ladang kelapa sawit taib andak ker?,.hehe

azni azizan said...

tumpang lalu bleh??

Mat Gebu said...

@ yuyu - hahaha, pakcik mat yang dekat jam 4 pagi baru tidur semalam..pengsan >_<

@ ady - erkk , heheha, orait..''

@ hasue - tu lahh, lagi lawak kan, ada sekali tu abah saya masa pi dusun, tgk2 kat pokok ada "aweks" dgn kain batik tgk panjat pokok duku, siap beg plastik lagi, tak pasal2 cuci mata...mengucap koo abah aku..haha..

@ cuteoven - hehehe, saya pengurus dapur terhormat jee..

@ CR - haa ayu makan 7 tu lagi misteri kan, Kat sini pun ada tempat nama pangkalan batu, misteri juga..

@ yna - sesuai tu mmg lah, tapi risiko juga, sebab dekat2 kebun sawit ni kan, ular hitam byk laa, lagi satu kan, seramm gak kalau berlaku kes pecah rumah..

@ haty - ooo ni semua kebun milik keluarga kami disekitar sedenak dan beberpa kawasan lagi.

@ azni - sila, tapi kena tol rm 1, serius ni, pulak kalau nak masuk estet di kws sedenak ni, tak madan jalan tanak merah..

Ummi said...

Mat, leh caya ke ko yang pergi nih...hahaha...Ko pergi jadi Mandur jek kan...akak penah tau kutip buah lerai dan tabur baja kat ladang sawit abah masa sek. men. gitu...gatai2 nak ikut, abah x kasi pun sibuk jek nak ikut...sampai kat ladang haa, jadi habuan nyamuk, mula la nak nangis...hehee..ada la pergi 3x jek kot..pastu, x kuasaa!!! Hahaha..sian tgk org tua kita kerja kan..tp abah ko dng MakYah kan toke ladang kan, mana buat semua tuh..anak toke la ko kan...Ni pun gambar 1st time ko datang sejak lahir ya Mat? hahhaha...

estee_8980 said...

salam abg CMG...
jauh sgt gmbr batu...
kasi close up skt...
pastu cite la psl kekerasan kt tmpt tu....nk gak kepochi amik tau..hehehe..

Along Maklong said...

patutlah c.mat ni kayo..
macam2 ada..
ladang kelapa sawit banyak pulak tu..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.