BEN ASHAARI

Thursday, August 20, 2009

LEMAK SIPUT SEDUT

Lemak Siput Sedut
Yessss...lauk siput lagi, dah tentu lauk ulangan, bes tau masak lauk ulang tayang ni. Tapi minta maaf lah yea pada yang tak makan siput sedut. Tau tak siput sedut ni ada 2 jenis, satu yang kat air masin, lagi satu jenis dok kat air tawar. Di kampung mat (Sedenak) di sungai dekat dengan kebun kami, pernah dulu mat nampak siput sedut air tawar, mengikut sejarahnya, dulu kat sini tak de siput sedut sungai, arwah nenek mat masa dia duduk Rembau dulu, telah membawa pulang "benih" siput sungai dari sana ke kampung kami menetap sekarang ni. Dia campak kat sungai tu dan hingga sekarang keturunan siput tu masih wujud..itu cerita orang dulu2...wallah hualamm.....Tapi secara jujurnya, mat sendiri tak pernah makan siput sedut sungai....hehehe..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1.2 kg siput sedut, cuci bersih
1 mangkuk terung pipit (atau terung "palembang")
2 helai dun kunyit, disiat
800 ml santan cair
400 ml pati santan
1 keping asam gelugor
Garam dan secubit gula
1 biji bawang besar*
6 biji bawang merah*
4 ulas bawang putih*
4 biji cili merah*
1/2 inci kunyit hidup*
3 biji buah keras*
3/4 inci belacan, dibakar*(*kisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Siput dipotong sedikit hujungnya (anggaran 3 senggan pada kulit siput). Cuci kembali dan toskan. Terung pipit diasingkan dari tangkai dan buahnya, cuci bersih dan toskan. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, masukkan siput, terung pipit dan bahan kisar halus, gaul rata dan tuang santan cair. Masukkan asam gelugor dan didihkan atas api. Masak hingga terung lembut.
  3. Tambah santan pekat dan kacau rata. Bila mendidih, masukkan garam secukup rasa dan secubit gula. Akhir sekali masukkan daun kunyit, masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas...

8 comments:

ain said...

lamanya tak mkn siput sedut. maleh betui nak ngerjakan siput2 tu. selalu dpt mkn siput ni bila balik kg aje la. ramai yg nak ngerjakan siput tu.

Datin El said...

salam en mat..anak2 suka sangat makan siput sedut ni tp kita n suami kureng sikit so selalunya beli je yg dah masak..kalau umah kita dekat boleh minta semangkuk..hihi

MULAN said...

hhmm.. lamany tak pekena siput sedut..

Bibu said...

cik mat, saya penah kutip siput sedut di sungai kendian mak saya masak lemak cili api mase kat kebun dusun buah kami. Tapi mase tu sy kecik lagi umo 10 thn skang dah lupe plak rase camne adoiii rugi2;p

sYazWani_nur90 said...

memang terbaik la masak lomak sipot ni
susah nak cari skang

Amietz @ f.kay said...

wahh .. teringat masa jijah kekecik dulu .. asal balik kedah .. pepagi memancing dulu .. bila dah panas sikit .. melata kat sawah padi pulak .. mencari siput sedut .. uhh best nyeee ... tapi siput nye bulat bulat .. sedap betul bila makan ramai ramai ... emmm ... skang ada lagi ke ek ??

ape pun jijah nak ucapkan .. selamat berpuasa

petunia merah jambu said...

fev den ni bang mat!

Wai said...

erk? mat org sedenak ke? laaa.... dekat dgn umah sy... (batu 26)
heehhe...... nak cuba la resepi sipot sedot nih, tadi dah beli 2 kilo.... yum!!