BEN ASHAARI

Wednesday, June 24, 2009

SUP LAKSA

Sup Laksa

As'laikum semuaa...salam sejahtera selamat tengah hari, dah siap masak?.. Apa menu hari nie?...Mat tengah hari ni makan yang ringan jee lah, kita masak sup laksa.... ni ala2 mee sup biasa je, cuma ganti mee tu dengan laksa beras, konon2 macam makan dengan mee hoon gergasi gitu...Sup pulak mat buat sup ayam jeee. Sepatutnya ada hirisan daun sup/daun bawang, sekali tengok, stok dah habis pulak, jadi kita belasah je dengan taburan kobis yang dihiris halus....Tapi cili kicap dia jangan lah ditinggalkan yea....kurang kick sehhh!!!!

BAHAN SUP :-)
1 ekor ayam sederhana besar
4 - 5 biji kentang
1 inci lengkuas, dititik
1 batang kayu manis*
1 kuntum bunga lawang*
5 kuntum bunga cengkih*
3 biji buah pelaga*(*rempah tumis)
1 biji bawang besar#
4 ulas bawang putih#
1 1/2 inci halia#
3/4 camca besar lada hitam biji#
2 hirisan nipis kunyit hidup#
1 camca besar ketumbar biji#
3/4 camca teh jintan kasar#
3/4 camca teh jintan halus#(#dikisar halus)
1 kiub ayam "maggi"
Garam secukup rasa

BAHAN LAIN :-)
Mee laksa kering, rendam dan rebus hingga lembut, tos dan cuci dengan air sejuk. Toskan
Taugeh, dicelur sedikit (mat tak celur)
Hirisan daun sup/daun bawang
Tauhu, goreng dan potong nipis
Bawang goreng
Hirisan halus kobis
Cili kicap (cili padi + 1 bawang putih + kicap manis = tumbuk lumat)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK SUP :- Ayam dipotong sederhana besar. Buang kulit dan lemak, cuci bersih dan toskan. Kentang dikupas, potong 4 setiap biji dan rendam (kalau kentang besar boleh letak kurang). Ketepikan..
  2. Panaskan minyak dalam periuk. Masukkan rempah tumis dan masak hingga harum, tambah bahan kisar halus dan masak hingga terbit minyak. Masukkan ayam dan gaul rata.
  3. Tuang air secukupnya (anggaran 2 liter atau ikut keperluan). Masukkan kiub ayam dan kentang. Bila mendidih, perlahankan api dan masak hingga kentang empuk. Tambah garam secukup rasa dan masak sekejap lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
  4. UNTUK SUP LAKSA :- Letak mee laksa tadi dalam mangkuk sesuai, tuang sup dengan ayam dan kentangnya sekali. Tabur taugeh, hirisan tauhu, hirisan kobis, hirisan daun sup/daun bawang, bawang goreng dan juga cili kicap sebagai pelengkap. Boleh makan bila2 masa sahaja.....

8 comments:

CT Delima said...

matttt.... sup2 ni memang sedap kan. Tapi jgn letak itu taugeh ler mat hehehe

Raja Radiah said...

ummmmm..sedapnya...terliur lak time posa ni..hik hik

H.R PuTeRa YuSoFF said...

sebab cikgu jai suka resepi anda maka cikgu jai akan follow anda.. harap mai2 ke blog cikgu ye

maklang said...

sedap ni kalau buat berbuka...

Mat Gebu said...

kak ct...
Hehehe..kak ct punya of couse no taugeh...saya faham tuuu..hehehe..

raja radiah...
salam, mmg betul hidangan sup2 macam ni mmg susai untuk berbuka puasa..salam rejab dari saya yeaa..

Cikgu jai...
salam cikgu, terima kasih sudi singgah dan tinggal komen...saya baru je merempit ke blog cikgu sat tadi...

mak lang...
Salam mak lang kuuu...muahh!!!...hehehe...memang sesuaiiii utk berbuka...

Dura said...

salam cik mat ... mesti sedap punya sup ni...alahai byk nya rempah ratus ..tu yg buat sup lagi rasa kaw kaw tu kan ..kena buat ni.

zaitgha said...

i baru jer mkn mee sup..tapi beli jer coz the boys tak minat mee sup he he...drop by at my blog and see what i found in Seremban town....

Aishah@Ariffin@Aqil said...

wah dah ade aura puasa nih...tapi kan tak pernah lagi makan bihun raksasa ngan sup...leh try nanti..