BEN ASHAARI

Monday, May 25, 2009

ASAM TUMIS SULUR KELADI

Asam Tumis Sulur Keladi

Ini lauk yang mat makan tengah hari tadi...Sedapnyaa kooo!!!!...Tapi awas yea, sulur keladi ni ada kala "gatal", jadi mat tak jamin lah kalau ada yang mencuba akan mendapat hasil yang sama..Yelah kot2 kang lepas makan tekak, bibir semua gatal..sapa nak jawab bebb!!!. Mat pun beli yang dah siap disiang kat pasar malam.. Dalam tu mat campur ikan pari masin dan alhamdulillah, tak pulak men"gatal" sulur keladi tu tadi....hehehe..

BAHAN-BAHANNYA :-)
700 g sulur keladi yang siap disiang dan dibersihkan (boleh beli kat pasat tani)
2 keping ikan pari masin, potong sederhana besar dan rendam
2 helai daun kunyit, disiat
2 keping asam gelugor
1/2 camca teh serbuk kunyit
Garam dan sedikit gula
8 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 camca besar ikan bilis, rendam sekejap dan toskan*
1/2 inci belacan, dibakar*
5 biji cili merah*
6 biji cili padi (jika suka)*(*dikisar halus)
Air secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sulur keladi tadi dicuci bersih dan celur dalam air panas bercampur asam gelugor dan sedikit garam. Bila sulur lembut sedikit, angkat dan toskan.
  2. Dalam periuk, panaskan sedikit minyak. Tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan serbuk kunyit dan asam gelugor. Tambah air secukupnya (ikut lah byk mana kuah yang u all nak). Bila mendidih, masukkan ikan pari masin dan daun kunyit (toskan dulu ikan tadi).
  3. Tambah sulur keladi dan masukkan garam secukup rasa dan secubit gula (kalau sesapa nak guna ajinomoto pun boleh..ikut suka masing2 yeaa!!!). Biar mendidih sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas...

18 comments:

SiS-lin said...

wow..paberet aku ni mat....uwaaaaa nk mat.....

joegrimjow said...

hari ni kari ayam!!

rinnchan said...

Nak habak rahsia..krinn seumur hidup tak pernah masak sulur2 keladi ke..btg2 keladi ke.. Tapi kalau keladi goreng atau keladi rebus memang dari kecik2 dah jadik makanan ruji..selang-seli dengan ubi kayu, keledek dan sukun...keh keh keh... Org kampung pure punyaaa....

nliza said...

Mat nyer resepi semua nampak cam sedap2 jek...Ni msk suluh kladi plak aii..Gatal??Kata arwah nenek haku,klu mkn suluh gatal2 tekak bererti, orgnyer mulut jahat ngko..!Huhuhu,x tau lah haku ye ke idak...Pe2 pun...Idup oghang Johor!

ain said...

berbelas2 tahun rasanya tak makan sulur keladi. payah nak dpt sekarang ni...atauuuuu...sy yg malas nak gi cari.hihi

MULAN said...

kita makan oat je sebulan ni.. pastu terjah segala bagai la.. konon nya lah.. (tercium budu, mau ku cari sampai lubang cacing..)

hanieliza said...

Salam..
kakliza pun dah berpuluh tahun tak makan sulur keladi ni..
rasanya masa kakliza makan tu umur dok hingusan lagi..
lagipun payah sungguh nak dapatkan sulur keladi le ni..

Mrs.Zack said...

Matt, asam pedas sulur keladi best wooo....makan dgn sambal goreng ikan bilis direnjis dgn kicap manis....aduhhhh dua tiga pinggan pun tak perasan :)

mannira said...

ooo...tak sama ekk..sulur dgn batang keladi...ingat sama je..mcana rupa sulur keladi ni.tgk yg dah msk mcm sama je dgn batang keladi?

LiNda said...

Saya tak reti masak sulur keladi nie, tapi bab makan reti lah pulak!.

Selalunya kalu balik umah mak kat Bandar Tenggara, Johor . Mesti suh mak masak . Memang pun, kalu tak kena gaya, boleh gatal anak tekak.. seksa ko nak hilangkan.

