BEN ASHAARI

Monday, April 17, 2017

RESIPI CEKODOK PISANG

rsz_cplemakmanis
Assalammualaikum, salam semua. Entri ringkas kali ni che mat nak kongsikan resipi cekodok pisang. Memang ini resipi mudah dibuat tetapi tak semua orang boleh buat. Bukanlah nak kata kita ni pandai sangat, tapi bila buat dan menjadi dengan elok, resipinya bagus kita simpan dalam blog untuk rujukan sendiri dan mereka yang memerlukan. Resipi cekodok pisang kali ni che mat guna pisang lemak manis. Dan disebabkan pisang itu sendiri dah manis, jadi tak perlu taruk gula, tapi ini terpulang pada citarasa masing2, nak tambah sedikit gula (@gula melaka) pun boleh. Jika nak lemak boleh masukkan kelapa parut, pastikan pilih kelapa yang muda, jangan kelapa tua, berhampas pulak nanti cekodok tu. Biasanya kalau adunan cekodok banyak, che mat akan simpan bakinya dalam peti sejuk dan boleh digoreng esoknya sebagai sarapan. Kalau bikin untuk sarapan, boleh simpan untuk digoreng masa minum petang. Paling ngam disajikan dengan kopi O atau teh O panas, kena pulak petang tu hari hujan...aduhh..nikmatnyaaa!.... Kalau teringin nak mencuba, boleh semak resipi di bawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 biji pisang lemak manis (che mat guna yang saiz besar)
1/3 cawan tepung beras
1 1/4 cawan tepung gandum
1 camca teh baking powder
1/2 camca teh soda baicarbonate
1/4 camca teh garam
Minyak untuk goreng terendam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pisang dikupas kulitnya dan masukkan ke dalam mangkuk besar. Tambah baking powder, soda bicarbonate, garam dan gula (jika guna, che mat tak guna gula sebab pisang tu dah cukup manis). Lecek hingga pisang lumat dan sebati dengan semua bahan2 tadi.
  2. Masukkan tepung beras dan tepung gandum (kalau guna kelapa parut, boleh masukkan sekali). Gaul rata dengan spatula hingga sebati. Rehatkan sebentar sementara kita panaskan minyak untuk menggoreng. 
  3. Gunakan sudu atau boleh jemputkan adunan tadi dengan tangan. Berhati2 jatuhkan ke dalam minyak panas. Buat 12 - 15 biji sekali goreng, bergantung pada saiz kuali dan banyak mana minyak yang digunakan. Bila cekodok timbul. balik2kan dengan sudip agar masak sekata. Goreng hingga keperangan dan boleh angkat, toskan minyaknya dan taruk atas tissue dapur agar lebihan minyak terserap. Buat kaedah sama untuk baki adunan. Boleh hidangkan untuk minum petang atau sarapan pagi...Selamat mencuba!!
CATATAN MAT GEBU : Tips untuk mendapatkan cekodok yang bulat2, ialah dengan cara membasahkan sedikit hujung jari dengan air bersih sebelum menjemput adunan cekodok tadi. Tapi berhati2 dengan minyak panas untuk mengelakkan sebarang kecederaan..


3 comments:

MommaVogueHD Noriza Abdul Rahman said...

Dah lama juga tak buat cekodok pisang ni

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

moleknya bulat2 cekodok CMG!

matputra said...

sedapnye...selalu beli jer..ni blh la mintak wife buatkan...hehehe

jom baca blog saya http://izzuls.blogspot.my/

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.