BEN ASHAARI

Wednesday, May 17, 2017

RESIPI APAM BALIK SOYA YEO'S

rsz_absy
Assalammualaikum, hari ni Che Mat nak kongsikan satu resipi yang mudah dibuat dan kita boleh menjadi lebih kreatif dengannya. Apam balik satu jenis kuih atau jajanan yang terkenal di Malaysia dan negara-negara jiran seperti Singapura, Brunei dan Indonesia (tapi kalau di Indonesia, mereka panggil murtabak manis dengan inti yang pelbagai rasa). Biasanya kalau di pasar malam, apam balik antara kuih yang paling laris. Sebenarnya kita boleh membuatnya dengan mudah di rumah. Kali ini Che Mat menggunakan susu soya Yeo;s sebagai ganti susu lembu, amat sesuai bagi mereka yang tak boleh minum susu. Satu yang bagusnya, resipi ini hanya menggunakan sekotak minuman soya Yeo's 250 ml dan gula yang sedikit. Bahan-bahannya juga tidak banyak...

rsz_absy1
Ia akan menghasilkan apam balik bersaiz 8 inci sebanyak 3 keping. Intinya boleh dipelbagaikan. Kalau suka keju, boleh taburkan parutan keju, terpulang pada citarasa masing-masing. Bagi che mat, apam balik tradisi yang berintikan jagung krim, kacang tanah tumbuk dan sedikit gula pasir, menjadi pilihan. Penggunaan susu soya Yeo's akan memberi rasa unik pada kuih apam balik ini, mesti tak percayakan? Kena buat dan rasa dulu baru tau, betul tak. Ia paling sesuai dihidangkan pada waktu minum petang, malah di waktu berbuka dan bersahur juga boleh.

Memandangkan 10 hari lagi kita umat Islam akan menyambut kedatangan bulan Ramadan yang mulia (In sha Allah), adalah lebih bermakna jika kita dapat gandakan kebaikkan bersama mereka yang ada disekeliling kita. Yeo Hiap Seng (Malaysia) Bhd "Yeo's" ingin menggambarkan Ramadan sebagai bulan yang penuh berkat dan cara terbaik untuk menikmatinya adalah dengan dirasai bersama. Jadi gandakan rasa itu dengan berkongsi minuman Yeo's di bulan Ramadan yang bakal datang nanti. Dapatkan maklumat lanjut di www.yeos.com.my atau hubungi 1 300-80-2828. Teruja nak mencuba resipi yang Che Mat kongsikan? Mari kita lihat di bawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan tepung gandum
1 1/2 camca teh baking powder @ serbuk penaik
1/2 camca teh soda bicarbonate
2 camca besar penuh mentega, dicairkan dan disejukkan
1 kotak (250 ml ) minuman soya Yeo's
1 biji telur gred A
1/2 camca teh esen vanilla
1 camca besar gula halus
Secubit garam

BAHAN-BAHAN INTI :-)
Kacang tanah tumbuk secukupnya
Jagung krim secukupnya
Gula pasir secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam mangkuk besar, satukan tepung gandum, baking powder, gula halus dan garam. Gaul rata dengan whisk. Tambah minuman soya Yeo's sedikit demi sedikit hingga habis, sambil dikacau rata hingga sebati. Masukkan telur dan mentega cair. Kacau rata hingga adunan tidak berbintil-bintil. Tapis dan rehatkan adunan selama 30 minit.
  2. Sementara itu, panaskan kuali leper tak melekat (non-stick pan) saiz 8 inci. Sapukan dengan sedikit minyak masak, gunakan tissue dapur bersih, celopkan hujungnya ke dalam minyak masak dan buat sapuan nipis pada permukaan kuali leper tadi. Panaskan kuali selama 2 - 3 minit dengan api kecil.
  3. Sementara kuali panas, masukkan soda bicarbonate dan esen vanilla ke dalam adunan apam balik. Kacau rata dengan whisk. Bahagikan kepada 3 bahagian sama banyak. Berhati-hati tuang 1 bahagian ke dalam kuali leper, gerak-gerakkan sedikit kuali tadi agar adunan apam balik melekat  sedikit di tepi bahagian dalam kuali leper.
  4. Masak dengan api kecil hingga permukaan apam balik berlubang-lubang dan mula kelihatan pucat. Ketika ini boleh taburkan sedikit gula pasir, ratakan sedikit jagung krim dan taburkan dengan kacang tanah tumbuk, biarkan seketika. Longgarkan bahagian tepi apam balik dan lipat dua. (biasanya bahagian tepi apam balik akan mengecut sedikit bila cukup masak). Tekan perlahan-lahan dan angkat. Buar kaedah sama untuk baki adunan  hingga siap. Boleh dipotong dan hidangkan... Selamat mencuba!!

3 comments:

LiNa_Pg said...

Assalam Che Mat menarik betul apom ni...soya yeos ni macam2 boleh olah kan?

Hasrul Hassan said...

Uikss... apam balik pun dah ada jenama Yeos .. hehehe...
Gebu tu.

Nazron Shah Ahmad said...

Fuuuu mmg terliur abg mat gebu tgk apamnya.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.