BEN ASHAARI

Tuesday, September 27, 2016

RESIPI ASAM REBUS UBI KAYU

rsz_aruk
Assalammualaikum, salam semua, Hari ni che mat bikin asam rebus ubi kayu, atas permintaan bonda. Mula2 memang tak bercadang nak jadikan menu ini entri di blog, tetapi ada permintaan agar che mat kongsikan resipi. Ok juga kan dari blog kosong saja. Resipi asam rebus ubi amat mudah dan che mat syorkan anda guna ubi yang berkanji (che mat guna ubi 'indon' yang saiznya sebesar lengan kanak2). Untuk perencah boleh guna apa2 yang anda suka, samada ikan masin, ikan bilis, ikan bilis tamban atau pun ikan salai. Tapi masakan ini kurang sesuai jika guna ikan segar. Ubi tu ikut banyak mana yang anda suka, agak2, ikut berapa ramai yang nak makan. Jika baru pertama kali mencuba dan risau takut tak kena dengan selera, apa kata bikin sikit dahulu, kalau ok, lain kali baru bikin lebih. Resipi sepeeti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
Ubi kayu secukupnya (che mat guna dalam 5 batang ubi kayu bersaiz lengan kanak2 dan setiap 1 panjangnya kurang lebih 14 inci)
2 keping asam gelugor saiz sederhana
1 genggam ikan bilis saiz besar yang telah dibersihkan, rendam sekejap dan toskan
1 helai daun kunyit, disiat
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya untuk merebus ubi

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
4 tangkai cili kering, potong kecil dan rendam dalam air panas sekejap dan toskan
2 biji cili merah
4 - 5 biji cili padi merah (optional)
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ubi dibuang kulitnya, kemudian potong kecil (che mat takik2 ubi tadi). Cuci bersih, toskan dan masukkan ke dalam periuk. Tuang air hingga ubi tenggelam. Rebus ubi hingga empuk dan kembang. Tak perlu buang air rebusannya.
  2. Masukkan bahan2 kisar halus ke dalam periuk berisi ubi rebus tadi. Jika perlu tambah sedikit lagi air. Masukkan juga ikan bilis dan asam gelugor. Kacau perlahan dan masak hingga mendidih. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula.
  3. Akhir sekali masukkan daun kunyit, kacau  dan masak untuk 1 - 2 minit lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, ikan goreng dan telur dadar.... (selain daun kunyit, boleh juga gunakan daun kesom atau daun selasih...Selamat mencuba!!)

5 comments:

Faizah Syakira said...

1st time tahu ubi rebus masak gaya camni

Norma NML said...

Wah..1st time dgr mskan ni..mcm sedap je..:)

Hasliynda Lynn said...

pertama kali tgk resepi ni
tq share

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedapnyerr... meratah pun sedap ni...
ubi kayu ni buat msk lemak cili api pun sedap chemat.... tryla...

Cha Chemarra said...

kesukaan saya ni..masakan simple ni adalah masakan tradisional masyarakat orang asli..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.