BEN ASHAARI

Wednesday, December 22, 2010

SAMBAL IKAN TAMBAN SARDINE.

P1240628
Salam semua, wahh, dah malam laaa.. Sepatutnya N3 nimat sekalikan dengan N3 masak lemak tadi, hmm nak buat macam mana, keadaan yang tak dapat dielakkan. Sebenarnya tadi kena bergegas belanja barang dapur, biasa lah topup stok, takut pulak nanti ada tetamu datang dalam masa terdekat ni, siapa tau kan. Ok selain masak lemak tu, mat ada buat sambal ikan tamban sardine...Tau tak apa itu ikan tamban sardine?. Dia sejenis ikan bermusim, bertulang halus tapi rasa dia cukup lemak, tak sesuai untuk kanak2 dan orang2 yang agak sensetif ikan bertulang halus. Kalau mat gebu, aku ok jee, no hal punya...ikan paus kalau dapat pun mat gebu masak, buat kari dengan bendi..hehe...Selain ikan ini, anda boleh ganti dengan ikan kembong, cencaru atau pun ikan tilapia, pun sedapp jugak..Ok jom semak resipi, tapi sah anda semua pakar dah masak sambal ikan macam tu kan...

BAHAN-BAHANNYA :-)
6 ekor ikan tamban sardine, saiz besar
Sedikit serbuk kunyit
Sedikit garam halus
1/2 cawan cili kisar
1 biji bawang besar, hiris
1/2 inci halia, dititik
1/4 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN TUMBUK HALUS :-)
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci belacan
Sedikit kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan tamban sardine, disiang, cuci bersih dan kelar2 badan ikan tadi, gaul dengan sedikit serbuk kunyit dan sedikit garam halus hingga rata. Goreng hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk halus bersama halia hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga pecah minyak. Tuang jus asam jawa, perasankan dengan garam dan gula secukupnya. Masak hingga pekat.
  3. Masuk hirisan bawang besar dan juga ikan tadi, gaul hingga rata dan bawang layu. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan juga lauk2 lain...

10 comments:

mia.lia said...

wahh,,cam bez je.hehe
ikan tamban uh rs cm penah mkn la =/

Citarasa Rinduan said...

salam..
cik mat..agak-agak ayu kot nak kesana..hehehe

bab ikan tamban sardine..ayu ingat lagi...petua ibunda..nak bagi senang makan sebab banyak tulang..kena tarik badan ikan sampai bunyi..krekk..krekkk


goreng dgn jintan, biji ketumbar pun ngam....

Mas said...

sambal ikan ni memang peberet mas...makan ngan lemak fucuk berserai tu pun tetap sedapppp...

Nordin said...

try masak ni lah! hehhe. cam sedap


Entri terbaru

haniQaseh said...

nie memang feveret nie....sedap nyer....walaupun ikan tamban nie byk tulang tp best rasenya ...

akuanakpahang said...

Salam En. Mat kalau musim hujan macm nie kalau kena nasi panas2 dgn sambal sardin nie pergh ;)Jom Jalan-jalan ke Pahang "Tak kenal, maka tak cinta"

Masrini Karim said...

uik!!!!xnampak oun cik mat tadi kat tesco kulai???hihi...

Mat Gebu said...

@ mia - ikan dia ada tulang halus2, tapi isi cukup lemak...

@ CR - wahh..hahaha..sila2..hehe

@ mas - ikan ni goreng kunyit macam tu je, dah sedap..

@ nordin - orait..hehe terima kasih..

@ haniqaseh - betul tu, saya pun suka, bila dah kelar helus, tulang dia pun tak terasa dah.

@ AAP - bijak tuan nim kalau ada ubi rebus pun jadi juga nih..

@ masrini - erkkk, pi tesco juga ke, tapi ni hari kami belanja di Econsave..hehe

maz said...

ikan smbal cik mat ni..cdpnye klu ada gu nga msk lemak kobis+taugeh ke kan..mkn brpngan2..

Mat Gebu said...

@ maz - betul tu kak maz..hehe