BEN ASHAARI

Monday, December 1, 2008

DADIH STRAWBERRY

Dadih Strawberry

Resipi dah simpan lama, mat dapat dari kawan lama bonda mat yang tinggal di Melaka....Hari ni baru nak cuba..dan hasilnya amat memuaskan....

Dadih Strawberry

Terima kasih pada "Mak Nen" dari Melaka tu yeaaa.......Oh nak pesan..perisa tu boleh guna apa2 perisa yang digemari, kali ni mat guna perisa strawberry....Agaknya kan dadih perisa teh hijau sedap tak ek?.....

BAHAN-BAHANNY :-)
6 cawan air (1 cawan = 250 ml)
200 g gula pasir
3 g serbuk jelly, boleh lihat contoh disini...
100 g susu cair
100 g coffemate
3/4 - 1 camca teh strawberry emulco

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan semua bahan2 diatas kecuali strawberry emulco, ke dalam periuk, kacau dengan whisk hingga sebati. Jerang atas api sederhana sambil dikacau hingga mendidih.
  2. Matikan api dan tapis bancuhan ke dalam jug air. Tambah strawberry emulco dan kacau rata. Tuang dalam bekas2 kecil atau bekas yang sesuai. Biar sejuk sedikit dan simpan dalam peti ais hingga dadih membeku.
  3. Boleh hidangkan dengan hirisan strawberry di atasnya. Perisa bergantung pada kehendak masing2, jika menggunakan perisa, kenalah letak sedikit pewarna makanan...Selamat mencuba...

12 comments:

Ummi said...

Amboiii buah stoberi tu bergaya seksi atas dadih tu...mengancam tekak tul!!

ejaescobart said...

aduhh.. sedap nye dadih cik mat nih...menggoda iman tol.. nih kalau bulan2 pose tgk... leh bikin meleleh air liur nih..

x bleh jadik nih.. nak kena carik dadih laa ptg nih.. :D

sweetlilly said...

mat.. kalau pekene sejuk2 ni.. perghhhhhh.. cair anak tekak.. kih..kih..kih..

SiS-lin said...

cik mat ni mmg bt kita terliur tgk dadih tu...lin selalu gak bt,tp yg segera nye....keh3

Aishah @ UmmiAqil said...

cik mat...dadih nih kuar peti ais sejuk2 best nih...nanti nak cuba lah nampak senang...nak tunggu musim strabeiri dl..terliur nengok buah tu duk elok atas tu...

cikyah 75 said...

Cik Mat, serbuk jelly tu nak belik kat mana eh?

Mat Gebu said...

kak ummi...
Kak ummi..jgn marah beb!...stoberi tu pose ala2 "pamela anderson" uuu!!!...

ejaescobart...
Memang betul, makan masa sejuk, lagi nyamannn..tak yah pulan puasa pun sedapp!.

SL...
Memang betul, makan masa cuaca tengah panas tu..adoiii, masuk lajuu jee, tanggal gg pun leh makan jugak!

Sis Linn...
Lepas ni boleh try buat sendiri..senang jee, bekukan dalam bekas2 jelly biasa pun ok..

Aishah...
mat rasa kalau guna perisa lain pun sedap lah. nak try guna perisa blurberi....

Cik Yah 75...
Serbuk jelly tu boleh beli kat pasaraya atau mini market, mat beli yang ada tulis "KONNYAKU JELLY POWDER"...

Seriaira said...

dadih dgn yogurt lain kan mat?

Mat Gebu said...

Seriaira...
Yougart lebih kurang macam tairu dan ada rasa masam2 sikit kan....Dadih nie lebih kurang mcm jelly jee...

Jiya said...

aduh mat.. sejuk anak tekak makan dadih ni, wat dadih manga sodap gak ni. tambah plak hari ni panas terik! aku ingat dah hujung thn ni musim tengku jo. kemarau plak kat johor ni...

shima said...

fullamakkkkk
ni dadih mmg kalah dadih mkn kt hotel!!
giler lawa cik mat posingkan dadih tuuuu :D

aisyahumairah said...

yummy!!!

mat, dadih ni kalo guna agar2 strip tu bleh ke??

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.