RESIPI PECAL IKAN HARUAN

rsz_pih
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni 22hb Januari 2017, hari ulang tahun kelahiran bonda che mat yang ke-75. Moga Allah panjangkan usia bonda, diberi kesihatan dan sentiasa dirahmati Allah swt. Terima kasih sebab melahirkan che mat di dunia ini. Selamat hari lahir juga untuk sahabat che mat Puan Yatt Hussein. Hari ni che mat nak kongsikan satu resipi orang Jawa. Iaitu pecel atau pecal. Kali ni bikin pecal ikan haruan. Biasanya buat guna ikan pari atau ikan keli saja. Ada juga yang gunakan ayam. Pecal ini mudah dibuat dan ada dua versi. Pertama yang santan tak perlu dimasak, kedua santannya dimasak, macam che mat bikin ini. Kalau santan mentah, takut pulak basi bila tak habis makan, kecuali kalau sekali hidangkan terus licin. Bahan paling utama untuk kuah pecal ialah cekur atau orang Indonesia panggil kencur. Bau cekurlah yang memberi identiti masakan pecal. Satu lagi pecal yang ni bukan macam pecal rojak, makan dengan sayur2ran dan kuah kacang, tapi lebih kepada dijadikan lauk sama nasi...Resipi memang mudah, che mat kongsikan di bawah ini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor ikan haruan saiz sederhana
3/4 camca teh serbuk kunyit
3/4 camca teh garam
3 - 4 helai daun cekur, mayang halus
1 keping asam gelugor
3 cawan santan sederhana pekat
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air jika perlu

BAHAN - BAHAN TUMBUK HALUS :-)
7 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
3 inci isi cekur
20 - 25 biji cili padi kampung, warna hijau (boleh tambah atau kurangkan)
1 inci belacan, dibakar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan haruan dibuang sisiknya, siang, kerat dan buang bahagian kepalanya. Kemudian kerat dua setiap seekor, bergantung pada saiz ikan haruan yang anda guna, kalau besar boleh kerat tiga. Cuci bersih, gaul dengan dengan sedikit garam, jus limau nipis dan satu camca besar tepung gandum. Perap 15 minit, cuci kembali hingga betul2 bersih. Toskan, gaul dengan serbuk kunyit dan garam hingga rata. Goreng ikan tadi hingga kuning keemasan, angkat dan toskan. Ketepikan.
  2. Tuang santan ke dalam periuk. Masukkan bahan2 tumbuk halus, asam gelugor dan masak hingga mendidih, kacau sentiasa. Tambah ikan haruan goreng kacau perlahan. Masak dengan api kecil dan kacau sentiasa untuk mengelakkan pecah santan.
  3. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Akhir sekali tambah hirisan daun cekur, kacau dan masak untuk 1 - 2 minit lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain...Selamat mencuba!!

Post a Comment

4 Comments

  1. cantiknya gambar.. terus berselera nak makan

    ReplyDelete
  2. Salam Che Mat. Lamanya tak makan! Huhuhu

    ReplyDelete
  3. Happy belated birthday kepada Bonda Che Mat. Semoga dipanjangkan usia dan diberi kesihatan yang sempurna. Amin..

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.