BEN ASHAARI

Tuesday, February 23, 2010

LEMPAP TELUR IKAN

Lempap Telur Ikan
Batu belah....batu bertangkup...makan aku, telan aku...aku kempunan telur tembakul!!!....Ngappp, terus kena telan, lepas tu sampai sekarang dia tak telan manusia lagi sebab dia telan mat gebu, yelah aku kan "gebu" jadi terus kenyang si batu belah tu!!!....Lagi malang masa batu tu nak telan dia tercekik kooo!!!....hahaha, sedap juga merepek2 ni kan..Ok pernah tak makan telur ikan?..Tadi masa mat operation kan seekor ikan parang besar, dapat leer telur dalam 300 g macam tu, cantik dan segar u, terus teringat bonda mat dulu2 pernah buat lempap telur ikan, tapi dia guna telur ikan sungai... Kali ni mat guna telur ikan parang, jangan memain...Ok jom kita tengok resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 g telur ikan parang (kalau guna apa2 telur ikan pun ok kot, kecuali telur ikan duri!)
4 helai daun kunyit
1 ulas bawang putih*
2 biji bawang merah*
1 inci kunyit hidup*(*ditumbuk halus)
Garam secukup rasa
Serbuk lada hitam secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Telur ikan dibersihkan, berhati2 jangan sampai terkoyak sarung telur. Gaul dengan bahan tumbuk halus, tambah garam secukup rasa dan tabur kan serbuk lada hitam (anggaran 1/2 camca teh). Perap 15 minit.
  2. Ambil sekeping telur ikan tadi dan bungkus dengan daun kunyit, buat yg sama untuk yg satu lagi. Panaskan kuali non-stick, kecil kan api (paling kecil), letakkan telur ikan yang siap dibungkus tadi.
  3. Ambil piring dan letakkan atas telur ikan tadi. Biar ia tertindih. Masak selama 5 - 6 minit, kemudian, alinkan piring dan terbalikkan telur tadi. Letak kembali piring, tapi kali ini letak benda berat atas piring tadi, contohnya anak lesung batu atau mangkuk berisi air. Biar masak untuk 7 - 8 minit.
  4. Balik kan kembali dan buat kaedah yg sama....bila kelihatan garing, boleh diangkat dan hidangkan...makan dengan nasi sedap, makan macam tu pun sedapppp!!!!!!

16 comments:

♥cybermummy♥ said...

salam kenal ,
Sodap nya tengok telor ikan tu .
kecur air liur di buatnya .

Ejamaria said...

huhuu... tak pandai makan telur ikan, dulu tengok mak makan dia kata budak2 tak bole makan nnt belaja benak... lastnye sampai skrg tak reti nak makan... sian btul..

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Cik Mat. Telur ikan mmg sodap.. lg2 telor ikan parang. Selalu mak kita gorengkan ngan garam & kunyit jer, nanti kita bgtau mak kita buat mcm ni plak.. mekasih yer Cik Mat ats resepi ni..

hana said...

sat ar! aku g mancing dulu! arap2 dpt ikan beso! pehtu aku nak operate perut ikan tuh! ermmm nyum nyumm masak lembab! eh lempap! hehehehe

NekPP said...

wahhh gud ideaaa...iLikeee!!! harus nekpp buat nie CMG!!!!

Ummi said...

