BEN ASHAARI

Tuesday, June 30, 2015

BISKUT RAYA 2 : BISKUT OAT MOCHA

rsz_oat_nestum_cookies
Assalammualaikum, hari ni che mat kongsikan biskut ke dua yang che mat bikin semalam. Dah petang baru ada masa nak ambik gambar, dengan cuaca yang panas berdenting, nak suruh biskut pose comel2 pun macam dah tak kuasa, jadi che mat ambik yang mana sempat saja lah. Biskut ini mudah dibuat dan tidak lah berapa manis, rasa lemak2. Tapi kalau anda suka lebih manis sikit, boleh lebihkan penggunaan gula. Sebenarnya che mat tatau apa nak nak guna untuk hiasan atas biskut tu. Korek2 dalam freezer, jumpa rolled oat atau oat keping yang che mat beli tu hari, boleh ajer lah guna untuk hiasan, lagi pun dalam biskut ni memang ada oat yang dikisar halus. Adunan ini akan menghasilkan kurang lebih 160+ keping biskut, bergantung pada saiz acuan yang anda guna. Kalau acuan macam che mat tu, memang dalam 161 atau 162 keping, kalau acuan kecik, dapat lah lebih. Ok, jom che mat kongsikan resipinya..

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 gram mentega
160 gram gula aising, diayak
340 gram tepung gandum*
150 gram tepung jagung*
1 camca teh rata baking powder*(*digaul rata dan diayak)
60 gram quaker oat, kisar halus
60 gram nestum, kisar halus
2 biji telur gred B
1 camca teh perisa mocha
Kuning telur, untuk sapuan
Rolled oat untuk hiasan (atau boleh guna kuaci)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega dan gula aising hingga sebati, masukkan telur satu persatu dan putar hingga rata. Sementara itu, satukan tepung yang diayak tadi bersama oat dan nestum yang telah dikisar halus, gaul rata.
  2. Masukkan perisa mocha ke dalam adunan dan putar sebati. Perlahankan kelajuan dan masukkan tepung yang dicampur oat dan nestum tadi sedikit demi sedikit hingga bancuhan menjadi doh. Jika doh terlalu lembut. Biarkan sekejap, ketepikan sebentar.
  3. Bagi doh kepada 4 bahagian dan tutup doh dengan tuala dapur bersih yang lembap (tujuan untuk mengelakkan doh masuk angin dan jadi keras). Ambil 1 bahagian doh, canai antara 2 lapisan plastik setebal 1/2 cm. Terap dengan acuan kegemaran anda dan susun dalam dulang pembakar. Buat hingga siap.
  4. Sapu dengan kuning telur dan taburkan sedikit rolled oat atasnya, buat hingga siap dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170C, selama 20 - 25 minit atau hingga keemasan (bergantung pada oven masing2). Bila masak keluarkan dulang dari oven dan biarkan 1 - 2 minti sebelum anda alihkan biskut yang telah masak ke atas jaringan. Sejukkan sepenuhnya dan simpan dalam bekas kedap udara...


2 comments:

ibu rina dari arab saudi said...

Assalamu alaikum wr.wb saya ibu rina TKI ARAB SAUDI
saya mengucapkan terima kasih kepada MBAH LIMPAH
sudah 4 tahun saya di saudi pengen pulang ke indo
tapi gak ada ongkos apalagi hutang masih banyak
secara kebetulan saya buka internet melihat nomor
MBAH LIMPAH katanya dukun togel bisa bantu melunasi hutang
dengan penuh pengharapan saya coba-coba hubungi
saya minta angka bocoran dan beliau bantu kasi 3D THAILAND
angka yang di berikan MBAH LIMPAH betul-betul tembus 100%
atas bantuan MBAH hutang saya semua pada lunas
bagi saudarah-saudarah yang sedang merantau di luar negeri
butuh ongkos untuk pulang kampung ini satu satunya jalan
terutama yang punya hutang sudah lama belum terlunasi
jangan putus asah ingin merubah nasib seperti saya
HUBUNGI NOMOR HP: 085-312-407-999 MBAH LIMPAH

nhhas said...

CHE MAT...

SEDAP NYA...POST SIKIT REAL COOKIES NI.. PLS...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.