BEN ASHAARI

Sunday, June 7, 2009

GULAI AYAM & NENAS

Gulai Ayam & Nenas

Jom makan gulai ayam dengan nenas, tau tak nenas tu menambahkan lagi kesedapan masakkan kita, secara semulajadi nenas akan mengeluarkan manisan dan rasa sedikit masam pada gulai, walaupun kita letak asam keping. Lagi satu tak delah muak sangat, sambil makan ayam, selang seli pulak dengan nenas....sedapp u!!....Kategori masakkan ni boleh dikatakan masakan melayu/peranakan..sebab kaum peranakan pun ada resipi ni...maklumlah dulu-duluuuuuuuuuu sudah kawin campur...Tak kuasaa guaa nak cakap banyak, luu tengok sendiri lah ekk resipi diaaa!!!....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam, potong 12 bahagian
1 biji nenas, kupas dan potong serong2
300 ml pati santan
700 ml santan cair
3 batang serai, dititik
2 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa
1 biji bawang besar*
4 biji bawang merah*
1 inci halia*
1/2 inci lengkuas*
4 biji buah keras
6 biji cili merah (nak pedas boleh tambah cili padi)*
1 inci kunyit hidup yang tua*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dibuang kulit, cuci bersih dan toskan. Masukkan ayam tadi ke dalam periuk, masukkan serai titik dan bahan2 kisar halus. Gaul rata dan jerang atas api sederhana hingga hingga mendidih.
  2. Tuang santan cair dan masukkan asam gelugor. Bila mendidih, masukkan nenes dan masak hingga ayam masak. Tuang pati santan, tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak dengan api perlahan sambil dikacau selalu.
  3. Rasa dan tambah apa yang perlu. Boleh matikan api dan hidangkan bersama nasi hangat, sambal belacan dan ulam-ulaman,....

6 comments:

liana m. said...

adoyaiii..terliurnyeee tgk ayam cik mat berposinggg...huhuu..

najwa hazirah halmi said...

sedappnnyerrrrr....
suker lagi gulai nenas ngn ikan masin..
pergh!!!

echah_syed said...

rasa masam manis nenas tu dah smpi ke tekak aku mat.. :p

ameen ashraf said...

salam ukhuwah

biEha said...

perggghhh...kecur tgk..lum rasa lagi...sedapnyerrrr

all jazzed up said...

hi mat, i just tagged you on my blog :)