BEN ASHAARI

Sunday, February 21, 2010

TUMIS UDANG PETAI...

Tumis Petai Udang
Salam hujung minggu semua, mesti tengah berehat2 bersama keluarga, atau pun pi berjalan2, makan angin, tapi musim2 panas ni, eloklah dok rumah, duit pun selamat.... Tapi bagi geng2 blogger antik, mesti depa dok melilau kat Amcorp...kalau nak ke kedai apek, hujung2 minggu macam ni depa tutup kedai. Ok hari ni mat masak biasa2 je, cuma semalam ada stok petai di rumah, jadi dengan rela hati tanpa paksaan atau godaan dari sesiapa, mat masak tumis udang petai atau sambal udang leer. Nak cerita sikit, yang ni mat masak gaya2 peranakan, kenapa peranakan?....Hmmm, pada mat seni orang2 peranakan ni its a living art, jadi kita kena memperkenal dan mendidik generasi muda mengenai kaum minoriti ini, eh mereka ni unik tau, terutama masakan.....for more information about peranakan history u can click here.....

RUMAH BABA DI HUJUNG TAMAN
BANYAK KERAWANG DAN JUGA KEKISI
GUAA TAU LUU TENGOK PUN TAK TAHAN
APA LAGI CEPAT LAH MULAKAN OPERASI

BAHAN-BAHANNYA :-)
15 - 20 ekor udang besar
1/2 cawan isi petai segar
1/2 inci lengkuas, diketuk
1/2 inci halia, diketuk
1/2 cawan jus asam jawa
1 cawan cili kisar
1 biji bawang besar, dibelah 6
Garam dan gula secukup rasa
7 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1 inci belacan*
2 biji buah keras*(*ditumbuk halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dikupas, kulit, tinggalkan sedikit dibahagian ekor, belah belakang udang untuk membuaang uratnya, buat hingga siap, cuci dan toskan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga terbit minyak, masukkan jus asam jawa, petai, gula dan garam secukup rasa. Masak hingga pekat sedikit.
  3. Masukkan udang dan bawang besar belah, kacau rata dan biar hingga bawang lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama makanan kegemaran

5 comments:

Ummi said...

salam Mat, memang x tahan pun tgk sambal ni, nak nak ada petai...tp kan, akak nk pi makan kenduri ni..ko tinggal sikit tuk akak mkn mlm kang eh..hehe

Mat Gebu said...

salam kak ummi...
Sempat lagi tu skodenggg...ye lah kak, tapi kang jgn lupa cucikan semua mangkuk2 baba nyonya guaaa, okey!!

Kak Rose said...

mat, tengok ko punya sambal petai rasa nak ngences je.... tapi kak rose x makan petai...

Mat Gebu said...

salam kak rose...
Laa, tak makan petai ke. itu macam kaloo, kak rose bikin sambal udang tak payah petai yeaa...

fawwaznuha said...

salam..sy mmg sgt2 suka masuk blog ni..dr bujang smpi dh kawen..ase kecik je org laki lg terror masak huu..dahla pics mantap2..wat terliur je..huu...u r my sifu ..2 thumbs up (^_~)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.