SAVORY MUSHROOM PANCAKE...

P1290506
Salam pagi Khamis...huhh dah Khamis saja. Mood ada kala menguasi diri kita, kalau mood baik, rasa buat kerja yang tak berapa kita suka pun tak pe, tetap ok. Kalau mood "datang bulan", buat kerja pun, alah hai, macam tak larat, lembik, toya, macam tak bertenaga, kalah orang baru baik sakit..grrrr..paling tak suka sikap macam tu. Satu lagi orang yang buat kerja sekerat jalan, contohnya masak, lepas tu barang2 semua berterabur, senduk, sudip, pisau...tu belum piuk kuali bertenggek kat dapur tambah dengan kulit bawang semua sepah2...hadoi, pengsann, eh style mat bebel macam kak kiah D O ke?..adehh...tapi memang betul, sila tanya mana2 makcik kantin, betul ke idak....Kalau mat gebu macam mana pulak?...Eh, aku ok, serius, cuma jangan tegur2 masa mat buat keje...kang sampai subuh baru siap.

P1290508
Kita bercerita pasal pancake fusion, ini resipi pancake mayonnaise tapi seperti anda tau siapa itu mat gebu, dan bukan lah mat gebu kalau dia tak menderhaka sesuatu resipi..kann. Biasa lah untuk mendapat sesuatu yang baru, kena lah kita buat R n D, test dan jika hasilnya memberangsangkan, kita share kat blog, dan jika hasil nya very the hazab dari segi rupa dan rasa, sila hantar ke reban ayam...hehe. Savory Mushroom Pancake ni, mat guna cendawan butang segar, tapi anda boleh ganti cendawan butang dalam tin. Ok, kita semak resipi mudah ini yea....Jommmmmmm..

BAHAN-BAHANNYA :-)
3/4 cawan tepung naik sendiri (self raising flour)*
1/2 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
1 biji telur
1/2 cawan susu segar + 2 camca besar air
1/2 kiub ayam "Maggi". hancurkan
1 camca besar mayonnaise
4 pokok kuchai, hiris halus
Garam secukup rasa (jika perlu)
2 camca besar mentega
1/4 biji red capsicum, dadu kecil*
4 kuntum cendawan butang, dadu kecik*
1 ulas bawang putih, cincang*
1 biji bawang holland, cincang*

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan mentega hingga cair, masukkan semua bahan bertanda (*) dan goreng hingga wangi dan layu. Alih dalam bekas dan biar sejuk. Ketepikan.
  2. Dalam satu bekas, masukkan tepung, telur, susu segar + air dan kacau rata dengan whisk hingga sebati dan tidak berbintil2. Tambah kiub ayam, kuchai dan bahan no.1 tadi, kacau rata dan jika perlu, tambah sedikit garam. Rehatkan 5 minit.
  3. Panaskan non-stick pan saiz 4 inci, lenser sedikit minyak, letak 1/3 cawan adunan pancake tadi dan masak dengan api perlahan. Tutup permukaan pan dengan tudung periuk kecil, bila permukaan pancake kelihatan berlubang2 dan kering, berhati2, terbalikkan. Masak hingga kuning keemasan dan boleh alihkan dalam pinggan.
  4. Buat baki adunan hingga siap, lenser pan setiap kali hendak membuat pancake yang baru, mat gunakan paper towel bersih, yang dicelup dalam minyak zaitun dan lenser pada pan tadi. Hidangkan samada untuk sarapan atau minum petang..Boleh dimakan bersama sos kegemaran...



Post a Comment

8 Comments

  1. pok cik mat tak berapa gebuuu! :'( sakit gigi~

    ReplyDelete
  2. emmm dari CMG pastinya GEBU :)

    ReplyDelete
  3. uwaa best resepi ni..nak cubalah, biasa asyik yg manis je..kali ni lain sikit...tq Mat....

    ReplyDelete
  4. tersalah masuk ni..posa daaaaaaaaaaaa...larikkkkkkkkkk

    psstttt cik mat, bagus juga utk hidangan berbuka puasa hehehhehe

    ReplyDelete
  5. wah sangat keren resep makanan nya ne , jadi ingin mencoba reseo savory mushroom pancake

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.