BEN ASHAARI

Monday, December 20, 2010

RESIPI SIAM vs RESIPI MELAYU.

P1240588
Salam petang semua, pagi tadi mat ok, masa nak sampai tengah hari mat jadi tak bess...tak seronok..tegang (stress..jangan ingat "tegang" lain pulak)..dan rasa bersalah..eh semua benda tu berlegar2 di benak pemikiran mat gebu. Tapi kan apa nak buat, mat rasa aku lah penyebabnya,..hmm biarlah, masing2 dah dewasa, dah besar dah matang dan boleh berfikir secara rasional serta pro dan kontra.Mat kadang2 ada satu perasaan dalam diri, ibarat kata orang2 dulu, diluah mati emak, ditelan mati bapak, hmm serba salah, Mat gebu nak tulis pun tak pandai, kalau suruh masak sikit2 tu aku pandai lah, nak mengarang kata2 indah, berkias2 bagai, jangan harap. Jadi sebelum tulisan ku disalah mengerti elok mat tukar kepada topik makanan.

P1240593
Hmmm tak pelah, dengan rasa tak berapa seronok mat letak lah n3 petang ni, resipi atas tu Daging Padprik, mat ikut resipi kak liza. Yang lagi satu tu semua orang mesti tau, kat DTS je berapa banyak kali tayang. Tapi tak kesah, mat tak paksa sesiapa tengok, kalau suka silakan, tak suka pun tak pe, mat faham. Tumis air pucuk manis dengan keledek dan cendawan enoki. Kalau makan lauk2 macam ni, mesti ada ikan masin dan sambal belacan..wajib tu..ok lah mat tulis resipi dia, terima kasih mat pada kak liza, resipi daging tu dari buku "senang memasak siri 'daging' muka surat 26"....jom lihat resipi..

DAGING PADPRIK ...

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 gram daging batang pinang
100 gram lobak merah (tak letak sebab tak de)
100 gram kacang panjang (mat ganti dengan saleri)
1 biji cili merah (ganti dengan red/yellow/green capsicum)
1 biji bawang besar, di hiris

BAHAN-BAHAN SOS :-)
1 camca besar pes tomyam
1 camca besar kicap pekat (mat ganti dengan kicap cair, ikut rasa)
5 camca besar sos cili (mat guna sos cili thai)
3 camca besar sos tiram
5 helai daun limau purut
2 batang serai, dititik
3 ulas bawang putih, dititik
Beberapa biji cili padi, dititk
1/2 cawan air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak, tumis bawang putih dan serai hingga harum, masukkan daging dan kacau rata, tuang air. Tambah lobak merah, sos cili, sos tiram dan pes tomyam. Biar mendidih hingga daging empuk.
  2. Masukkan sayur2 lain (red/green/yellow capsicum), cili padi, daun limau purut, bawang besar dan kacang panjang (mat guna saleri). kacau rata dan masak sekejap.
  3. Rasa dan jika kurang masin, tambah kicap cair secukupnya, kacau dan boleh angkat. Hidangkan segera bersama nasi hangat.

TUMIS AIR PUCUK MANIS....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekak pucuk manis
1 biji keladek kaler oren, dikupas dan potong berbaji, rendam
1 pack cendawan "enoki"
1 camca besar ikan bilis, rendam dan toskan
1 kiub pati ikan bilis
4 biji bawang merah, hiris
3 ulas bawang putih, dititik
Air secukupnya
Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis bawang merah, bawang putih hingga harum, masukkan keledek dan gaul rata. Tuang air secukupnya dan masukkan ikan bilis dan kiub ikan bilis. Kacau rata dan biar mendidih.
  2. Masukkan pucuk manis tadi, kacau dan tambah garam secukup rasa. Masak hingga keledek empuk. Akhir sekali masukkan cendawan enoki, kacau dan rasa jika ok boleh matikan api, hidangkan bersama nasi, ikan masin dan sambal belacan...

22 comments:

eqbalzack said...

tuan...sini dah la sejuk....mendung....tgk lg pic mknn ni...lapor dibuatnya...

Mat Gebu said...

@ eqbalzack - tu kena rebus ubi, buat sambal tumis ikan bilis, lagi ngam..ada pulak kopi panas...Saya pun masak biasa je, mood not in good shape tadi...hmm :-(

yuz said...

uishhh...lapornye..dhla sejuk2 nie,nk ujan...xmkn tgh ari lagi.....adesss~

anymz said...

salam mat,akak tak pandang yang lain,akak nampak tumis air tu je.ada sambal belacan,ikan goreng dah kira mabeles habis dah tu..
opps..jgn lupa angkut cencalok kat rumah ummi tu sekali.perghhh..!

