BEN ASHAARI

Saturday, August 9, 2008

NASI KEBULI

Nasi Kebuli

Pernah dengar nama "Nasi Kebuli"?...Bukan lepas makan kena "buli" tau....Rasa2 mat di negeri Pahang pun ada nasi kebuli, di Indonesia pun agak femes juga nasi ni....dan tak tinggal kaum baba peranakan pun ada menghidangkan nasi kebuli dimasa2 hari kebesaran mereka....depa lagi dasat u, perlu disertakan dengan 9 jenis lauk pauk!!!.....Boleh mati tergolek kat dapurrr!!!!!

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg beras Basmathi, cuci dan rendam 30 minit, toskan
500 g ayam (boleh guna daging)
4 camca besar kismis
1/2 cawan bawang goreng
2 camca besar minyak sapi
1 1/2 camca teh garam
1 batang kayu manis*
2 kuntum bunga lawang*
6 kuntum bunga cengkih*
3 biji buah pelaga*(*bahan tumis)
1/2 biji pala (nutmeg), diparut
1 genggam daun ketumbar
2 batang serai, dititik
3 helai daun limau purut
1 helai daun pandan, disimpul
2 helai bay leaf
1 liter santan
6 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 camca besar ketumbar biji*
1 camca teh jintan halus*
1 camca teh jintan kasar*
2 cm kunyit hidup*
2 cm halia*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, masukkan bahan tumis bersama daun pandan, serai, bay leaf dan daun limau purut, masak hingga wangi. Masukkan bahan dikisar halus bersama garam, kacau hingga masak.
  2. Tambah ayam dan gaul rata. Masukkan parutan biji pala dan juga santan. Masak hingga mendidih. Masukkan beras dan kacau hingga rata. Perlahankan api dan masak hingga santan meresap ke dalam beras tadi. Matikan api.
  3. Siapkan kukusan, alas dengan daun pisang atau aluminium foil, lubang2kan bahagian dasarnya. Alih nasi tadi ke dalam kukus, ratakan dan tepek2kan beberapa bahagian nasi dengan minyak sapi, tabur kismis bersama daun ketumbar.
  4. Kukus nasi 30 - 35 minit lagi atas air mendidih. Tabur dengan hirisan daun bawang/daun sup dan bawang goreng sebelum dihidangkan....

3 comments:

Suzi said...

salam...ni first time dengar nasi kebuli....nampak sedap je....tapi agak byk kerja juga kena buat utk masaknya...

liana m. said...

mak aih, cun nye rupe nasik kebuli ni. bukannye pas mkn kene buli, tukang masaknye yg kene buli! byk sgt bahannn..isk2..

Mat Gebu said...

salam suzi...
nampak mcm susah tapi kalau u dah siapkan bahan2 nya lebih awal, pasti namapak senang..

Liana M...
Hehehe, tak pe, biasa lah DR, memasak ni kena sabar..cooking with your heart and soul gitu...eh kenapa blog u tak leh masuk..cuma invited reader je ek leh masuk....haaa, ada rahsia yeaa!!!..hehehe