BEN ASHAARI

Saturday, December 25, 2010

TUMIS AIR PETOLA DENGAN FUCUK

P1240694
Salam tengah hari...Mengongggggggggggg!!!!!!..arghh, tensenn lahh, tadi dah publish N3 ni, tapi mouse gila yang dah nak monopos ni pi sendiri ke butang yang tak sepatutnya, bila klik, terus jadi huru-hara N3 gua, aduh sabar jeelahh...penat je aku tulis sikit nya baik intro.. ni yang marah nihh..dah lah, tak de apa nak kata kali ni, mat tulis je resipi senang sangat ni...bengang laa, rasa macam nak hempas kat lantai jee tikus nihh..huhh!!....Jom lah semak resipi..Yang HP pun ni pun satu dok bunyi dari tadi dah dekat 15 kali...aku rebus jugak kang!....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji petola
150 gram fucuk@tauhu kering
1 camca besar udang kering, rendam
1/2 cekak soo hoon, kerat pendek dan rendam
5 biji bawang merah, hiris halus
3 ulas bawang putih, dititik
Air secukupnya
Garam secukup rasa
Secubit gula
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Bawang goreng untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Petola dikupas, buang kulitnya, cuci dan hiris serong sederhana tebal. Udang kering ditoskan dan tumbuk kasar. Fucuk dikerat kecil dan rendam hingga lembut. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis hirisan bawang merah, bawang putih dan udang kering tumbuk hingga harum. Tuang air secukupnya dan kacau rata. Biar mendidih.
  3. Masukkan tau kering (toskan dulu), masak hingga lembut. Tambah petola dan soo hoon (toskan), kacau dan tambah garam secukup rasa dan secubit gula (nak guna serbuk perasa pun boleh). Masak sekejap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan dengan menabur hirisan daun bawang dan bawang goreng...

15 comments:

umialya said...

mouse & HP nakkan duit le tu. he3..

Sedapnya sayur petola tu.. bak semangkuk

k'ngah kurau stone said...

Cewahhh MR MG kita dah siap menu untuk tengahari ni...menu ringkas penambat selera..masuk dalam bekas nampak kelas gitu.k'ngah tak masak tengahari ni ada jemputan kahwin.

Chempaqa said...

salam mat..
amboi2..emo kao hari nieh yer..nak kata datang bulan..specis berlawanan..ahak..amponnnnnnnnnn..jgn kao baling aku dgn tikus OKU kao tuh yer..nanti pingsan abg bidin tgk benjol tuh...hihihhii..fav abg bidin petola tuh..jap lg nak masak resepi sama mcm kaolah...

KOKOLÀIT Enterprise (001975488-K) said...

Salam perkenalan.

Aiseyman.. janganlah marah2 En. Mat. Takut saya..

Dah lama saya dok intai blog En. Mat ni.. Walaupun En. Mat tengah bengang sekarang, saya beranikan diri jugaklah untuk tunjukkan diri..

Pagi tadi buat cream puff resipi En. Mat. Menjadi dan sedap.. Terima kasih En. Mat.. cool eh..

Tengok kat sini hasilnya.. www.kokolait.com

akuanakpahang said...

Salam En Mat peberet kita juga nei :)
New Entry "Jangan Jiplak"

Mimy said...

Slm...CMG kenapa nk mengongkan kepala kalau mouse nk monopos belila baru.. lg 1, jgnla mare nanti cepat tu.. lauk yg CMG n3 tu sedap di mkn dengn "ewak gereh" n sambal belacan atau sambal ketuk... drpd CMG pening2 baik g makan dulu.. biar dpt menikmati mknan yang di masak...dgn penuh nikmat... adios!!!!

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

Salam CMG..
jangan marah2 ehh jom mkn sayur tu ngan ikan kerapu sweet sour LM jom,ada ikan kering gak ni..hehe

Ummi said...

Hahahaha....sedap jugak kalau petang2 ni dapt makan henfon rebus eh, pastu mlm kang mkn tetikus masak dendeng ke...wat sup ke...hahahahhahah...adeeh sakit perut tetiba lak...wahahaha, sabar Mat sabaarrrr....

hazlin said...

mat gebu...
gebu sungguh petola tu..

i like!

Mama Zharfan said...

nampak sgt sedap...me cuba msk petola (beli kat UK ni--kat kedai pakistan)--adess, bila dh msk, rasa pahit la plak...tak tau kenapa...

JOM skodeng blog me kalau sudi!

K.Nor said...

sabar che mat, hirup kuah petola tu, insyaallah sejuk balik nanti :)

ummi, menu baru ke dendeng tetikus, jgn sampai "te" tu hilang, jd tikus jer .. hehe

Mas said...

sedapnyaaaaa....makan ngan sambal belacan dan ikan goreng jer dah cukupp sedapp

kisahwanida said...

CMG..... selain sayur yg sedap en3 pun kelakar hari nie..... Aida ada tikus extra..... hihihi.... sabar...

Mat Gebu said...

@ umialya - Betul2..tapi rasanya nak tukar tikus ni laa...meragam dah.

@ kak ngah - wahh jemputan kawen ek, saya hari ni (ahad)..tapi kena gak masak...

@ chemp - hehe, aku takde nya datang bulan, kalau hujung bulan tu ada lahh..duit kering..

@ kokolait - hehehem, tak de lah saya kalau geram sementara je, lepas tu ok dah..sejukk..terima kasih sudi mencuba cream puff tu yea.

@ AAP - wahhh, senang lah macam tu, masak yg simple2..


@ mimy - hahaha, tu lah lepas marah pi tgk kat cermin, dah tambah kedut sikit..oh tak relaa..

@ LM - wahh, lagi besss tuu...hehe tak marah dah..

@ kak ummi - erkk, nak sangat ke, ok nanti saya masakan, nak hias dengan wayar ke bateri?.

@ hazlin - hahahaha, lawak lah, pestime ni saya dgr petola gebu..hadoii!..

@ mama zharfan - Eh, kadang2 pun saya dpt macam tu, kata orang2 tua, petola kena panjat dek ular..wallahualam.

@ kak nor - hahaa, tu lah kak, lepas hirup, terus sejuk hati...panas balik lepas makan sambal belacan.

@ mas - memang betul. itu kira geng2 sekawan depa.

@ kisahwanida - erkk...tak boleh marah lah macam ni, sebab marah pun lawak..sabau jee..hehe :-)

Norhafiza said...

aduyai..sian pla abgMat..no suggest tikus tu abgMat 'panggang' cicah air asam pun besh gak..HP tu 'rebus' wat stok hihihihi...

tp pe2 pun..dis is mai peberet...wallah! klo no wat sebelum makan nasi tu dah abis semangkuk ni hirup hehe..bagus tu diet nih..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.