BEN ASHAARI

Thursday, October 27, 2016

RESIPI MI KARI

rsz_mkl1
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat mengidam mi kari pulak. Dasatkan, kalau pembawak budak...haha. Mi kari paling senang, guna santan pun tak banyak dalam 100 ml saja. Mi kari yang ni kuah dia agak pekat dan mi nya che mat guna mi lidi (biasakan orang pakai mi kuning), tapi boleh nak guna mi biasa atau spaghetti pun ok. Kuah kari tu 100% guna ayam, ayam kampung. Di sebabkan che mat guna santan sikit, maka dalam kuah mi kari ada dimasukkan buah keras. Kurang pedas tapi takde masalah kalau suka pedas, kau lebihkan cili kisar sudah lah. Atau makan sama hirisan cili padi. Kan kita buat dia, apa ada hal...

rsz_mkl
Sebenarnya tiada pantang dalam menghasilkan mi kari, nak masukkan sayur2an apa saja boleh ikut suka anda, samada terung, kacang panjang, sawi, semua sesuai. Tapi jangan over sangat sudah lah, nanti serupa kari sayur2an pulak. Che mat hanya guna kacang panjang dan dalam kuah mi ada tambah kentang dan lobak merah. Jika suka kerang, boleh tambah isi kerang, tapi kata orang ayam dan daging tak berapa elok dicampur dengan makanan laut, wallah hualam....Nampak sedap kan mi kari tu...nak mencuba?....Jomm kita semak resipi kat bawah ni....

BAHAN - BAHAN KUAH KARI :-)
600 ayam ayam potong kecil
2 biji kentang, kupas dan potong 8 setiap 1, rendam
1 batang lobak merah, potong berbaji, rendam
3 camca besar cili kisar
4 camca besar penuh rempah kari daging (Baba's)
1 keping asam gelugor
100 ml santan + 2 cawan air
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah kecil
4 ulas bawang putih
3 biji buah keras, hiris
1 inci kunyit hidup
2 batang serai, hiris halus
1 inci halia
1/2 inci lengkuas

BAHAN - BAHAN TUMIS :-)
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
3 tangkai daun kari, dilurut
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih

BAHAN - BAHAN LAIN:-)
Mi kuning secukupnya, celur dan toskan
Tauhu goreng, dihiris
Hirisan daun sup
Hirisan daun bawang
Hirisan cili merah dan cili hijau
Taugeh, dibuang ekor dan celur sekejap
Bawang goreng, untuk hiasan
Belahan limau kasturi
Telur rebus, dibelah 2 setiap 1

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH MI KARI :- Bancuh bahan2 kisar halus dengan rempah kari, kacau rata hingga menjadi pes rempah. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan bahan2 tumis dan tumis hingga wangi. Tambah cili kisar dan masak hingga cili garing. Masukkan pes rempah, kacau dan masak hingga naik minyak. Gunakan api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan ayam, kentang dan lobak merah. Gaul rata dan masak hingga ayam kecut. Tuang air secukupnya hingga ayam tenggelam. masukkan asam gelugor. Kacau dan masak hingga ayam, kentang dan lobak merah empuk, tambah air panas jika perlu. Tuang santan, kacau dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api.
  3. UNTUK MI KARI :- Masukkan secukupnya mi ke dalam mangkuk sesuai. Cedok kuah bersama2 dengan isinya ke dalam mangkuk berisi mi tadi. Hias dengan hirisan daun bawang, daun sup, cili merah, cili hijau, tauhu goreng, taugeh, bawang goreng, 1/2 bahagian telur rebus dan perahkan jus limau kasturi sebelum dihidangkan. Selamat mencuba!.

1 comment:

Warm Bite Media said...

Mmmm..yummy. Sedapnya nampak... Nak macam pic ti :)

P/S: Tambah pendapatan lumayan dengan UBER. Cara daftar >> http://www.uber.hebahkan.com/2016/03/bagaimanakah-cara-mendaftar-untuk.html

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.