JiEjAh_DeEn said...

omg .. inilah makanan pebret sy masa kecik . selalu mintak mak masakkan masak asam, tp dah berpuluh tahun x jumpa.
x pernah juga jumpa kat pasar².

kat mana ekk mat dapat ?

echah_syed said...

sama mcm lin gak..peberet combi :)

biEha said...

sedapnyer...teringt kat mak pulak..
da lama tak makan sulur keladi..ssh ler nak carik sekarang..aritu lik uma mak mentua kat pontian, carik sulur ni pun tak jmpe...kene carik lagik ni, sbb da ada resepi ni...huhuhuuh

blogresipi said...

kalau letak ubi keladi sekali sedap tak?

que_zul said...

suka betul sulur keladi..lembut jer...masak asam rebus..wahahaha....sedap..last makan thn 2004..lama dh tak makan...kena cari gak kat pasar tani ni..Mat cari kat pasar tani mana?

Mat Gebu said...

sis - linn...
Feberet aku jugak linnn....aku pun kan dah lama tak masak ni...kira resipi balas dendam..hehe..

joe...
wow!!, best kari ayam, tu kena buat roti jala tuuu...

kak rinn...
Kadang2kan, kalau nasib tak baik, sulur keladi punya "gatal" sungguh menyiksakann..tapi kalau goreng keladi, keledek, ubi dan sukun, tu semua feberet ceQ jugakk!!!..

nliza...
ahak, weyy, mungkin jugak kan, jadi sebelum makan tu elok2 lah bawak bertobat dulu, tobat nasuha gitu..kalau tak naya ler gatal sepanjang hari!!!...

ain...
saya oun rasa2nya dah 2 - 3 tahun tak makan...selalunya kat pasar tani, pasar malam atau pasar basah mmg ada jual..

mulan...
wahh. mesti body akak ni maintane kann...tapi budu mmg sedap kan, saya ni semuaa makan tak tolak..tapi benda2 haram tu kita tolak laa..

kak liza...
Tu lah kak, nasib2 lah..ada masa tak de jual, ada masa tu ramai yg menjualnyaa...

mrs zack...
memang betul lahh, tak yah lauk lain kan...

mannira...
sulur keladi ni, dok belah bawah pokok keladi (selalunya jenis "keladi cina")...pada saya, sulur keladi ni lagi sedap dari batang keladi..tapi itu terpulang pada citarasa masing2...

linda...
mmg betull....pulak2 mak kita yang masakkan..mau bertambah makan, air tangan ibu ni mmg kalau masak apa2 jadi sedap....bab gatal tu mmg, saya pernah mengalaminya...meretip2 kat tekak, bibir semua gatal..

jiejah deen...
Saya pun kebetulan masa pi batu pahat hari tu, ada pasar malam, jadi abah kita masa merayau2 tu dia jumpa...dia pun beli laaa...

kak combi...
kita boleh lah dok semeja makan sulur keladi..kalau mcm tu gayanyaa!!!

bieha...
laa mak mertua u dok pontian ke..kat belah mana, abah saya org pontian jugak..dok kat Rambah. Bila nak masak sulur keladi tu..tak sabar juga nak tengok..

blogresipi...
Sedapp..kalau letak ubi keladi pun ok, cuma u kena lah rebus ubi keladi tu bagi lembut... sulur tu bila dah celur, kita masak sat saja, sebab kalau lama2 nanti jadi sulur tu jadi terlampau lembik.

que zul...
2004..hmm dah lama juga tu..saya jumpa orang jual di di pasar malam batu pahat...tapi rasanya mana2 pasar tani mungkin ada jual kot..cuma tu lah nasib2 juga, ada kala sulur keladi ni ada rasa gatal2....

que_zul said...

wah, jauh nyer nk ke Batu Pahat..kalo balik Benut, leh ler cari2 kat Pasar Pontian...kat situ byk gak sayur2 kampung...

biEha said...

suami orang ayer baloi la...mentua ckp dulu dia wt jual je sulur ni..tp skang mmg payah nak jumpe la...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.