CekWa said...

Tumis air memang best....!!baik untuk kesihatan!

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

CMG...laparnyer tgk sayur tu...mkn ngan sambal belacan syok tu

Mat Gebu said...

@ yuz - alahh kesiannya...nak tapaw tapi jauh pulak..

@ anymz - betul2, saya pun tuju yg tu jee, ada ikan masin dengan sambal belacan..pengsann kann..

@ cekwa - setujuuuuuuu...

@ LM - Hmm, selain cepat masak, jimat belanja juga..hehe..

watie said...

emm..sedapnyer nampak...tp sedap ke rasanyer?

Norhafiza said...

alooo..sayu pla No bace n3 abgMat ni..klo boleh kongsi, kongsi la pada sesape ye abgMat..tak baik pendam lam ati..bak gunung berapi la..lama2 bila dia meletop susah jadinya..kurang2 klo xleh settle pun..dapat ringankan beban lam kpala dh cukup..cari la seseorang yang abgMat rasa boleh simpan rahsia dan boleh bg semangat..No harap abgMat terus hepi ye..xmo sedey2..

Mat Gebu said...

@ watie - hahaha, yg tu saya tak boleh nak kata, sebab Allah swt mengurniakan manusia dengan citarasa yang berbeza..jadi tak boleh nak kata, sedap pada saya, sudah pasti terjamin 100% sedap pada citarasa anda...betul tak?...

@ norhafiza - hehe, exceli dah ok, benda ni tak de apa sangat, cuma saya terasa hati..alah benda kecik saja....tak de hal punya, esok2 ok lah...terima kasih sudi beri komen..

watie said...

saje nak melawak ngan en.mat...kalu saya tak trai camne nak tau sedap...betui tak...tapi kan kalu lapar apa pun sedap

Citarasa Rinduan said...

salam..

cik mat..petang tadikan ayu layan pau dengan teh o...okey lah kan, sebab petang tadi gerimis memanjang

wah..masakan siam...sure tak berapa pedas..boleh try nie. mcm biasa ayu tukar ayam yer

Mat Gebu said...

@ watie - hehe, releks laa, saya tau...tak de hal punya..tau tak saya pernah kena tanya soalan yang lagi dasatt masa mula2 berblog dulu..

@ ayu - memang ngamm tuu, yelah ni tgh hujan kat sedenak, petang tadi cuma mendung jee...Masak siam tu boleh guna ayam, tu resipi chef hanieliza..not bad..sedap.

Citarasa Rinduan said...

kebetulan mood cik mat ada okey sikit

mai ambil award yer..tanda ingatan ayu utk cik mat...
http://ruhayurazali.blogspot.com/2010/12/award-masakkan-dari-blogger-mas-duniaku.html

Norhafiza said...

alhamdulillah...syukur AbgMat dh Ok

akuanakpahang said...

Tetap menyelerakan :)
Jom Jalan-jalan ke Pahang "Tak kenal, maka tak cinta"

CT said...

Sayur tu akk nak menyelerakan sbb ada cendawan enoki...cendawan ni akk suka masuk dalam tomyam...sedap!

MULAN said...

daging padprik..!!! lapar laaa mat..

cek chun said...

cik mat.. senyum sokmo k. senyum kat hati dan kat mulut :)

azila said...

Salammm..en.mattttttt, jgn tegang2 yer..nikmati hidup ini dgn penuh keceriaan:)..adeh..lama xmkn sayur ni, esok nak p carilah..

madam j said...

Slm. You're the bestla CMG.

Mat Gebu said...

@ ayu - waaa..ada award lagi, tocey2..nanti saya ambik yea..

@ norhafiza - hehe, biasa2 jee...ok pun tak de lah ok sangat, tapi dah ok laa..ok je jawapan tu?..

@ APP - terima kasih, lauk biasa2 saja..

@ ct - setuju dengan kak ct, cendawan ni kalau letak, dah tak payah serbuk2 perasa semua, kuah jadi manis.

@ mulan - salam kak mulan, alahh jauh beno nak hantar..hehe..

@ cek chun - insya allahh. harap hari ni ok lah kan semuanya..

@ azila - huhu, nampak mcm dah ok, biasalah..masalah antara kami ni kadang2 bukan apa sangat..cuma takut pihak lain berkecil hati..tu saja.

@ madam J - erkk, terima kasih, jgn kata mcm tu madam, saya cuma budak baru belajar saja..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.