BEN ASHAARI

Sunday, February 13, 2011

KUEH BINGKA LABU

P1250600
N3 sebelum masuk tidur, nak kongsi dengan anda semua, satu resipi kueh-mueh orang melayu kita. Kalau kita fikirkan orang dulu kala idea mereka begitu bernas dengan mencipta pelbagai jenis kueh muih yang unik dari bahan2 yang ada di sekitar kediaman mereka. Kepelbagaian ini semakin dipertingkatkan mutunya bila kemasukkan bangsa2 lain ke dalam negara kita pada masa itu. Kueh ni mat buat petang tadi, atas sebab nak menghabiskan baki labu yang ada. Sebenarnya labu tu sebiji tapi telah rosak sebahagiannya, bahagian yang ok tu bonda mat telah asingkan, pantang mat gebu kalau nampak benda tak berusik, aku risau dan mula lah melakukan sesuatu...huhu..

P1250607
Mat buat 1 adunan dan bakar dalam tin 9 inci x 9 inci x 3 inci, saiz nya agak besar dan jika anda nak buat, boleh lah buat 1/2 dari adunan yang akan mat tulis ni nanti yea. Mat malas nak buat 1/2 adunan sebab nak habiskan labu tu tadi. Rasa dia elok saja, tak manis sangat dan teksture dia pun lembut tapi bukan lembik. Tunggu betul2 sejuk baru potong untuk mendapat hasil produk yang cantik dan molek... Ok lah mat sebenarnya tulis ni tapi mata punya lah berat....huhu... Jomlah kita semak resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
450 gram labu manis, kukus hingga lembut dan lecek hingga hancur
500 ml santan
5 biji telur gred B
200 gram tepung gandum
180 gram gula halus
1 camca teh esen vanilla (mat guna "butter vanilla" flavour)
1/2 camca teh garam
Bijan secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 200C, lenser tin berukuran 9 inci x 9 inci x 3 inci dengan mentega, alas dengan aluminium foil, bila lebih sedikit supaya senang dikeluarkan nanti. Ketepikan.
  2. Dalam satu bekas, satukan semua bahan di atas kecuali labu lecek, bijan dan esen vanilla, kacau rata dengan whisk hingga gula hancur, tapi adunan tadi. Masukkan labu lecek dan esen vanilla, kacau rata.
  3. Tuang dalam tin tadi dan taburkan bijan rata. Bakar selama 45 - 50 minit hingga permukaan kelihatan sedikit berkerak. Bila masak, keluarkan dari oven dan biar sekejap, kemudian boleh tarik keluar dari tin. Sejukkan sebelum dipotong...
CATATAN MAT GEBU :- Lepas bakar tadi, mat grill kan dalam 3 minit macam tu bagi permukaan dia berkeraakkk tebal sikit, baru wangi dan sedap..

16 comments:

Ummi said...

Hahahhaa...baru moncoooiiii eh..nyamfasss...meh la tukar, akak baru masak kuih bakar jagung bijan jek ptg td...xdan nak posting lgk laa..hehee...Mat, labu pun ada akak beli tuh..tergolek sesebiji xda teman kat dapur tuh...igt nak memengat...adeeh rasa maleh pulak..byk2 makanan kang, sapa nak hadap..hehe

ceritera asni said...

CIK MAT...YEAHHH,SUKE BINGKA LABU..NYUMMY!

Sunah Mohammad said...

mak saya selalu wat ni, sebab nak jual...tapi tak pernah letak bijan...lepas ni leh cakap kat mak...:)

AdyBudika said...

eh senang gak kan wat bingka.... tapi sayang...... takde oven...mintak tumpang wat kat rumah encik mat...

anymz said...

salam cik mat,tgk kueh bingka ni kan teringat kat arwah uwan..cik mat pulak letak lam piring mcm tu.
isshh..teko dan cawan pun sama..kat rumah akak ni byk betul pingganmangkuk camni..semua simpan lam stor.entah bila la nak merajinkan diri,kena beli lemari dulu..

putERi-kAtEk said...

selalu dengar bingka ubi kan....hehehe...kretip PCM ni...baguih na....labu pun boleh buat bingka

Citarasa Rinduan said...

selamat malam cik mat

serius na kata...ayu nk try ikut resepi cikmat..

sebab ayu suka labu..............thanks cik mat

kakchik@ella said...

Kakcik kan cik mat, teringin sgt nak buat sndiri kueh ni tapi tak berbaloi la cik mat. mkn 3 org je, kan. kalo teringin sgt beli je kat psr mlm paya jaras tu ha.

hmmm .. dah bercucu esok la kot baru blh buat sndiri. bila ramai2 baru meriah dn brbaloi2. kan cik mat kan ... hihi.

Eyrique Ettiqaz. said...

salam penghargaan.

http://cerita-al-kapoune.blogspot.com/2011/02/jutaan-terima-kasih-diucapkan.html

Mat Gebu said...

@ kak ummi - Waahh kak ummi membingka juga ke, saya alas nak buat mula2, tapi tgk labu tu kesian pulak..yang beli pun bukan orang lain di Adnan Ibrahim tu (AI)..akak kenal?

@ ceritera - hmm, terima kasih...

@ sunah - mesti mak pandai buat kueh ni, korek2 sikit rahsia kat mak nanti..erkk bikan tu optional..

@ ady - haha, wahh macam tu baik aku je yg buat..bijak nyaaa..

@ anymz - tuu diaa, kak, set macam dalam gambar tu ada tak bekas susus dan mangkuk gula dia?..kalau ada jual kat saya..

@ PK - ada laa orang buat bingka labu juga..nanti nak buat binga rambutan pulak..pitamm>_<

@ CR - ayu, resipi yg ni senang diikut dan hasilnya insya allahh elok je..

@ kak chik - memang betul kak cik, kalau duduk tak ramai, elok beli je, buat tu selain ambik mana, kang nak kemas lagi..

@ erique - terima kasih..ok saya pi baca sat yeaa..

eqbalzack said...

alahaiii...bingka...favorite tu MG...

suripermai said...

thank you!!!! yumm.. yumm...

Adzriel AB said...

suka sangat.. fav sejak kecik.

Mamamya said...

asaalamualaikum cik mat....

mohon copy resepi yer..sat lg nak buat bingka ni...utk minum ptg... :)

Zuenaz said...

Salam cik mat gebu! nk tanyer lah...u pakai oven apa ye? klu u buat roti tu u bakar guna oven mcmana? klu grill pakai yg mcmana? boleh tunjuk kt blog tak? Ingat nak beli satu tp tk tau mana yg terbaik...boleh kan?

Yatie said...

Assalamualaikum Mat,
Sowwy lmbt sampai, mesti dah abeskan bingka labu ni...mmng kena wat sendirilah nampaknya...