KEK KUKUS

Kek Kukus...memang tak boleh dipisahkan dari masyarakat melayu..terutama menjelang hari raya, macam satu kemestian...jadi mat pun ada juga buat kek kukus untuk raya. Dulu2 bonda mat yang buat, sejak2 ni..anak dia pulak ambil alih. Untuk teknik langkah demi langkah boleh rujuk disini....

Bahan-Bahannya:-
375 g buah2an campuran (mix fruit)
250 g mentega "Golden Churn"
300 g tepung gandum*
1 camca teh sodium bicarbonate*
1 camca teh cream of tartar*(*disatukan dan diayak)
3 biji telur gred A
150 g gula aising (boleh juga guna 'brown sugar')
150 g gula pasir (untuk gula hangus)
1/4 cawan badam keping (flakes almond)
1 biji pala, diparut (nutmeg)
Ceri merah/hijau untuk hiasan

Cara membuatnya:-
  1. Gaulkan buah2an campuran tadi bersama tepung yang diayak, kepingan badam dan juga parutan biji pala. Ketepikan.
  2. Dalam mixing bowl, krimkan mentega dan gula aising hingga putih, masukkan telur satu persatu sambil terus memukuk hingga adunan kembang.
  3. Gunakan speed perlahan, masukkan bancuhan buah2an bersama tepung tadi sedikit demi sedikit sehingga habis. Gaul hingga rata. Matikan mixer.
  4. Sementara itu, masak 150 g gula pasir tadi hingga bertukar menjadi karemal bewarna coklat keemasan. Kacau selalu untuk mengelakkan karemal berwap.
  5. Hidupkan kembali mixer, gunakan speed sederhana, dengan pantas tuang gula hangus tadi hingga habis. Gaul hingga rata. Berhati2 kerana gula hangus itu amat "PANAS"..
  6. Bila siap, tuang adunan ke dalam tin berukuran (8 x 8 x 3) inci yang telah disapu mentega dan alas dasarnya dengan kertas. Hias dengan ceri dan tutup permukaan tin kek tadi dengan aluminium foil dan ikat sekelilingnya dengan tali rafia.
  7. Kukus atas air mendidih selama 4 jam. Selepas satu jam, periksa air dalam kukusan, jika kurang tambah dengan air panas mendidih juga...selamat mencuba.....
KEK KUKUS KEK KUKUS Reviewed by Mat Gebu on January 09, 2008 Rating: 5

4 comments:

  1. Salam Mat,
    Terima kasih untuk resipi kek buah kukus ni. Nak tanya, buah pala yang diparut tu, boleh tak digantikan dengan buah pala yang dah siap diproses , yang banyak dijual di pasaraya tu?

    ReplyDelete
  2. Wah! memang menjadi kalah yang beli akt kedai. saya xguna mixer pun cuma guna tangan je. best giler. guna loyang 8x8 ngam ngam je. www.fusionexcel.com

    ReplyDelete
  3. Salam,
    En Mat, sedap resepi kek kukus ni.. saya kukus guna periuk nasi so saiz dia kecik skitla.. memang sedap, hubby and our baby also like it.

    ReplyDelete
  4. salam cik mat...
    butter tu leh tukar kat butter lain x?
    butter cup ke??

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.