BEN ASHAARI

Wednesday, May 6, 2009

ASAM TUMIS BATANG KELADI

Asam Tumis Batang Keladi

Hari ni makan asam tumis batang keladi dengan ikan sepat masin, adoii sedap u..siap hirup2 lagi kuah dia. Tapikan batang keladi ni nasib2 juga, ada masak elok, ada masa gatal...jadi mat tak boleh nak jamin lah...tapi selalunya yang kita beli di pasar atau pasar tani yang jenis siap disiang dan di bungkus, tidak menerbitkan rasa gatal lepas dimasak....Ada sesiapa lagi yang ada petua menghilangkan gatal batang keladi?....Boleh lah kongsi bersama mat..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 bungkus batang keladi (siap bersiang, ada jual dipasar @ pasar tani)
3 ekor ikan masin sepat, bersihkan dan rendam
2 helai daun kunyit, disiat2
2 keping asam gelugor @ 1/2 cawan jus asam jawa
3/4 camca teh serbuk kunyit
Garam dan secubit gula
1/2 kiub ikan bilis "Maggi"
1 biji bawang besar*
3 - 4 biji cili merah*
1 camca besar ikan bilis, cuci dan toskan*
3 ulas bawang putih*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cuci batang keladi, toskan. Didihkan air, masukkan sedikit garam dan 1 keping asam gelugor, masukkan batang keladi dan celur 2 - 3 minit atau hingga 1/2 lembut. Toskan.
  2. Dalam periuk, panaskan sedikit minyak, tumis bahan2 kisar, masukkan serbuk kunyit dan masak hingga terbit minyak. Tuang air secukupnya (anggaran 700 ml). Biar mendidih.
  3. Masukkan kiub ikan bilis, ikan masin (toskan terlebih dahulu) dan juga batang keladi. Tambah asam gelugor atau jus asam jawa. Perisakan dengan sedikit gula dan garam secukupnya.
  4. Masukkan daun kunyit dan masak hingga batang keladi lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat...

19 comments:

beattey said...

abang mat..mak saya kata kalau tak nak bagi keladi ni gatal...masa siang keladi ni, jangan kenakan air pada keladi tu..jadi kena siang bersih2..lepas tu, rebuskan keladi tu sebelum dimasak...

jiejah said...

wasehhhhh sedappnya , nasib baik baru lepas mkn weekend td.
petua x nak gatal?
sama jeeee ngan mat , rebus dulu keladi + asam gelugur :)

nestumrasberi said...

Ya Allah dah meleleh-leleh air liur tengok asam keladi tu

Raja Radiah said...

Amboi sedapnya........

ain said...

saya tak tau cam ne nk siang keladi..yg saya tau makan aje.hihi

p/s...sedapnya lauk cik mat la.

Aishamirafiq said...

sedapnye....
tgh lapar pulak nie...
terpaksa telan air liur...
hehehe....

nj said...

en mat...
mak saya selalu basuh batang keladi dengan asam jawa kemudian rebus dengan garam sedikit sebelum dimasak. InsyaAllah tak gatal.

Nory Evelina said...

My favourite actually, suka sangat makan singgang, asam rebus dan masakan2 yang sewaktu dengannya....sedap giler!!!

rinnchan said...

Siang-siang dah surrender !!! Memang tak pernah masak btg keladi. Apa lagi nak menyiangnya. Sejarah di dapur mak krinn mmg tak pernah masak btg keladi ni..tapi kalau batang kelapa kerap ler...bukan btg yg keras tuu..tapi umbutnya !!!
Bila dah kawen dgn org utara baru cuba makan. Tak tau lah sedap or not...tapi kalau org tanya, pernah dah lah makan.... teruk betoi kan !!!
Ha ah, kalau krinn ke psr tani mmg selalu nampak btg keladi ni...Nallaaa punyer besaq panjang !! Tapi tengok jer laaaa...he heh heh...

echah_syed said...

sedapnyer lame combi tak masak asam keladi.. :)

kalo mak combi petua dia.. rebus jap keladi tu dgn asam jawa pastu tos air dia.then baru masak keladi tu.. :D

slmt mencuba ekeke :p

echah_syed said...

sori mat.. adehh

bukan asam jawa tp ASAM KEPING :p

* malu aii tau *

May Hickman said...

Sudah lama tidak makan sayur keladi.
kalo mama saya, masak batang and isinya juga.
direbus dulu keladinya ,setelah itu buang airnya n masak pake bumbu bawang merah n putih, asam n chili/caba itu saja bumbu yg saya inget. and kdg2 juga dicampur dgn ikan asin.sedappppp
disini ada juga keladi, cumen males masaknya hehehe

Shafidah Shamen said...

benci tauuu masuk siniiii..asik tayang benda2 yang aku susah nak dapat jerr! tak nak kawan!

Ummi said...

Mat, waaahhh massyuuukkk eh pekena keladi..ko x alergik ke..hehe..akak alergik tau, alergik xleh nampak, terus rasa lapor..heheee...sedapnyaaa!! meleleh dah air liur nih..pinjam good morning towel ko Mat.. :D

~Yatt~ said...

sedapnya abg mat!!!ehh...abg ke..entah2 lagi muda..kekeke..bertambah sedap guna pinggan lama nie..cabagge roses..chantique & nampak menyelerakan..yum yum....

joegrimjow said...

sedapnyeeeeeeee

ummu_hanis said...

peberet ummu ni bang mat. tapi kan mak ummu selalu masak ngan tulang ikan kurau masin. peh!!! terangakat la. tapi yg tak bestnye ummu tak pernah masak sendiri lauk ni. kekeke. saje nak mengada ngada ngan mak.

adyx_nisaq said...

hehe..i like i like! sy memang hantu masakan ni..keladi..ikan sepat..aduhh sedap nyee..terliur..huhu..pasal petua tu..sama je la mcm yg diorg ckp..cuma mak sy ada ckp kalau keladi baru cabut dari tanah, jemur dulu bagi getahnya kering, then bersihkan mcm biasa org lain buat tu,rebus buang air bla2..tu jela..setakat ni mak masak tak pernah gatal la..tp kalau beli dah siap siang tu tak tau lah diorg dah jemur ke tak hehehe..

umi h said...

jap lg nak masak lemak siput sedut letak keladi.selama nixberani pkai keladi, tp guna kentang.. tp cik,abg nk
mkn keladi,hrp resepi ni jadi, xgatal,klu x sian ank2..