ASAM PEDAS MUDAH

Asam Pedas Mudah

Tadi pagi mat beli ikan pari kecil atau lebih dikenali sebagai "tuka", selain dibakar, sedap juga kalau dimasak asam pedas. Walaupun rasanya mat dah letak banyak resipi asam pedas, tapi kali ni mat masak asam pedas paling mudah dan senang....Tak percaya kaa?..

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 - 4 ekor anak ikan pari@tuka
3 kuntum bunga kantan
1/2 cawan jus asam jawa
1 cawan cili kisar
3/4 camca teh serbuk kunyit
7 - 8 biji tomato ceri
Garam dan secubit gula
8 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 inci belacan*(*tumbuk lumat)
700 ml air (atau secukupnya)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan pari disiang dan belah 4 setiap ekor (ikut saiz ikan masing2), cuci bersih dan perap dengan jus limau kasturi dan garam selamar 10 minit, cuci lagi dan toskan. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan tumbuk lumat hingga harum, masukkan serbuk kunyit dan masak sekejap. Tambah cili kisar dan sedikit garam, masak hingga terbit minyak. Guna api sederhana.
  3. Tuang air dan masukkan bunga kantan. Bila mendidih, masukkan ikan pari dan juga jus asam jawa. Tambah tomato dan secubit gula, masak hingga ikan masak. Rasa jika perlu tambah garam. Hidangkan bersama nasi hangat.
  4. Kalau suka boleh juga letak terung, bendi atau sawi jeruk...

Post a Comment

2 Comments

  1. hari ni I baru tau stingray punya name is TUKA. Kat sini ada orang called this fish as monster fish beside stringray!

    ReplyDelete
  2. Beach lover...
    Kalau stingray besar kita panggil "ikan pari", kalau anak dia yg kecil2 tu kita panggil "tuka"..

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.