BEN ASHAARI

Monday, February 28, 2011

JANGAN MENYESAL....DAH KATA DAHH!!...

P1260003
Menyesal tak?....alahh kesiannya, tak nyesal kann sebab bila masuk, tengok resipi biasa2 jee, dah lah tu ulang tayang, kalau yang kerap singgah sah2 macam nak pengsan nengok dalam seminggu tak berapa kali n3 ulang tayang. Bukan apa mat masak yang mudah2 saja, sebab hari ni adalah hari pertama rumah lama atau rumah "misteri" atau rumah "pakcik gigi karat" tu di runtuhkan, tujuan untuk memberi laluan untuk membina bangunan baru atas tapak nya. Rumah penuh sejarah tu menyaksikan banyak peristiwa penting berlaku dalam keluarga kami, kami 4 beradik dilahirkan di situ...ehh 3, yang sulung lahir di rumah lain. Kemudian menyaksikan arwah nenek, arwah datuk dan arwah makcik, meninggal dunia, semua di rumah tu. dan juga misteri2 aneh yang berlaku yang ada kala tak masuk akal, dan ada satu malam, abah mendengar suara perbualan yang tidak difahami oleh beliau serta keadaan rumah yang agak sibuk seperi orang berjalan ke hulu ke hilir...masa tu mat dengan abah mat saja yang tinggal...hishh ada macam2 lagi....

P1250996
Ni hari mat masak ringkas dan cukup2 untuk sekali malam saja, malas lah kalau tak habis, bertepek2. Yang atas tu cuma kacang buncis goreng dengan cendawan black fungus dan haybee @ udang kering. Lepas tu kann...masak pulak asam pedas, hadoiii asam pedas lagi, nyesall kan masuk sini....Kali ni guna ikan feberet mat gebu, tadi blogger "Puteri Katek" tanya mat, pakcik mat masak asam pedas ikan ke ayam?...mat kata lah ikan, dia kata dia suka ayam sebab ada "leher"..hahaha, ikan pun ada gak leher tapi tulang leher lahh...haha, ok lah kita lihat resipi pulak yea...

Tu hari ada yang tanya mat, CM, macam mana rupa Japanese Mackerel tuu..ok tu mat letak gambar diaaa..selalu mat beli kat Tesco, tapi bukan lah segar, dah beku banyak hari. Daging dia masih sedapp..,.dan rasa dia lemak... Ok kita semak resipi pulak..oh yeaa gambar tu ehsan Google....terima kasih..

BUNCIS GORENG DENGAN BLACK FUNGUS....

BAHAN-BAHANNYA :-)
20 batang kacang buncis, hiris serong
3 keping cendawan black fungus atau cendawan telinga kera
1 camca besar udang kering, rendam sekejap, tos dan tumbuk kasar
1 biji bawang besar, hiris
3 ulas bawang putih, diketuk
2 biji cili merah, hiris
1 camca besar sos tiram
1/2 camca besar sos ikan
Garam jika perlu
Sedikit air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang besar, bawang putih, cili dan udang kering hingga harum, masukkan sos tiram dan sedikit air. Kacau rata.
  2. Masukkan cendawan dan masak sekejap. Tambah kacang buncis dan gaul rata. Tambah sos ikan dan masak hingga kacang sedikit layu tapi masih rangup. Rasa dan jika perlu tambah sedikit garam. Hidangkan segera bersama nasi hangat...
ASAM PEDAS IKAN KEMBONG JEPUN....

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor ikan kembong jepun saiz sederhana (Japanese Mackerel)
2 biji tomato, belah 4 setiap satu
3/4 cawan cili kisar
1/2 cawan jus asam jawa
1 genggam daun kesom
Garam dan gula secukup rasa (mat guna sedikit serbuk perasa)
Air secukupnya

BAHAN TUMBUK HALUS :-)
7 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci belacan
15 biji lada hitam
1 keping hirisan halia
1 keping hirisan lengkuas
1/2 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan dikerat pada saiz sederhana, cuci bersih dan toskan. Tomato dicuci, belah 4 setiap biji. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan tumbuk halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga garing dan terbit minyak. Tuang air secukupnya (anggaran 700ml). Kacau dan biar mendidih.
  3. Masukkan ikan, tuang jus asam jawa. Bila mendidih tambah garam secukup rasa, secubit gula dan jua serbuk perasa (jika guka). Masak sekejap lagi dan masukkan tomato, rasa dan jika ok, boleh matikan api. Hidangkan..

20 comments:

kakchik@ella said...

Resepi ulang tayang pun tak pe .. tak kesah sbb kakchik suka sgt dgr cik mat membebel. ada jiwa .. ada rasa. hihi ..

y u y u Z u l a i k h a said...

sedap nyaaa T_T

ladyzamea said...

x kisah lah berapa kali tyg pun,
yg penting sy ttp suka..huhu..

Izamir Ridzwan said...

asam pedas tu membuatkan IR terliur

SURIA AMANDA said...

Selalu jumpa ikan tu kat tesco..x berani nak beli..sedap h mat? kalau sedap leh la cuba...

Sunah Mohammad said...

da la tak lunch lagi ni....T_T

Lieynanilaz said...

ikan ni selalu goreng garing jerk...ratah gitu jerk...marbeles..asam pedas tu mengancammm...

Lya Colours said...

simple tapi sedapp

Lagenda said...

betul la rasa nyesal masuk sini..asyik2 meleleh je air liur nih!

cik sessy said...

gluppppppppp...

telan liur je la...

(T_T)

makdara TERdiva said...

menyesalnye masuk! terus perutku bershuffle...grrrrr :)

eina said...

menyesallll nyee masuk sini..mesti perut lapa n air liur meleleh..hahaha...
eh che mat..seram nye eina baca pasal umah tuh...dah diruntuhkan ye..banyak nostalgia tu kan...

Azwani said...

cik mat, nanti buat la entry khas kisah seram kat umah tu..teringin nak tau la...

Murny Umairah said...

sedap nye..banyak color jadi berselera nampak.. :)

Melati Qistyna's Mummy said...

ikan sadin ni, kita suka yg sadin kaler putih cikmat, yg kaler itam tu kureng sket :)

Jiya said...

wahhh.. elok jek ikan tu posing. dah tau nak masuk internet tu nak glemer... akekekekekkekekekkee

dek_ma said...

salam...tahniah atas kemunculan resepi che mat sekalai lg dlm majalah Jelita...

putERi-kAtEk said...

waaaaa pcm masuk majalah.......waaaaaaa.....tahniah pcm!!! lepas ni buat asam pedas ayam leher kasi taruk ye!!

hehehe

shashacatering.com said...

Waaahh! Asam Pedas kembung jepun? Lagi satu masakan yang tak pernah dengar sebelum ni.

Nanti nak try lah. Pandai lah Cik Mat cari ikan.

Terima kasih for sharing...;)

Nur68 said...

resepi ulang tayang pun tak pe, byk kali ulang2 pun lagi suka cuma ada resepi yg asyik ulang tayang tu sy belum nak wat lagi...hehehehe

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.