'Batu belah batu bertangkup, telan lah aku luluh la aku, aku kempunan ya amat lempaaaappp telor! Orang Sedenak suka sakit2kan jiwa ragaku, tayang2 lempap itewwww..."Hehe...serak dah sore bergurindam, air mata kuar, air liur leleh, lempap telornya x dapat2 pun..huhuuu

ain said...

salam mat. mak akak pun rajin gak buat lempap telur ikan ni. akak pun rajin gakkk...rajin makan.hehe

NYKOLETT said...

mat,,kalau cakap pasal telur ikan nih,tak kira ikan sungai ke,ikan parang ke,mesti hanyir punya.Puas kak.Rose cuba masak,hanyir giler2.,camne tu?kite tak pandai le or memang telur ikan hanyir.

nathrah said...

haih...kecuq ayaq liuq cek ni tiap kali masuk mat punya blog. sib baik la tak mengandung. kalu tak..mau anak aku meleleh ayaq liuq sesaja..
batu belah....batu bertangkup...makan la aku...telan la aku... mat gebu bagi aku kempunan nak makan lempat teluq ikan...hehehehe

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

nyami.........tq for resepi.....

saya mmg sukakan telur ikan, terutama telur ikan sungai.....

meleleh dah ayeq liur nie..wawawawaw

ima said...

salam mat...saya suka sangat makan telur ikan ni...pantang nampak ,mesti beli punya...selalu saya goreng je...dah mat kasi resepi ni bolehlah cuba klu jumpa telur ikan nnt...

Muna said...

cheq suka resepi ni, although tak pernah buat tapi baca saja dah kecoq ayaq lioq cheq.
Kat sini teloq ikan berlambak-lambak tapi mana cheq nak pi cari daun kunyit..... kat garden centre??!!

MamaFaMi said...

Kesian batu tu... sampai tercekik dia telan Mat ye? Batu tu kekenyangan sebab dapat telan lemak mahal! Ahaks... Ish, dah sama melalut macam ko gak Mat!

Jamelah Khatun said...

Salaams Cik Mat,itu batu belah batu bertangkup jangan masuklah, nanti sapa mahu beri kita resipi. Thx for sharing.

Mat Gebu said...

salam cybermama...
Salam kenal juga dan terima kasih sudi singgah blog saya yeaa..

salam ejamaria...
Hahahaha, tak pernah pulak dgr petua mcm tu..tak pelah, mungkin ada sebab musabab yang boleh diterima akal..

salam sara...
Yeaa betull, telur ikan parang sedap dan manis...kalau masukkan dalam gulai asam pedas pun sedap jugak.

salam hana...
Laa nak pi mancing ke, koo angkut sekali darwish ek?..kesian tau budak comey tu...

salam nekpp...
Buat jgn tak buat nek..sekarang ni musim telur..

salam kak ummi...
hahahaha, kak nak bagi tau ni, batu belah tu kalau awek sezen dia tak mo yeaa...hahaha, amponn..

salam kak ain...
Sama lah kita, saya dulu mana pernah buat ni semua, jenis mulut mengaga mcm anak burung...

salam kak rose...
Tu lah kak, ada org tak reti makan, tapi kan,pada saya kalau dah kena kunyit dan diperap lama sikit, rasa dia ok dahhh...

salam natrah...
hahahah, nasib baik tak ngandung yeaa...tah2 bulan depan ngandung..ha macam mana?...hahaha

salam siti rahayu...
Yess, telur ikan sungai pun sedap, mcm telur ikan terebul, dulu kat sedenak ni depa pi tangkap kat tasik, time2 hari hujan..

salam ima...
Goreng pun ok, tapi kalau bakar mcm ni konon2 sihat sikit laa..hehehe

salam muna...
eh kat garden center ada jual daun kunyit kaaa....sana ada asian shop tak?....hmm tapi tatau lah kan ada jual ke tak...

salam mamafami...
Hahaha, tapi kan batu tu kalau nak telan mama, dia mintak cis tat 30 dan CC cekelet 15 ketui..

salam jamelah...
Hehehehe, batu tu pun tak sudi nak telab saya, sebab anak tekak dia kecik, tak muat nak masuk saya!!

Kash Kasarable said...

dalam aisbox 2 ade semangkuk telur ikn puyu...tgh tunggu adik p bli daun kunyit untuk balut..huhuu...xsabor ler teman nk bakar...melantak pueh2 la pasneyh.. ^_^

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.