BEN ASHAARI

Thursday, March 5, 2009

NASI AYAM

Nasi Ayam

Tiba2 semalam macam teringin nak makan nasi ayam, memandangkan hari ni bonda mat pun berpuasa, kita pun buat jelah sekali untuk dia berbuka...Resipi biasa2 jee, mesti semua orang boleh buat dan ada cara tersendiri untuk membuatnya kan...

Picnik collage

Ok..kali nie, mat buat cara dan style kita sendiri yeaa...Rasanya tak de lah berbeza sangat kot..tak pelah sendiri tengok lah, ada sama atau berbeza.....


BAHAN NASI AYAM :-)
500 g beras basmathi, rendam 20 minit dan toskan
1 liter sup ayam (resipi sup dibawah)
2 helai daun pandan, disimpul
1 inci halia, dititik
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 ulas bawang putih, diketuk
1 camca besar minyak masak
2 camca besar margerine
Garam secukup rasa


BAHAN SUP AYAM :-)
500 g ayam, dipotong kecil
1 kiub pati ayam "Maggi"
2 sup bunjut Adabi
1 pokok daun sup, potong kasar
1 1/2 inci halia, dititik
4 ulas bawang putih, diketuk
2 batang serai, dititik
1 kayu manis*
1 kuntum bunga lawang*
3 biji buah pelaga*
5 kuntum bunga cengkih*(*rempah tumis)
1/2 batang lobak merah, dipotong berbaji
1 biji kentang besar, didadu besar
2 cawan bunga kobis yang dipotong sekuntum2
1 camca teh lada serbuk lada hitam
Air secukupnnya (anggaran 3.5 liter)
Garam secukup rasa


BAHAN SOS CILI HALIA :-)
4 biji cili merah
3 biji cili padi
1 biji tomato
1 cawan air
2 keping hirisan nipis halia
4 camca besar cuka makan
3 camca besar gula perang (gula pasir pun boleh)
Garam secukup rasa

BAHAN LAIN :-)
Hirisan daun sup/daun bawang
Bawang goreng
Hirisan timun
Hirisan tomato
Daun salad (tak letak, sebab tak de)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK SUP AYAM :- Dalam periuk, masukkan ayam, air dan bahan2 lain, kecuali sayur-sayuran dan serbuk lada hitam. Masak dengan api besar hingga mendidih, kemudian kecilkan api, renih 25 - 30 minit. Asingkan 1 liter sup ayam (untuk masak nasi). Kemudian, masukkan sayur2ran dan serbuk lada hitam. Biar hingga sayur masak dan tambah air jika perlu. Sesuaikan rasa dan matikan api.
  2. UNTUK NASI AYAM :- Panaskan minyak dan margerine dalam kuali hingga cair. Masukkan halia, bawang putih, kayu manis, bunga lawang dan daun pandan tadi, tumis hingga harum, masukkan beras dan goreng sekejap. Gunakan api sederhana. Alih kan bahan2 tadi ke dalam rice cooker. Tuang sup ayam tadi (elok, ditapis sebelum menuang ke dalam beras). Masak seperti memasak nasi biasa. Bila nasi masak, gemburkan.
  3. UNTUK SOS CILI HALIA :- Kisar cili merah, cili padi, tomato dengan 1 cawan air hingga halus. Tuang ke dalam periuk, masukkan cuka, gula, garam dan halia. Kacau rata dan masak dengan api perlahan hingga sos pekat sedikit, rasa dan tambah apa yang perlu. Hidangkan bersama nasi ayam dan bahan lain.....Selamat mencuba!!!!






15 comments:

ain said...

resipi ns ayam cik mat sebiji arwah mak mertua saya punya. memang sedapp!!

QiStinA's said...

sedapnye nampak ayam tu... cmat wat camna?? ayam berempah ke ape??

hanieliza said...

salam cik mat....
sedapnya...
minta sepinggan bolehhh...?

CT Delima said...

nak makan nasi ayam ngan sup dia sekali..mintak sikit mattt hehehe

Cat Cat said...

mat,
Sedopnya nasi ayam... Delicious!!! Kalau lah Cath dapat rasa, ek..??

VG said...

Oh...I love chicken rice when the kulit ayam is garing. Looks delicious mat.

I never put tomato in my sauce before. I must try your version next time.

amaruszati noor rahim said...

salam mat... lama tak masuk daput kengkawan ni. orang tengah pantang ni pun terliur tengok macam-macam menu dalam dapur mat ni... sabo je le..

Dayang said...

salam cik mat,
dyg dah lama masok cni satu gambar pun dyg xdp tgk,xtau la nape :(

Ummi said...

Mat, berapa ekor ko sembelih ayam wat makan dengan nasi ayam nih? Hehe..Lama dah aih x makan nasi ayam ni..tgk dia punya sos cili tu, terliur la akak..Happy weekend ya Mat, akak nk balik kampung majlis sambut menantu lak..huuhh!! Penat le badan nak kena drive, hb xda..huhuu

dila~noor said...

aii..kak ummi sibuk manjang =)
cik mat..sy nk tnye nape cik mat suke pkai beras basmathi..even for ns ayam?lg sedap ke?
hehe

rinnchan said...

Selamat dah ayam teriyaki Mat jadik lauk nasik ayam ekk...Complete set gituuuuu. Baru tersedar yg Krinn pun dah lama tak buat nasik ayam keh keh keh..... Boleh bayangkan keharumannya Mat !!!

Min said...

Mat, kalau mak kita dia blend sekali kismis dlm sos cili tu, tak pun, kurma. Bagi manis. Sedap gak.. nanti nak try Mat punya sos. Thanks for the resepi.

Beachlover said...

tengok nasi ayam ni buat I lapar ni!!

Mat Gebu said...

ain...
Ye ke..mesti arwah mak mertua u pandai masak..al-fatihah untuk arwah yeaa..

Qistina...
ayam tu mat guna resipi yg kat bawah tu, ayam panggang teriyaki resipi kak rinnchan..

kak liza...
hehehe, boleh2..hantar mangkuk tingkat biru, nanti kita isi dgn nasi ayam..

ct delima...
ok kak ct singgah masa balik johor nanti, kita masakkan nasi ayam tu yeaa...calling2 dulu tau.

cat cat...
aiseyy u jauh sgt,kalau dekat boleh juga i masakkan..

vg...
Betul vg, kulit ayam tu garing sedap kan, tapi i dah buang kulit dia...

kak zati...
salam kak, tahniah yea sebab dpt baby...

dayang...
Laa sama kes dgn datin zai, u pun tak dpt tgk gambar juga kee..adoii susah hati juga dgr nihh.

kak ummi...
ish ish ish..rajinnya kak ummi, untung adik akak tu kan...tak pe, lepas tu bwak2 berehat yeaa..

dila-noor..
mat mmg suka guna beras basmathi, selain sukatan air dia agak senang, rasa nasi pun sedap, sebab beras tu kan 'tasteless", jadi dia mudah serap dengan bahan2 yang kita gandingkan, mcm stok ayam atau rempah ratus, nasi pun jadi cantik..

kak rinn...
terima kasih yea kak rin, ayam tu sedap u, sesuai benar digandingkan dgn nasi ayam tu..

min...
eh campur kismis dengan kurma, best nie, nak try nanti..

beachlover...
Hehehe nanti i pos ke US yeaa..

~FaRa~ said...

hi mat!ni 2nd time try resepi dr blog u...i buat nasi ayam smlm!sdp tol...menjadi ler resepi u tuh...thanks

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.