BEN ASHAARI

Monday, April 20, 2009

AYAM LEMAK KUNING

Ayam Lemak Kuning

Salam sejahtera untuk semua, maaf sebab agak lama juga tak masukkan n3 baru, tenet di rumah mat ada sedikit masalah teknikal, setelah dibaik pulih sepenuhnya pada hari ini (Isnin, 20 April 2009), dapat lah mat ber"blog" kembali....Dan dalam masa itu juga, mat diserang demam + selsema + batuk tahap "gila2" punyaa!!!...Bila batuk tu, perasan kepala jadi kembang macam apam mekar, lepas tu biji mata macam nak gugur!!...aduhh, tak boleh tidur malam....Sekarang dah beransur pulih....Biasa lah sekali2 sakit....kita redha saja lahh....Ok lah jom tengok resipi (gulai ayam ni boleh makan ramai)...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam, potong 16
5 biji kentang
4 batang serai, dititik
1 inci lengkuas, dititik
300 ml pati santan
1000 ml santan cair
2 keping asam gelugor
5 - 6 biji cili padi, diketuk (jika suka)
Garam dan gula secukup rasa
10 biji bawang merah*
1 biji bawang besar (yang sederhana)*
5 ulas bawang putih*
2 inci halia*
1 inci kunyit hidup*
3 biji cili merah*
8 biji cili padi*
2 biji buah keras*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dibuang kulit, cuci bersih, lumur dengan jus limau nipis dan sedikit garam, gaul rata dan perap 10 minit, cuci kembali dan toskan. Kentang dikupas, belah 4 setiap biji dan rendam.
  2. Dalam periuk, masukkan ayam, serai titik, lengkuas, bahan2 kisar dan asam gelugor. Gaul rata dan didihkan hingga ayam kecut. Tuang santan cair dan masak hingga mendidih. Perlahankan api.
  3. Masukkan kentang dan masak hingga kentang empuk, tambah pati santan, perisakan dengan garam dan sedikit gula. Biar mendidih sambil dikacau sekali sekala. Akhir sekali masukkan cili padi yang diketuk. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api.
  4. Hidangkan segera bersama nasi hangat, sambal belacan dan ulam2man..

4 comments:

SiS-lin said...

wah yg ni lg mengancam mat..kuning tu bt terasa lapaq tahap gaban mat uiii...

ICook4Fun said...

Kasihan kat you Mat sakit sakit macam ni. Patutlah tak update blog for so many days. Hope you are feeling better now. Take care.

ain said...

oooo...tenet poblem upernya. semoga cik mat sudah baik sepenuhnya sekrg ni.

klu dpt ayam kampung lg le sdp kan gulai lemak kuning ni.

CT Delima said...

ni lauk memang k.ct n anak dara k.ct minat sgt2.nak2 kalau tukar jadi udang dalam lauk tu perghhhhh..meleleh jer airliuq ni mat hehehe

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.