BEN ASHAARI

Saturday, January 30, 2016

LOKIO TUMIS CENCALOK SAMA UDANG

rsz_luc
Assalammualaikum, salam Sabtu. Lokio tumis cencalok sama udang antara menu ringkas yang paling che mat suka. Dimakan bersama nasi panas, ada ikan kembong goreng dan sambal belacan, dah cukup. Nasi pulak kasi masak lembut sikit dan ikan goreng tu jangan goreng sampai garing, kasi goreng lembap2 tapi jangan tak masak pulak. Nak lagi lagend, renjis2kan kicap lemak manis JALEN, hmmm, nak cerita pun malas. Lokio ialah sejenis sayuran bebawang yang digemari oleh masyarakat cina dan kini semua bangsa mula pandai menikmati sayur lokio yang dimasak mengikut citarasa masing2. Lokio seakan2 kucai, tapi berbeza. Kucai daunnya leper tapi lokio daunnya bulat, Apa yang che mat tau kalau di belah2 utara dipanggil 'jambak'. Selain dimasak begitu saja, che mat suka juga masukkan sayur lokio dalam mi hoon goreng. Untuk resipi ni che mat guna kurang lebih 400 gram...Resipi seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
400 gram sayur lokio @ jambak
1 genggam isi udang kecil yang telah dibersihkan
1 biji cili hijau, hiris
1 biji cili merah, hiris
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 camca besar sos tiram
1/4 cawan cincalok
Garam jika perlu
Sedikit air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Lokio dibersihkan, buang daun2 yang layu. Kemudian cuci dan tos hingga kering. Potong bahagian bebawangnya dan asingkan. Kerat pula bahagian daunnya, kerat dalam anggaran 1 inci. Cencalok taruk dalam tapis kecil, kemudian perah sedikit jusnya. Ketepikan.
  2. Panaskan 2 camca besar minyak masak. Tumis hirisan bawang besar, bawang putih, cili hijau dan cili merah hingga layu. Masukkan cencalok dan udang, kacau rata dan masak hingga udang berubah warna.
  3. Masukkan sos tiram, kacau rata dan masukkan bebawang lokion, gaul rata dan tuang sedikit air (anggaran 1/4 cawan). Masak hingga bawang lokio lembut sedikit. Tambah daunnya, kacau rata dan rasa. Jika perlu baru masukkan sedikit garam atau secukup rasa. Masak sekejap dan matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, ikan goreng dan sambal belacan..

1 comment:

Mas Zull said...

assalamualaikum cik mat...terliur tengok ni... kalau dpt makan panas2 mmg sedapnya...;)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.