URAP PEDAS PUCUK TURI

rsz_turi_urap
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat kongsikan satu lagi menu tradisi yang agak terkenal di kalangan masyarakat Jawa. Tapi rasanya untuk tekak anak2, mereka kurang menerima. Bila che mat kongsikan resipi2 macam ni, bukan nak 'paksa' sesiapa bikin, sekadar nak memelihara resipi2 yang biasa orang2 kita makan. Buat anak2 muda, kalau tak makan tak pe, janji anda tau macam mana rupa 'urap' setidak2nya bila nampak ia terhidang, tidak lah rasa jakun dan berwajah pelik sangat. Kalau sebut urap, ia boleh dibuat menggunakan pelbagai jenis sayur2an seperti taugeh, pegaga, pucuk ubi, pucuk beremi, pucuk paku hijau, kacang botol, daun selom, bunga betik jantan dan pelbagai lagi. Bahan utama urap sudah semestinya kelapa parut, selain bahan perencah dan sayur2an. Ada yang tanya urap dengan kerabu tu sama ke, ia lebih kurang sama, tapi tak sama. Kerabu kalau anda perhatikan ada yang tak letak kelapa atau ada yang campur kelapa goreng yang ditumbuk kasar. Tapi urap, kelapa adalah bahan wajib...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekak pucuk turi, dilurut dari tangkainya, cuci dan toskan
1 cawan kelapa parut putih
2 ekor ikan selayang, dibersihkan, bakar dan ambil isinya
2-3 biji cili padi, dihiris untuk hiasan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN TUMBUK HALUS :-)
4 biji bawang merah kecil
1 ulas bawang putih
1 genggam ikan bilis, dibersihkan, rendam dalam air panas sekejap dan toskan
1 biji cili merah
7 - 8 biji cili padi hijau
1/2 inci kunyit hidup
1 inci isi cekur
1/2 inci belacan, dibakar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam satu bekas, gaul rata kelapa parut, isi ikan selayang (tinggalkan sedikit untuk hiasan), cili padi hiris dan bahan2 tumbuk halus hingga rata. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula (kalau anda guna serbuk perasa, tak payah taruk gula). Kemudian gaul daun turi hingga mesra.
  2. Panaskan kuali, masukkan urap tadi dan goreng tanpa minyak hingga daun turi lembut. Matikan api, taburkan baki ikan selayang tadi dan sedikit cili padi hiris sebelum dihidangkan. Sedap dimakan bersama nasi panas dan lauk2 lain...Selamat mencuba!

Post a Comment

1 Comments

  1. Lama sangat tak makan pucuk turi. Berpuluh tahun rasanya... arwah mak kata memakannya boleh buat seseorang tu pening. wallahualam

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.