BEN ASHAARI

Saturday, January 23, 2010

DOUBLE-BERRY CHEESE CAKE

P1160489
Salam Sabtu semua, buat apa tuu...waa ada tu tengah cuci kasut sekolah yeaa...Uikk, yg dok berkepit pun ada jugakk...hahaha, gasak leer, janji bahagia. Masa kemas2 peti sejuk, terjumpa seketul krim cis nasib baik belum xpired u!!...Tanpa berlengah, mat keluarkan semua bahan2 yang ada, bagi dia dok pada suhu bilik (bukan suhu bilik tidur!!!!)... Lepas tu projek pun bermula, kek ni mat pernah buat duluuuuuuuuuuuuuuuuu (tu tanda dah lama). Tapi kali ni kita kasi dia meriahh lagi, siap letak 2 perisa dalam dia, satu blueberry dan satu lagi strawberry. Kalau ikut resipi asal, dia guna jem raspberry, tapi mat guna filling untuk muffin jee....kalau nak guna jem perisa lain pun tak salah...

P1160504
Resipi ni asal2nya dari "Chef Wan" yang femes senantaro dunia tuuu, kalau tak silap, mat kutip dari majalah Jelita tahun 90-an.. Kek ini lembut dan rasa dia mewah dengan rasa keju, mentega dan susu (tu pasal kena makan sikit2..kalau koo baham seketul besar..boleh pitammm!!!).. tapi kan bila kita makan sambil minum teh hangat yang diperah jus limau kasturi atau lemon, hmmm nyamann bahhh!!!... Ok jom kita semak resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 g cream cheese
150 g mentega
3/4 cawan gula halus (mat kurangkan sikit)
3 biji telur gred A'
1 3/4 cawan tepung gandum*
1 camca teh baking powder*
1/2 camca teh soda bicarbonate*(*digaul dan diayak)
1 camca teh esen vanilla
1/4 cawan susu segar
4 camca besar blueberry filling
4 camca besat strawberry filling
Sedikit "snow powder", untuk hiasan (jika suka)


CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 175C, sapu bundt-pan dengan mentega dan tabur sedikit tepung, ratakan dan ketuk keluar lebihan tepung (dalam gambar mat guna acuan silicone). Ketepikan.
  2. Putar mentega, cream cheese dan gula halus hingga kembang. Tambah telur satu persatu sambil terus memutar hingga gebu, jangka waktu untuk sebiji telur ialah 1 minit. Perlahankan speed, masukkan tepung berselang seli dengan susu. Buat hingga habis.
  3. Masukkan esen vanilla dan kacau rata. Isi 1/3 adunan ke dalam bundt-pan, sudukan strawberry filling, ratakan dengan chopstick. Kemudian, masukkan 1/3 lagi adunan dan sudukan pula blueberry filling, ratakan juga. Akhir sekali tutup dengan lebihan adunan, ratakan.
  4. Bakar 55 minit hingga 1 jam, bergantung pada oven masing2. Lepas 55 minit, periksa kek dengan mencucuk lidi sate di tengah2 bahagian kek, jika keluar bersih, kek pun dah masak. Jika belum ok, sambung membakar hingga kek masak. Sejukkan kan sepenuhnya atas jaringan. Ayak "snow powder" atas kek sebagai hiasan...
CATATAN MAT GEBU :- AWAS!!!...jika menggunakan acuan silicone, jangan sekali2 cucuk terlalu dalam atau guna lidi sate yang tajam..takut tercucuk acuan dan bocor!...elok guna lidi sate yang tumpul dan agak2 leer jangan sampai tembus (kalau guna acuan tin, tak de masalah yeaa)..."Snow Powder" tu macam gula aising (boleh guna gula aising sebagai ganti) tapi ianya berbeza dari gula aising. Snow powder ni tak mudah larut atau melengas bila dok lama di atas kek...

9 comments:

HaSue said...

Vogue laa kitchen aid cikmat tuu...tak pernah wat pe'el ek spjg perkhidmatan tu?hehe...
Kek tu memang nampak lembut..kalo guna blueberry filling jek ok kot ek..

mohdandmeriam said...

salam cik mat. emm sedapnya cheese cake cm tu.

Mat Gebu said...

hasue...
salam hasue...KA saya tu setakat ni alhamdulillahh, tak de apa2 masalah, lebih 10 tahun saya guna....kalau guna blueberry sahaja pun ok, nak guna jem perisa lain2 pun ok..

mohdandmeriam...
salam...kalau dibiarkan semalaman, makan keesokkan hari nya, lagi sedap..jadi lembap dan lembutttt..

Ummi said...

Emmm..nasib baik ko x sedey lama2 atas kemangkatan Almarhum Sultan tu...semangat lg wat ciskek...suka, sukaaa...hehee...Mat, nak seketuiii..xleh byk2..sebab lemak sebam dah dlm badan akak nih..hehe

Kyuubi_85 said...

wah, ade kek la... hehe

QURRATU AINI said...

Salam Mat Gebu,
Akak nk c&p resepi dan photonya ya..Den nak toghai resepinya.

Ejamaria said...

Best nyer...nak cube...nak cube...nnt klu jadi Maria letak kat blog Maria...camne rupe nyer...

Lyza said...

Che Mat, nie resepi yang mesti dicuba nie.. thanks Mat..

Ellie said...

mat..cantek ler pinggan crystal tuh..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.