BEN ASHAARI

Sunday, August 29, 2010

KUE TEOW SEMPOI

Kue Teow Sempoi
Assalammualaikum semua, salam Ramadhan. Amacam N3 biskut sebelum ni..ok tak?..Yelah dulu ada yang tanya, cik mat mana N3 biskut raya..ha jangan tanya, kalau dah keluar kang berduyun2..jemu kan..hehehe. Ok, malam ni mat share kue teow goreng untuk berbuka puasa tadi. Mat dah tak kira, sejak beberapa hari ni aku dok pantang jee, tak makan koo, main tengok jee benda goreng2..Ni hari guaa tak kesah, nak batuk kaa, nak ilang suara seksi kaa, nak jugak makan kue teow goreng, tapi kan, al-maklumlah kalau plan dah tergesa2 ni, alamatnya guna bahan sedia ada dan tak de lah koo nak letak benda2 yang mengiurkan macam kerang, sawi atau fishcake..Tapi ok juga, sebab ada udang, sotong dan taugeh...((dah siap2 makan ubat gatal nihh...adehh, mat gebu suka cari pasal leerr).

Kue Teow Sempoi
Errkk, kalau siang2 kan masa bulan puasa, tengok kue teow tu mesti tertelan air liur, hehehe, mat tak de cili jeruk, apa susah aku belasah makan dengan cili hijau..menyenggau koo pedas tapi sedap dan rasa dia ngam pulak dengan kue teow, kalau cili jeruk lagi leer 25 kali sedap..ahaks. Mat goreng sikit dalam 500 gram, termasuk bagi kat jiran belakang rumah. Perasan tak, taugeh pun tak sempat buang ekor..haha, belasah jee lah, lagi pun masuk dalam tekak aku juga..sapa ada kesahh...Ok jom mat share resipi cepat nihh...serius koo cepat..

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram kue teow
1 genggam taugeh, buang ekor (erkk..mat tak buang laaa..hehe)
1/2 cawan isi udang
1/2 cawan hirisan sotong
2 camca besar cili kisar
1 camca besar sos tiram
1 camca besar sos cili
2 camca besar kicap pekat
1/2 camca teh cuka makan (optional)
2 biji telur, dipukul sedikit
Kicap cair secukupnya
3 biji bawang merah, hiris halus
2 ulas bawang putih, hiris halus
Secubit gula

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang merah dan bawang putih hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga garing, tambah sos cili, sos tiram, sedikit gula, cuka dan kicap pekat. Kacau rata dan masukkan sotong serta udang, gaul dan tolak tepi kuali.
  2. Masukkan telur dan biar hingga telur sedikit mengeras. Kacau rata. Masukkan kue teow dan gaul rata. Tambah kicap cair secukup rasa. Masukkan taugeh gaul pantas hinggga mesra. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
  3. Hidangkan bersama hirisan cili hijau atau cili jeruk, timun dan juga sos cili.

2 comments:

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

cik mat...

masak ringkas ker, cincai ker,,,semuanya menyelerakan...

tak apa cik mat..makan sikit...kena niat buat ubat....ahakssss

Mat Gebu said...

salam puan...
Erkk, tu lah, tapi jangan lah sampai raya suara mcm ni, susah nak melayan tetamu...