BEN ASHAARI

Wednesday, June 11, 2008

KARI IKAN PARANG

Kari Ikan Parang

Kari yang mudah dan cepat, dah lah tu tak pedas, sesuai untuk budak, tapi kena lah tukar jenis ikan yang tidak banyak tulang kalau nak disajikan pada budak2. Ikan parang ni khas untuk orang2 "besar" je, kari ni tak pedas sebab "abah" den ni tak bley makan pedas...hehehe....

Bahan-Bahannya :-)
5 keping ikan parang
1 biji terung panjang (terung bulat lagi sedap)
2 biji tomato, belah 2 setiap biji
2 biji cili merah, belah 2
2 camca besar rempah kari ikan, bancuh dengan sedikit air
1/2 cawan jus asam jawa
1/2 cawan pati santan
3 cawan santan cair
Garam dan gula perang

Bahan Tumis :-)
1 biji bawang besar, hiris halus
2 ulas bawang putih, hiris halus
2 tangkai daun kari
1 camca teh halba campur
1 inci halia, dititik

Cara membuatnya :-)
  1. Ikan parang dicuci bersih, gaul dengan sedikit kunyit dan garam, goreng embal2 (tidak terlalu garing), angkat dan toskan. Kupas sedikit kulit terung, potong dan belah, rendam dalam air garam 10 minit. Toskan dan goreng dalam minyak panas 30 saat, angkat dan toskan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan2 tumis hingga harum, masukkan rempah kari dan masak hingga terbit minyak, gunakan api sederhana. Masukkan santan cair dan jus asam jawa.
  3. Bila mendidih, masukkan ikan parang, tamba garam dan sedikit gula (atau secukup rasa), tambah pati santan. Biar mendidih perlahan.
  4. Masukkan tomato, cili belah dan terung, biar mendidih sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas2 bersama nasi.....

4 comments:

MamaFaMi said...

Mmmm...kari ikan tak berapa, tapi kalau kari daging ka, kari ayam ka, meh sini... makan dengan nasi, dengan roti, dengan cracker pun on je!

Mat Gebu said...

mamafami...
Uikk...ni 1st time dgr kari makan dgn cracker.....kelas lah mama, semuaa boleh...hehehe....

Ummi said...

uii mat..akak mmg suka asam pedas ikan parang..tp kari x penah buat lagi laahh..tp tkut nk bwak masuk dapur sebab anak2 x makan..leceh tulang banyak..diaorg kata ganggu je nk makan hehe..jadi ikan parang ni kalu ada kat dpur akak pun setahun sekali jek! wakaka..tu pun mujur.. :))

MamaFaMi said...

Mat,

Meh nak citer..chewah, mama dah mula nak jadi tukang karut ni! Muahahaha. Biskut kraker yang empat segi tu, Mat patah patahkan to small pieces, then curah kuah kari atas tu, sedap. Itu mak mama yang punya ajaran tu. InsyaAllah makan tak pening punya.. Hehehe..