BEN ASHAARI

Sunday, August 22, 2010

BUBUR SOM-SOM PANDAN

bubur som som pandan
Salam semua, hari ni mat buat satu resipi khas untuk mereka2 yang kurang sihat, tapi kalau melantak tak ingat pun, benda ni boleh juga menambahkan penyakit, laaa tak caya ke, bubur som-som kan ada campur santan kelapa lepas tu dimakan bersama sirap gula melaka yang sweet2 17 tuu. Ini kan menjadi tradisi orang2 dulu, terutama di Rembau, kalau melawat waris2 yang sakit, mereka akan mengacau bubur som-som. Resipi asal dari sorang teman blogger Singapura nama "Suhana", yang dah lama menyepi diri dari dunia blog, moga ana sihat sejahtera. Ok jom lihat resipi mudah, psstt yang asal kaler putih, tapi mat gebu derhaka..hehehe, tak madan dengan sakit.. aiman tak kesahhhh...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan tepung beras
2 camca besar tepung ubi
1 biji kelapa, diparut putih
3 helai daun pandan, dikerat kecil*
1 cawan air*(*dikisar halus)
1/4 camca teh pewarna hijau
2 helai daun pandan, disimpul
1 camca teh garam

BAHAN SIRAP GULA MELAKA :-)
1 ketul gula melaka, potong kecil
3/4 cawan gula pasir
2 cawan air
2 helai daun pandan, disimpul

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan pandan yang dikisar tadi ke dalam kelapa parut, tambah air anggaran 3 cawan, ramas dan perah santannya. Ulangi proses memerah (tambah air secukupnya) sehingga mendapat 7 cawan santan. Ketepikan.
  2. Dalam satu bekas, masukkan tepung beras, tepung ubi dan garam, gaul rata dan tuang santan, kacau dengan whisk hingga tidak berbintil2. Tapis dan tuang dalam periuk, masukkan simpulan daun pandan dan masak atas api sederhana.
  3. Kacau tanpa henda hingga bancuhan pekat, licin dan kelihatan berkilat. Kacau lagi sekejap anggaran 1 - 2 minit tapi. Kaluarkan daun pandan, dan tuang dalam loyang yang telah disapu dengan sedikit minyak masak. Ratakan dan biar keras. Potong kecik, isi dalam mangkuk sesuai dan tuang sirap gula melaka. Sedap dihidangkan sejuk..
  4. UNTUK SIRAP GULA MELAKA :-Satukan semua bahan2 untuk sirap gula melaka, masak hingga gula melaka hancur, kecil kan api dan terus renih hingg sirap sedikit pekat. Matikan api, bila sejuk, tapis gula tadi. Hidangkan bersama bubur som-s0m

11 comments:

maz said...

tu dia dah kluar som-somnya..npe xpos kat org subang jaya yg 2 org ni..sdpnya..nak2 klu yg sjuk tu kan..nyamannya..rsa mcm nk buat jgk la..kmaz nga mama asik duk brtukar2 tware je..smlm kmaz antor umah mama..tdi mama antor sup ayam n bubur kcang ijau+doyan lgi..bestnya duk dkat nga mama..dah le tu..slalu merayap sma2..hahaha..kmaz hri slasa bru nk buat n3 nsi krbu tu..sibaik xpngsan nenek ni kat dpur..hahaha..slmat brbuka utk cik mat sklrga..

rapheydhillo said...

cmg,
teringat dulu masa puasa dgn family.. ini antara menu wajib. Penat bila kena kerahan tenaga by emak utk kacau dlm periuk.. letih beb sbb non-stop. Dah le masa tu still kecik lagi.. really miss those time!

Asmara said...

salam cik mat, alahai sama la menu kuih kite hari ni. hehe.. sedapkan!

ain said...

salam mat..som-som ni ant fav suami akak. setiap kali hubby makan, mesti terigt arwah MIL. Som-som MIL sgt la sedap!

Huda Ahsin said...

Salam Cik Mat! Cepat sihat yea...
Teringat dulu-dulu masa kecik, arwah Maktuk selalu buat bubur som-som ni. Malangnya masa tu kita yang tak reti nak makan... bila dah tua-tua gini, nostalgia ler pulak... huhuhu...

akuzle said...

salam, cik mat...

sy baru merasa som2 neh arituh... tp naper rasa pahit eks? bukan som2 ajer tp kebynkkan kuih tepung yg kukus neh sy rasa mcm tuh.. kuih lapis laaa... cemana nk buat kekuih tuh x pahit yer? cik mat ader petua tak? tqvm

p/s: kuih2 tuh sme dibeli d pasa ramadhan. bkn sy buat pon...eheheh

kak ina kl said...

salam cik mat..agaknya kalau umur nak meningkat naik ni kan..senang ajer nak dapat jangkitan..mungkin antibodi dah kurang kot.

akak setuju mat..apa yang kita ceritakan tu memang melambangkan peribadi kita..

cepat-cepat makan ubat yer mat..semuga cepat sembuh.

geraugebang said...

Umah atok kita kat Muor,,,senantiasa ada bubur som s0m ni...tapi warna putih...sirapnya meerah... kalau bukak esbok tak der bubur ni kira berdosa la...he he he

yangbaik said...

apasal som2 aye lain...
ooo ada tambah tepung ubi rupanya... takper... nanti cuba... nak pi cari tepung ubi sat na...

Sky Before Pinky said...

salam..saya sentiasa dengar kawan2 promote blog nie best.. hehe. ape pown thanks dapat resipi bubur som-som..

nak tanye lah..bubur som-som nie sama tak ngan lompat tikam??

Eda Dadu said...

Salam.....

Eda nak tanye ne....bolehkah saya share Resipi2 dgn kwn2 kat Fecebook.

Salam Ramadhan Al-Mubarak.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.