BUTTERMILK PINEAPPLE PANCAKE

rsz_buttermilk_pineapple_pancake

Assalammualaikum. Salam Selasa, hari ni petang baru cm dapat bersiaran di blog DTS. Cm sebenarnya tak masak sangat hari ni. Memandangkan lauk semalam masih berbaki, cm hanya masakkan singgang ikan parang dan tumis sayur sawi putih untuk Bak makan tengah hari tadi. Pancake yang anda nampak ni, cm buat pagi tadi sebagai sarapan untuk Bak..Boleh lah habis sekeping Bak makan. Sebenarnya Bak agak payah nak makan benda2 macam ni, dan benda2 yang Bak suka, terpaksa dilupakan memandang penyakit gaot yang agak serius, kalau silap makan boleh mengundang penyakit yang melampau, hingga tak boleh berjalan waima nak ke tandas sekali pun. Oleh itu, biarlah berpantang (bukan pantang nampak yea) dari menanggung sakit teramat sangat. Pancake yang cm buat ni jenis yang biasa tapi cm oleh setelah mendapat idea dari blog Kak Rose di sini.....

rsz_buttermilk_pineapple_pancake1

Kalau Kak Rose guna buah kiwi, cm pulak takde buah kiwi, tapi ada nenas dalam tin. Kan kita yang buat dia, jadi cm tukar dengan nenas. Pilih nenas yang berbentuk gegelang yang bersaiz kecil, jangan guna yang saiz besar, nanti nampak tak comel dah kat pancake. Sebab guna nenas, cm buat guna non-stick pan saiz 4 inci. Kebiasaannya pancake jenis ini, cm lebih suka dropkan saja atas pan yang leper dan biar pancake merata secara semulajadi. Untuk setiap pancake cm guna sukatan 1/4 cawan. Kalau nak lebih tebal, boleh lebihkan sedikit adunan.  Sedap dimakan begitu sahaja atau dipaipkan dengan madu atau maple syrup. Kalau nak makan dengan sos coklat atau vanilla aiskrim pun boleh....Resipi sama seperti cm buat dulu....Tak susah, pasti anda boleh lakukannya....


BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan tepung gandum*
1 camca teh baking powder*
1/2 camca teh sodium bicarbonate*(*disatukan, gaul rata dan ayak)
1 camca besar gula halus
1/4 camca teh garam halus
1 cawan 'buttermilk' (atau 1 cawan susu segar + 1 camca besar cuka makan, biar hingga mendadih)
4 camca besar susu segar
2 camca besar mentega, cair dan sejukkan
1/2 camca teh esen vanilla
1 biji telur. dipukul sedikit
Gegelang nenas dalam tin secukupnya (guna gegelang bersaiz kecil), toskan hingga kering
Madu atau maple syrup untuk dimakan bersama pancake.

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Dalam satu bekas, masukkan tepung yang telah diayak bersama gula dan garam halus. Kacau rata. Sementara itu satukan telur, buttermilk dan susu segar dalam bekas lain, Kacau rata dengan whisk. Tuang bancuhan bahan basah tadi ke dalam bahan kering (tepung) dan kacau rata. Tambah mentega cair dan esen vanilla. Kacau rata hingga licin dan ketepikan sekejap.
  2. Panaskan non-stick pan saiz 4 inci, lenser dengan sedikit minyak (cm lenser dengan tisu dapur bersih yang dicelop dalam minyak masak). Letakkan sekeping gegelang nenas ditengah2 pan. Biar sekejap dan tuang 1/4 cawan adunan pancake. Mulakan di bahagian tengah lubang gegelang nenas dan biar adunan melimpah hingga menutupi nenas tadi.
  3. Masak dengan api kecil hingga permukaan pancake berlubang2 dan kering (cm tutup dengan tudung periuk untuk lebih cepat), terbalikkan dan masak sekejap lagi hingga perang keemasan. Angkat dan buat kaedah sana untuk baki adunan. Pastikan anda lenser dengan sedikit minyak setiap kali membuat pancake yang baru. Menghasilkan kurang lebih 9 - 10 keping.

Post a Comment

9 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.