JANGAN MENGHARAP BINTANG DI LANGIT...

(Gambar Ehsan Google)

Hmmm, tak boleh nak melelapkan mata. Kadang2 dalam hidup ini, kita tak pasti akan dapat mengapai apa yang kita hendak, kita cita2kan dan kita harapkan. Tapi Allah swt itu maha adil, pasti ada kebaikkan lain yang akan diberikan, tanpa kita sedar. Kalau orang menipu kita..kita redha, insya Allah rezeki kita akan bertambah. Tapi ada kala siapa lah kita untuk sentiasa menahan sabar, berkata2 adalah mudah...bila sampai masa percikkan terkena pada kita, baru lah kita sedar betapa payahnya untuk melaksanakan kata2 tadi...hmm, moga ketabahan dan keutuhan diri sentiasa berada dalam setiap jiwa insan2 di luar sana.

Teringat kata2 sakti teman2 blogger antaranya, bila kita rasa marah dengan seseorang, cuba kita ingat kebaikkan yang telah dia lakukan pada kita sebelum ini, insya Allah kemarahan itu akan reda.. Jika kita menghina seseorang itu, ibarat kita menghina ciptaan Allah. Bila kita diberi kejayaan, kesenangan dan dikenali ramai, itu sebenar satu ujian dari Allah swt...hmm memang betul...terima kasih pada teman2 yang memberi kata2 penenang, peringatan dan penyejuk hati....Salam sayang dari DTS-MAT GEBU....

Post a Comment

16 Comments

  1. Betul tu Mat.klu nak fikir marah kita, tak habis syaitan ni melekat je kat kita..tp kita kena fikir positif dan byk2 bersabar, lama2 syaitan tu jemu dan berlalu pergi...

    kadang2 susah nak baca hati orang kan...huhuhu *dlm dilemaaaaaa

    ReplyDelete
  2. Errmm...betul tu..kadang2 org yg kita benci tu la yg byk bantu kita....huhuh... selamat malam.. =P

    ReplyDelete
  3. Terima kasih Sis_linn dan Zamir..

    ReplyDelete
  4. bila PCM cakap macam tuh,wan pon terfikir jugak. entahlah PCM.wan pon jadi serba salah dgn org cucuk sana sini.haih

    ReplyDelete
  5. like this entry!!

    kdg2 bila saya rasa geram n marah sangat kt sum1..

    saya cuba ingat2 balik kebaikan yg dia buat,,

    sejuk sikit hati pastu..
    huuhu

    ReplyDelete
  6. Titipan yang sangat bermakna..terima kasih pcm..biarlah kita jd kawan penyejuk hati..dr jadi duri dalam daging..sia2 je hidup

    ReplyDelete
  7. betul.. kadang2 payah kita nak telan kata2 sendiri..
    tapi bila kita sedar, hikmah semua ni berlaku, kita pasti tersenyum..
    Syukurlah.. patutlah semua ni terjadi..
    chill pcm..^^,

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah..walaupun baca di pagi hari...tetap rasa tenang di hati..

    ReplyDelete
  9. Cik Mat, saya dah masak salah satu resepi dalam ni..acar telur...sedapp....!!! tapi rupanya, xscanti cik mat punyalah...huhuh..


    http://cahayacita2.blogspot.com/2012/01/acar-telur-resepi-dari-mat-gebu-arca.html

    ReplyDelete
  10. Salam CM..btul tu..tpi ada kalanya memang payah nk trus brsabar...kmaz brdepan dgn jiran..kna bnyk ingatkan Allah..slalu pujuk hti sdri agar mngalah..buat hal sdri je..tpi tu la..kita bkn malaikat..kdang2 tu nk mngamuk jgk..smga trus mndapat hidayat driNya...insyaallah..

    ReplyDelete
  11. zikir je banyak2 En. MG... makin tenanglah hati tu nanti... insya-allah...

    ReplyDelete
  12. assalammualaikum wwb che mat...

    sabar itu tiada batasnya che mat... ^_^

    ReplyDelete
  13. Tk sume org sempurna...mudah berkata drp menghadapinya sdiri.. Btl kata MG bila kita benci seseorg cuba igt kebaikannya...mudah2an kita slalu berada di bwh lindunganNya..:-)

    ReplyDelete
  14. suspen jer... igatkan hari ni masak lauk kucing...adoyaiiii

    ReplyDelete
  15. hmmm betul tu...reda je la..saya pun pernah kena tipu..beratus habis..tak pe la, buat la. di dunia, akhirat belum pasti selamat..ingat je la camtu...

    ReplyDelete
  16. Mat, baguslah bila kita cuba bersabar ketika marah, walaupun kita ada kala x mampu menahan marah yg datang... Cuma kita sentiasa memohon kekuatan bila didatangkan kisah2 yang melukan hati, mengecewakan dan sedikit tercalar dengan perbuatan mereka....mmg marah xkan membawa ke mana, hanya sabar aje menentukan iman ataupun berdiam dan pasrah... Adakala kita masih kenang yang baik2 jugak biarpun hati remuk redam...eemm.. Semoga ketabahan dan kesabaran sentiasa bersama kita, jika amarah jua, jawabnya syaitan berdondang sayang berbisik. Mungkin ada hikmah di atas segala yang berlaku...insyAllah...

    ReplyDelete

Peringatan

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.